چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۶

تولید 6 محصول دانش بنیان پزشکی در شیراز به بازار راه یافت

شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی ثمره دستیابی به دانشگاه نسل سوم است، رویکردی که می رود تا از علم و دانش تولید ثروت و کارآفرینی کند ، شش محصول از شرکت‌های دانش بنیان که بر این اساس تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند روز سه شنبه در شیراز رونمایی شد.
تولید 6 محصول دانش بنیان پزشکی در شیراز به بازار راه یافت
به گزارش توليد ايرانی؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین رونمایی از این محصولات توضیح داد: شرکت «آریانا شیمی گیاه تیرازی» از جمله مراکز رشد گیاهان دارویی و طب سنتی در زمینه استخراج و خالص سازی ترکیبات ویژه گیاهی، تولید عصاره و اسانس های گیاهی و استاندارد سازی آنها و انجام آنالیز و مشاوره در مورد گیاهان دارویی فعالیت دارد که محصولات این شرکت در صنایع داروسازی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی به کار می رود.

دکتر یونس قاسمی درباره محصول دوم گفت: «نخ جراحی» تولید شده در شرکت «ممتاز طب سینا پارس» با برند «ممتاز طب» از دیگر مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه، دیگر محصول رونمایی شده بود که فاز نخست نخ جراحی جذبی و غیرجذبی به بهره برداری رسیده و با تولید ۱۲ میلیون عدد در سال، در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کیفیت بسیار بهتر و برتر از برند های معروف خارجی جا افتاده و با ۸۰ درصد قیمت پایین تر مصرف می شود.
وی ادامه داد: فاز دوم و سوم با تولید دو محصول عمده توام، لوله های خونگیری و نوجکت و سافت سرم تزریقی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۸۰ درصد پیشرفت علمی و تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
دکتر قاسمی درباره دیگر محصول رونمایی شده با عنوان «شکلات دیادیت Dia Date » افزود: این محصول تولید شده در شرکت «مهستان سیراف دارو» از دیگر شرکت های رشد گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه است که فرآورده ای بدون ساکارز و دارای قهوه هسته خرما بوده که علاوه بر افراد سالم، افراد دیابتی هم می توانند مصرف کنند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه هسته خرما در دانش بومی ایران و کشورهای خاورمیانه برای افراد دیابتی استفاده می شده و این محصول در مطالعات حیوانی نیز گزارش شده است، عنوان کرد: برای ساخت این شکلات، از مواد اولیه مرغوب و آنالیز شده، استفاده شده و در شرکت «مهستان سیراف دارو» از دیگر شرکت های مراکز رشد گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه، تهیه و بسته بندی می شود.

محصولات تجاری سازی شده در مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  به بازار عرضه می شود، وی  در مورد فناوری «هپتیک» شرکت «کهکشان الکترونیک» در مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه به عنوان دیگر محصول رونمایی شده، گفت: این شرکت توانسته به یکی از پیشرفته ترین فناوری های ممکن در عرصه شبیه سازی آموزش پزشکی دست یابد که فناوری هپتیک بوده و امکان ایجاد مقاومت بافت در فضای مجازی شبیه ساز فراهم می آورد که این فناوری تنها در انحصار چند کشور بوده و هم اکنون در اختیار این شرکت نیز است.

 قاسمی ادامه داد: «ست لاپاراسکوپی» تولید شده در شرکت «سخت کوشان آوای گل نرگس» از جمله مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه، دیگر محصول رونمایی شده بود که این شرکت تولیدکننده، نخستین مجموعه دستگاه های لاپاراسکوپی در کشور است که شامل اینسافلیتور، دوربین لاپاراسکوپی و منبع نور سرد است و توانسته تمامی استانداردهای لازم را کسب و آزمون های کیفی راویان موفقیت پشت سر بگذارد.

 او درباره آخرین محصول رونمایی شده در این همایش گفت: محصول «ویدئو لارنگوسکوپ پارسیان» تولید شده در شرکت «اقلیم دانش پارسیان طب» از جمله مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه بوده و این محصول، هم اکنون در بیمارستان های استان فارس در حال بهره‌برداری است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه افزود: از جمله ویژگی های این محصول، امکان ذخیره سازی عکس و فیلم در حافظه داخلی، باتری قابل شارژ با قابلیت ۱۰ ساعت کار مداوم، امکان اتصال به رایانه و زاویه دید ۸۰ درجه، قابلیت تعویض بلید و دوربین ضد آب و بخار است.
 این محصولات به عنوان محصولات تجاری سازی شده در مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه به بازار عرضه می شود.

تاکید بر اهمیت خودکفایی در مسیر پیشرفت
در حاشیه این مراسم از برترین‌های مدیریت دانش سال‌های ۹۴ تا ۹۷ و برترین‌های ارزیابی عملکرد تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال های ۹۶ و ۹۷، با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز،تقدیر شد.
 رییس دانشگاه در این آیین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: دلیل این تحریم ها این است که در سال های گذشته اقداماتی در کشور انجام شده و وابستگی کشور به نفت نسبت به گذشته کمتر شده است، چرا که کشوری که تک محصولی و تنها وابسته به فروش نفت است، پیشرفت نمی کند. 
دکتر  علی بهادر  با تاکید بر اهمیت خودکفایی در مسیر پیشرفت، ادامه داد: امروز دانشگاه ها در تولید علم و تولید ثروت حرف نخست را می زنند و دیگر علم از ثروت جدا نیست؛ دانشگاه امروز باید کارآفرین باشد و در دانشگاه کارآفرین، تمام نیروها در راستای تبدیل به دانشگاه نسل سوم، گام برمی دارند.
رییس دانشگاه دنیای امروز را دنیای رقابت دانست و گفت: اگر محصولی تولید کنیم، می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و در دنیا صاحب جایگاه شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز : امروز دانشگاه‌ها در تولید علم و تولید ثروت حرف نخست را می زنند و دیگر علم از ثروت جدا نیست
 
دکتر بهادر بیان کرد: همه ما باید دنبال یک هدف باشیم و آن هدف تولید محصول است، باید در جامعه بازار و ایده های مختلف داشته باشیم؛ باید به فکر باشیم و به آموزش و پژوهش دانشگاه کمک کنیم، دانشگاهی کارآمد است که هدف داشته باشد و برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، در راستای اهداف آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و دانش بنیان، کار کنیم.

او ادامه داد: برای پیشرفت و ارتقای یک دانشگاه، باید با برنامه دقیق و منظم پیش رفت، تمام مجموعه دانشگاه باید به توسعه و پیشرفت دانشگاه کمک کنند؛ هر جامعه ای اگر می خواهد تغییر کند، باید ابتدا از خود شروع کند، پیشرفت دانشگاه در کارآفرینی و برنامه ریزی هدفمند است.

رییس دانشگاه با اشاره به تلاش مجموعه دانشگاه برای پرورش دانشجویان و فارغ التحصیلان کارآمد و کارآفرین و با برنامه برای خدمت به جامعه گفت: اهداف دانشگاه باید به گونه ای دنبال شود تا افراد کارآفرین زیادی به جامعه معرفی شود، خلاقیت موضوعی ست که باید در دانشگاه پرورش داده شود.
بهادر افزود: امروزه در دنیا، دانشگاه ها کارآفرین و مولد هستند و چرخه تولید را اداره می کنند.
کد مطلب: 11160
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *