جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۲

اقتصاد ایران در افق ۱۴۰۴ بدون اتکاء به نفت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در افق ۱۴۰۴ اقتصاد ایران بدون اتکاء به نفت دیده شده که موضوعات مربوط به مالیات ، توسعه پایه های مالیاتی و استفاده از ظرفیت مالیات باید بیشتر مورد توجه باشد.
اقتصاد ایران در افق ۱۴۰۴ بدون اتکاء به نفت
توليد ايرانی: الیاس حضرتی در جلسه کارگروه رفع و موانع  تولید استان گیلان در رشت، معادن را نیز جزو ظرفیت های خوب کشور برای عدم اتکاء به درآمدهای نفتی عنوان و بیان کرد: بحث معدن جزو بخش های مظلوم کشور و نیز ظرفیت های بسیار خوب است.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت بخش گردشگری برای نیل به اقتصاد بدون اتکاء به نفت تاکید و تصریح کرد: هدف گردشگران ، تماشای معماری ، سبک های سنتی و تاریخی ماست که می توان استفاده خوبی از این ظرفیت داشت.
حضرتی به یارانه های پنهانی که در کشور داده می شود نیز اشاره کرد و افزود: یک هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد ضمن آنکه از انرژی های آب ، برق و گاز نیز استفاده های ناصحیحی می شود و بدون ملاحظه ، هدر می روند .
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اثرات مثبت برجام اضافه کرد: با ابتکار عمل مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه و تلاش برنامه ریزی شده، موفق و تاریخی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی انجام شد.
به گفته حضرتی ؛ برجام  در مجموع کاری قابل دفاع و تاریخی است که از جمله در حوزه رونق تولید و ساماندهی واحدهای تولیدی علائم خوبی آشکار و در بحث اشتغال و کاهش نرخ تورم آرامشی در کشور ایجاد شد و به همین دلیل توانستیم  در منطقه نقش فعالی داشته باشیم.
وی همین موضوع را دستمایه اقدام دولت فعلی آمریکا برای تخریب کشورمان دانست و ادامه داد: در جریان تخریب دشمن، انسجام قوی نداشتیم و نوسانات نرخ ارز، تلاطم های زیادی در اقتصادمان ایجاد کرد.
حضرتی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در کشور برای مقابله با دسیسه های دشمنان گفت: استراتژی کشور ، روی چند محور مشخص شد و به وضعیتی فعال ، قدرتمند و نیرومند تغییر شرایط دادیم و اکنون که ایران اسلامی موضع فعال تری پیدا کرده ،  طرف های مقابل ما خواستار این هستند که از تعهدات برجامی نکاهیم.
وی با تاکید بر ضرورت استحکام داخلی گفت: استحکام داخلی دو بخش دارد که بخشی از آن مربوط به اقتصاد و به دست گرفتن ابتکار عمل در حوزه های تولید، صادرات و حفظ اشتغال است تا بتوانیم مردمی امیدوار و همراه داشته باشیم.
هم اکنون دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در گیلان با اشتغال ۸۲ هزار نفر فعالیت دارند . حوزه صنعت، معدن و تجارت در مجموع توانسته زمینه اشتغال ۳۴۲ هزار نفر در استان را فراهم آورد.
 
کد مطلب: 11581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *