سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴

خراسان رضوی قطب تولید پنبه کشور

استان خراسان رضوی با تولید بیش از نیمی از پنبه کشور، قطب تولید این محصول است.
خراسان رضوی قطب تولید پنبه کشور
به گزارش توليد ايرانی؛ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز یکشنبه به خبرنگار  گفت: سالانه حدود ۷۵ هزار تن پنبه در کشور تولید می شود که ۴۳ تا ۴۵ هزار تن از این میزان محصول تولیدی در این استان است.

محمد نیکپور با بیان اینکه ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز در کشور تولید و بقیه وارد می شود افزود: هم اکنون ۲۴ هزار و ۵۲۵ هکتار در خراسان رضوی زیر کشت محصول پنبه است.

وی اظهار داشت: عملکرد پنبه در هر هکتار معادل دو تن است و پیش بینی می شود امسال شاهد برداشت ۴۳ هزار و ۷۳۸ تن پنبه در استان باشیم.

وی با بیان اینکه ۲۱ کارخانه پنبه پاک کنی در خراسان رضوی فعال است گفت: تنوع ارقام تولیدی پنبه در این استان شامل انواع ورامین، خورشید، ساجدی، ارمغان، شایان  و دو رقم پنبه خارجی می باشد که در مرحله شناخت و بررسی هستند. 

نیکپور افزود: هر هکتار پنبه معادل ۵۰ نفر روز در زمینه داشت و برداشت محصول ایجاد اشتغال می کند.
وی اظهار داشت: برداشت محصول پنبه در این استان از اواخر شهریور ماه آغاز می شود.

دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که در ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح، زراعت و در ۳۰۰ هزار هکتار آن باغداری می شود.

۳۶۳ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی فعالیت می کنند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی آنها هشت میلیون تن است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
کد مطلب: 11370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *