جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰

گوش‌بری دلالان در بازار گوشت

دامداران مجبورند دام‌های خود را با حدود ده هزار تومان ضرر و به قیمت ۲۸ هزار تومان به چوبداران و دلالان بفروشند.
گوش‌بری دلالان در بازار گوشت
توليد ايرانی: با افزایش نرخ ارز از سال گذشته، قیمت گوشت قرمز در کشور رو به فزونی گرفت. این مساله سبب شد در سال جاری افراد بیشتری به دامداری روی آورده به همین دلیل تولید دام در سال جاری با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده، ولی مصوبه دولت برای آزادسازی واردات گوشت منجمد، سبب شده عرضه این محصول در بازار افزایش یابد. افزایش عرضه گوشت قرمز در سال جاری در حالی رخ داده که به علت گرانی این کالای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای آن نسبت به سال‌های قبل کمتر و این مسائل سبب شده دام‌ها روی دست دامداران بماند. این در حالی است که نگه داشتن دام توسط دامدار سبب افزایش هزینه‌ها شده و به اصطلاح صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل دامداران مجبورند دام‌های خود را با حدود ده هزار تومان ضرر و به قیمت ۲۸ هزار تومان به چوبداران و دلالان بفروشند. بعد از کشتار دام در کشتارگاه و تبدیل آن به لاشه، هزینه هر کیلوگرم لاشه به ۶۴ هزار تومان می‌رسد این در حالی است که مصرف کنندگان همچنان مجبورند گوشت را کیلویی بالاتر از صد هزار تومان بخرند، به عبارت دیگر فاصله قیمت گوشت از کشتارگاه تا سفره مردم بیش از ۴۰ هزار تومان است که عمده آن به دست دلالان و واسطه‌ها می‌رسد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند باید نهادی تشکیل شود تا مدیریت تولید تا عرضه گوشت را برعهده گیرد تا شاهد باشیم از طرفی تولید دام برای دامدار سودده و از طرف دیگر خرید گوشت برای مصرف کننده ارزان تمام شود.

سود بازار گوشت به دلالان می‌رسد ضرر آن به مردم
ناصر استاد احمدی، مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد در خصوص قیمت گوشت گوساله در بازار گفت: دامداران معمولا با ضرردهی فراوان دام خود را کیلویی ۲۸ هزار تومان به چوبداران و قصابان می‌فروشند این در حالی است که مصرف‌کنندگان هر کیلوگرم گوشت را به قیمت صد هزار تومان از بازار تهیه می‌کنند.
وی افزود: در بازه زمانی‌ای ممکن است وزن دام به حدی برسد که دامدار مجبور به فروش آن باشد، چون در صورت نگهداشتن آن، هزینه‌های تولید بالا می‌رود این در حالی است که ضریب رشد دام کمتر شده و این نگهداری دام به افزایش وزن آن کمکی نمی‌کند.
این کارشناس دادگستری در بخش دامپروری و دامپزشکی اظهار کرد: از طرف دیگر وقتی اصولا قیمت کالایی افزایش یابد به سختی می‌توان قیمت آن را کاهش داد که از آن به عنوان چسبندگی قیمت یاد می‌شود، با این حال بسیاری از قصابان و فروشندگان گوشت می‌خواهند به هر نحوی شده قیمت سرقفلی مغازه خود را با افزایش قیمت گوشت جبران کنند.
استاد احمدی درخصوص قیمت تمام‌شده گوشت گوساله گفت: لاشه گوساله مثل گوسفند نیست که به ازای هر دو کیلوگرم وزن گوسفند یک کیلوگرم لاشه داشته باشیم، چون در خرید گوشت گوساله استخوان جدا می‌شود، با این حال قیمت صد هزار تومانی گوشت گوساله در بازار بی‌انصافی است.
وی تصریح کرد: معتقدم عمده سود این چرخه به دلالان می‌رسد، چون آن‌ها دام را در کشتارگاه‌ها ذبح و با جداسازی قسمت‌های مختلف آن از جمله گوشت، کله، جگر و دیگر اجزا آن را به قصابی‌های طرف حساب خود عرضه می‌کنند.
مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد با بیان این‌که سود در واسطه‌گری است نه تولید افزود: وقتی تعداد واسطه‌ها زیاد شود طبیعتا قیمت گوشت افزایش یافته و گران باقی می‌ماند درنتیجه باید ذبح دام، فروش گوشت و توزیع آن در دست یک نهاد باشد تا اوضاع سروسامان یابد، چون در این صورت هر روز همان نهاد قیمت گوشت را تعیین می‌کند.
استاد احمدی اذعان کرد: معمولا ۴۳ درصد وزن دام به گوشت تبدیل می‌شود یعنی به ازای هر ۲/۲ کیلوگرم وزن دام، یک کیلوگرم گوشت به دست می‌آید، البته این رقم با محاسبه افت وزن لاشه در کشتارگاه نیز هست و به نوعی همه هزینه‌ها را دربر می‌گیرد بنابراین قیمت هر کیلوگرم گوشت پس از خروج از کشتارگاه ۶۴ هزار تومان بوده و ۳۶ هزار تومان نصیب دلالان می‌شود.
وی با تکذیب خبری مبنی بر این‌که علت اصلی نخریدن دام وزن بالای آن است، افزود: وقتی وزن لاشه بالا می‌رود، سود اصلی آن به واسطه‌ها و دلالان می‌رسد، لذا افزایش وزن دام‌ها دلیل نخریدن دام نمی‌تواند باشد و ماندن دام‌های گوشتی روی دست دامداران به دلایل دیگری است.
این کارشناس دادگستری در بخش دامپروری و دامپزشکی ادامه داد: مصرف گوشت و لبنیات به دلیل افزایش سفر‌ها و ذائقه مردم در فصل تابستان کاهش می‌یابد، از طرف دیگر ۵۰ هزار تن گوشت یخ‌زده در سه‌ماهه ابتدایی سال به کشور وارد شده است که این واردات به دلیل توزیع کم گوشت‌های وارداتی در سه‌ماهه پایان سال ۹۷ است به همین دلیل دولت نگران تأمین گوشت کشور بود.
استاد احمدی تصریح کرد: در سال ۹۶ حدود ۱۳۵ هزار تن گوشت وارد شده بود در حالی که در ۹ ماهه اول سال ۹۷ حدود ۸۰ هزار تن گوشت وارد شد به همین دلیل فشار مضاعفی به بازار گوشت کشور وارد شد، چون توزیع گوشت یخ‌زده پایین بود و گوشت داخلی نیز قیمتش افزایش یافته بود، به همین دلیل قدرت خرید مردم کمتر شده و دولت به شرکت‌ها مجوز واردات اعطا کرد، البته، چون قیمت گوشت داخلی زیاد شد دولت این فرصت را پیدا کرد که گوشت را از ارز ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر دهد.
وی یادآور شد: سال گذشته به دلیل توزیع کم گوشت یخ‌زده، گوشت داخلی خریدار زیادی داشت، ولی امسال با افزایش واردات این امر برعکس شده است، از طرف دیگر افزایش قیمت گوشت افراد بیشتری را راغب کرد تا به این صنعت ورود کرده و دام پرورش بدهند به همین دلیل تولید دام در کشور افزایش یافته است.
مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد در خصوص مشکلات تأمین خوراک دام نیز افزود: عمده پرواربندی‌ها علوفه خود را به صورت آزاد خریداری می‌کنند، زیرا دولت به میزان مصرف دامدار‌ها علوفه وارد نمی‌کند، قیمت علوفه داخلی نیز نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.
وی در ادامه اظهار کرد: جو و ذرت وارداتی را دولت با قیمت ۱۳۵۰ تومان به دامدار عرضه می‌کند این در حالی است که تا دو ماه پیش به دلیل کمبود واردات قیمت جوی داخلی به کیلویی ۲۴۰۰ تومان هم رسیده بود، سبوس گندم نیز تا بهمن سال گذشته ۵۲۰ تومان بود که اسفندماه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به ۸۴۰ تومان و تیر سال جاری با مصوبه شورای عالی آرد و نان به ۱۲۵۰ تومان رسیده است که البته بین این شورا و وزارت جهاد کشاورزی اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.
استاد احمدی در پایان گفت: یونجه نیز با افزایش ۷۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته (۱۲۰۰ تومان) و بسته به کیفیت آن از ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ عرضه می‌شود، فله ذرت یا همان ذرت خردشده نیز با همین میزان افزایش از کیلویی ۳۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان رسیده است.

ضربه مهلک واردات گوشت یخ‌زده به تولید دام در کشور
احمد مقدسی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوساله زنده بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان است، ولی زمانی که دام به کشتارگاه می‌رود و تبدیل به لاشه می‌شود قیمت آن به ۶۰ هزار تومان رسیده و با افت وزن آن بر اثر سرمایش ۲ درصد یا ۲۰۰۰ تومان به آن افزایش می‌یابد و قیمت ۶۲ هزار تومان می‌شود.
وی افزود: لاشه ۲۳ درصد افت استخوان نیز دارد به همین دلیل حدود ۱۴ هزار تومان به قیمت آن افزوده شده و به ۷۶ هزار تومان می‌رسد که با جداسازی قسمت‌های آن به ۶۵ هزار تومان می‌رسد، بنابراین باید با ۱۵ درصد سود آن را به دست مصرف‌کننده برسانند، ولی مردم گوشت خود را با قیمت صد هزار تومان تهیه می‌کنند.
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: برای دامداران هزینه پروار هر کیلوگرم دام ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان است که آن‌ها با کیلویی ۲۸ هزار تومان به چوبداران و قصابان می‌فروشند، از طرف دیگر واردات بی‌رویه، جلوگیری از صادرات و قاچاق دام سبب شده دامداران با مشکل روبه‌رو شوند.
مقدسی در خصوص قیمت خوراک دام نیز تصریح کرد: قیمت سبوس گندم در سال گذشته ۵۴۰ تومان بوده که با مصوبه ستاد تنظیم بازار به ۸۴۰ تومان رسید و در ماه قبل نیز با مصوبه شورای‌عالی آرد و نان به ۱۲۵۰ تومان، یونجه نیز از کیلویی ۱۲۰۰ به ۲۵۰۰ تومان رسید.
وی افزود: دولت جو، ذرت و سویا را با ارز ۴۲۰۰ تومان به دامدار می‌دهد، ولی این خوراک تنها ۲۰ درصد هزینه‌های دامدار را پوشش می‌دهد و ۸۰ درصد خوراک را باید دامدار به صورت آزاد خریداری کند، از طرف دیگر قبلا به محض تخلیه خوراک دام هزینه‌اش از دامدار گرفته می‌شد، ولی در حال حاضر دامدار باید دو سه ماه قبل پول بار خود را بپردازد.
 
کد مطلب: 11811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *