پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰

صحافان کاغذ را به قیمت آزاد خریدند

رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان با تاکید بر اینکه اگرچه کارخانه‌های ماشینی تولید دفتر مشق برای واردات کاغذ ارز دولتی و نیمایی گرفتند، گفت: اما معلوم نیست که این کارخانه‌ها با چه قیمتی دفاتر تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کنند.
صحافان کاغذ را به قیمت آزاد خریدند
توليد ايرانی: جلیل غفاری رهبر در مورد دلایل گران شدن دفتر مشق، گفت: از آبان ماه سال گذشته پیگیر تامین کاغذ مدارس بوده‌ایم تا با رسیدن به فصل خرید لوازم‌التحریر با مشکل کمبود و گرانی در این حوزه مواجه نشویم.

رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان بیان داشت: همچنین در جلسات متعددی که با حضور مسئولان وزارت صمت و وزارت ارشاد در سال گذشته برگزار شد موضوع تامین کاغذ مورد نیاز صحافان را بارها اعلام کردیم اما متاسفانه علیرغم تشکیل کارگروهی در وزارت ارشاد ارز دولتی برای تولید دفتر مشق به صنف صحافان تعلق نگرفت و کارگروه مذکور در جهت تامین کاغذ مطبوعات و ناشرین تلاش کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه گوش شنوایی برای تامین کاغذ صحافان به نرخ دولتی وجود نداشت، گفت: علیرغم اینکه چند تاجر برای تامین نیاز کاغذ این بخش معرفی شده بود اما با تغییر قوانین و حذف ارز دولتی از واردات کاغذ بخش دانش‌آموزی عملا توافقی برای واردات کاغذ به نرخ ارز دولتی انجام شده بود متوقف شد، بنابراین تولید‌کنندگان دفتر مشق چاره‌ای جز تامین کاغذ از بازار آزاد را نداشتند.

* دفتر مشق 40 برگ 4 هزار تومان
رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان با بیان اینکه در حال حاضر هر دفتر مشق 40 برگ با توجه به خرید هر بند کاغذ به قیمت 500 هزار تومان به قیمت 2500 تومان تهیه می‌شود گفت: با محاسبه سود عمده‌فروشی و خرده فروشی یک دفتر مشق با حداقل قیمت 4 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
غفاری رهبری در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود برخی از کارخانه‌های تولید کننده موفق به اخذ ارز دولتی شده‌اند، آیا این مطلب درست است، گفت: در حال حاضر حدود 8 کارخانه فعال ماشینی تولید دفتر مشق در کشور وجود دارد که سال گذشته این کارخانه‌ها ارز دولتی برای واردات گرفتند البته بعد از تغییر قانون و اختصاص ارز نیمایی به جای دولتی برای واردات کاغذ، این کارخانه امسال مجبور به پرداختند مابه‌التفاوت بخشی از کاغذهای وارداتی خود به ارز دولتی شدند.
وی افزود: در مجموع این مطلب که برخی از کارخانه‌های زیر نظر وزارت صمت موفق به دریافت ارز دولتی شده‌اند درست است و همانطور که توضیح دادم این کارخانه‌ها تا زمانی که سال گذشته می‌توانستند ارز دولتی برای واردات کاغذ دریافت کنند به آنها ارز دولتی تعلق گرفت و آن بخشی را هم که باید به صورت نیمایی وارد می‌کردند ما‌به‌التفاوت پرداخت کردند.

* از قیمت تولیدات کارخانه‌هایی که ارز دولتی گرفتند خبری در دست نیست
رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان در پاسخ به این سوال که اکنون تولیدات این کارخانه‌ها به چه قیمتی وارد بازار شده است و آیا توزیع تولیدات این کارخانه‌ها در تعادل بخشی به بازار دفتر مشق دانش‌آموزی کمکی می‌کند، گفت: متاسفانه علیرغم تماس با انجمن آنها جهت کسب اطلاع از قیمت دفاتر مشق تولیدی توسط این کارخانه‌ها پاسخی دریافت نکرده‌ام و به ما اعلام کردند که قیمت‌ها در حال بررسی است.
وی بیان داشت: براساس مطالبی که در بازار مطرح است، به نظر می‌رسد این کارخانه‌ها هم عرضه را با قیمت بازار آزاد انجام می‌دهند.
غفاری رهبر با تاکید بر اینکه اکنون هیچ مشکلی برای تامین وجود ندارد و دفاتر مشق مورد نیاز دانش‌آموزان به وفور در بازار موجود است، گفت: مشکل افزایش قیمت است البته همانطور که گفتم صنف صحافان برای تولید کاغذ را به قیمت بندی 500 هزار تومان تهیه کرده‌اند و قیمت تمام شده دفتر هم برای آنها بالا بوده است.

* وزارت صمت بر توزیع نظارت کند
وی بیان داشت: کارخانه‌های دریافت کننده ارز دولتی و ارز نیمایی برای واردات کاغذ تحریر در استان‌های اصفهان، مشهد، گرمسار، تبریز و چند کارخانه هم در تهران و اطراف تهران واقع است که قطعا اسامی کارخانه‌های دریافت کننده ارز دولتی و نیمایی را برای واردات کاغذ را وزارت صمت در اختیار دارد و به نظر می‌رسد برای توزیع دفاتر این بخش باید نظارت‌های لازم از سوی وزارت صنعت انجام شود تا این دفاتر با قیمت ارز دولتی و نیمایی به مصرف کننده برسد.
غفاری رهبر بیان داشت: البته باید نحوه توزیع به صورتی باشد که صحافان تولید کننده دفتر مشق که کاغذ تحریر را به قیمت آزاد خریداری کرده‌اند متضرر نشوند لذا به نظر می‌رسد تا توزیع این بخش باید در مدارس یا استان‌های محروم انجام شود تا هم تولید‌کنندگان دفتر با ارز بازار آزاد متضرر نشوند و هم نقاط محروم کشور با قیمت مناسب‌تری موفق به تهیه دفتر مشق دانش‌آموزی شوند.
کد مطلب: 11054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *