جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷

ارز چند نرخی مانع جدی برای تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: ارز چند نرخی در کشور مانعی جدی برای تولید و مسببی اصلی برای فساد اقتصادی است.
ارز چند نرخی مانع جدی برای تولید
به گزارش توليد ايرانی؛ حسن قاضی عسگر روز پنجشنبه در نشست علمی مسائل اقتصادی کلان کشور در دانشگاه اصفهان افزود: چندگانگی در نرخ ارز موضوع ناخوشایندی است و بیش از هر چیز به فرایند تولید ضربه می زند و به طور قطع مسوولان باید به دنبال حل و فصل آن باشند.

وی ادامه داد: بی شک وضعیت اقتصادی فعلی کشور برای بهبود نیازمند داشتن نرخ ارز واحد است و از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی به طور جدی گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ارز چند نرخی به خصوص برای مجموعه ها و شرکت های دانش بنیان مضر است تا جایی که چندین واحد تحقیقاتی و تولیدکننده در زمینه واکسن و دارو در حال تعطیلی هستند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان در این نشست گفت: تا زمانی که امکان خرید و فروش طلا و ارز به انگیزه سوداگری برای افراد وجود داشته باشد و تا زمانی که زمین و املاک رها شده بسیاری در کشور ببینیم هر اقدام سیاسی و یا اقتصادی جهت خروج از بن بست بیکاری، تورم و فقر بی حاصل خواهد بود.

رسول بخشی دستجردی افزود: دولت باید هزینه سفته بازی را از طریق وضع مقررات سخت به شدت بالا ببرد، چرا که سفته بازان باید هزینه سوداگری را خودشان پرداخت کنند نه اینکه رفاه آحاد جامعه را بازیچه فعالیت خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: تمام تمرکز سیاستگذاران باید به کاهش نرخ رشد اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی معطوف باشد و برای کاهش نرخ رشد اضافه برداشت، باید نرخ بهره سپرده ها را منطقی کرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نرخ سودی منطقی است که به وسیله دریافت بهره وری وام ها، عاید شود نه انیکه مبتنی بر اضافه برداشت از بانک مرکزی باشد.

نشست علمی مسائل اقتصادی کلان کشور روز پنجشنبه با حضور وزیر اقتصاد، معاونان، صاحب نظران و  اعضای هیات علمی دانشگاه های استان و مدیران دستگاه ها اجرایی مرتبط در سالن اجتماعات معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در استان اصفهان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
کد مطلب: 11233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *