پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰

تولید پنج میلیون شاخه گل‌ زینتی در استان یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه ۱۴ هکتار زمین‌ کشاورزی در استان به کشت گل‌های زینتی اختصاص دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج میلیون شاخه گل‌ زینتی در استان تولید شده است .
تولید پنج میلیون شاخه گل‌ زینتی در استان یزد
به گزارش توليد ايرانی؛ اکبر شیخ علیشاهی روز پنجشنبه در جریان بازدید از یک واحد تولید محصولات گلخانه‌ای در ابرکوه به خبرنگاران گفت:  ۹۰ درصد  گل‌های زینتی تولید شده در بازار سایر استان‌ها عرضه ‌شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم ‌آبی، رویکرد جهاد کشاورزی استان یزد بر تغییر الگوی کشت و ترویج گیاهان کم آبخواه با ارزش اقتصادی بالاست.

شیخ علیشاهی ادامه داد: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی در استان برای هر هکتار تا سقف ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان تعداد واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی استان را ۲۶ واحد اعلام و خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی در استان هستند.

وی گونه‌ گل‌های زینتی استان را  رز، گلایول ، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس ذکر کرد و یادآور شد: بیشتر مراکز تولید گل و گیاه استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارد .

شیخ علیشاهی با تشریح مزیت‌های تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه جویی در مصرف آب و با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، اضافه کرد : در استان یزد سه هزار و ۵۰۰ گلخانه دار در بخش کشاورزی مجوز فعالیت دارند.

وی بیان کرد: این استان با وجود محدودیت‌ منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی ، هم‌اکنون از لحاظ تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی برحسب نوع محصول در رتبه های دوم الی پنجم  کشور قرار دارد و رتبه تولید محصولات کشاورزی و دامی یزد بالاتر از برخی استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب ‌و خاک است.

این مسئول با تبیین اهمیت استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی نیز گفت: در بخش‌هایی همچون دام و طیور و گلخانه‌ها با چهار درصد آب مصرفی، نزدیک به نیمی از تولید به دست می آید و ضرورت دارد تولیدات کشاورزی در استان به این سمت سوق داده شود.

زمین‌های قابل‌کشت استان  یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

سالانه افزون بر یک‌میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت ۷۶ هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۴۶۰ هزارتن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.
کد مطلب: 11243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *