جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸

سرشاخه‌های اصلی فساد در ماجرای هادی رضوی

رضوی که حتی یک روز هم سابقه فعالیت اقتصادی و سیاسی نداشته است چگونه بلافاصله بعد از روی کار آمدن پدر همسر خود توانسته تا این سطح از فساد اقتصادی پیش برود؛ آیا بدون حمایت های سیاسی و استفاده از رانت، امکان اخلال اقتصادی تا این سطح وجود دارد.
سرشاخه‌های اصلی فساد در ماجرای هادی رضوی
توليد ايرانی: در هفته گذشته، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که هادی رضوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰ سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و همدست وی احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شده اند.
 هادی رضوی، یکی از تهیه کنندگان سریال شهرزاد و داماد محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، است که بعد از اعلام حکم محکومیت او رسانه های زنجیره و اصلاح طلب در یک فرار به جلو، ضمن تقدیر و تشکر از شریعتمداری وزیر کار، اعلام کردند که وی در کمال قانون مداری! در روند رسیدگی به پرونده دامادش دخالتی نداشته است!
اگرچه رسیدگی مقتدرانه قوه قضاییه به موضوع پرونده داماد شریعتمداری یک بار دیگر ثابت کرد که در برخورد با متخلفان و مجرمان هیچ تفاوتی وجود ندارد اما این سوال مطرح است که هادی رضوی که تنها 34 سن دارد با پشتوانه چه کسی توانست وام های کلان از بانک سرمایه بگیرد.
 
ساخت پر هزینه ترین مجموعه تلویزیونی با پشتوانه رانت
هادی رضوی در دادگاه های خود بارها اعلام کرده بود که مستقل از پدر همسر خود کار می کند اما بارها در سفرهای استانی همراه شریعتمداری وزیر کار دیده شده و او را همراهی می کرد؛ از آنجایی که وی هیچ سمت اجرایی در دولت نداشته شائبههمراهی برای استفاده از رانت شریعتمداری در مورد او بیشتر قوت می گیرد.
به گفته هادی رضوی سریال «شهرزاد» بزرگترین و پرهزینه ترین مجموعه تاریخ سینما و تلویزیون ایران در بخش خصوصی بوده که با هزینه ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال یعنی 12 میلیارد تومان ساخته شده است؛ رضوی به بهانه این سریال بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده است.
به گفته قاضی مسعودی هادی رضوی بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفر‌های خارجی، خودرو‌های لوکس و ملک کرده است.
در حالی که برای اخذ یک وام چند میلیونی بانکی از سوی یک فرد عادی چندین ضامن و وثیقه نیاز دارد هادی رضوی با پشتوانه چه کسی 107 میلیارد تومان وام بدون حتی یک ضامن و یا وثیقه اخذ کرده است؟
رضوی که حتی یک روز هم سابقه فعالیت اقتصادی و سیاسی نداشته است چگونه بلافاصله بعد از روی کار آمدن پدر همسر خود توانسته تا این سطح از فساد اقتصادی پیش برود؛ آیا بدون حمایت های سیاسی و استفاده از رانت، امکان اخلال اقتصادی تا این سطح وجود دارد.
نکته مغفول مانده از سوی رسانه های زنجیره ای سوالاتی است که در رابطه با رانت، ثروت و قدرت یک جوان 34 ساله مطرح می شود در شرایطی که وی هیچ پشتوانه سیاسی یا اقتصادی نداشته است.
 
جلسه محرمانه شریعتمداری و دامادش با مدیران بانکی
در زمانی که شریعتمداری از داماد خود و هادی رضوی از پدر خانم خود برائت می جستند، عکسی در رسانه ها منتشر شد که حاکی از یک جلسه محرمانه از سوی شریعتمداری و دامادش با برخی از مدیران بانکی بود.
این عکس اگرچه بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است اما هیچگاه شریعتمداری برای تنویر افکار عمومی به علت آن پاسخی نداد و همچنان حلقه مفقوده ارتباط جوان 34 ساله با مدیران بانکی برای اخذ وام های میلیاردی مشخص نشده است.

اگرچه ابعاد پرونده هادی رضوی مشخص شده و حکم بدوی وی صادر شده است اما هنوز پاسخ این سوال برای اذهان عمومی روشن نشده است که آیا نسبت فامیلی و خانوادگی رضوی با وزیر فعلی کار به این فساد ارتباطی داشته است  یا خیر؟
طبیعی است که یک جوان 34 ساله نمی تواند بدون حمایت های سیاسی و اقتصادی ظرف چند سال تا این سطح از فساد پیشروی کرده و در نظام بانکی کشور اخلال ایحاد کند از همین بعد از دستگیری و مجازات وی لازم است سرشاخه های اصلی چنین فسادی شناسایی و با آنها برخورد قاطه صورت بگیرد.
 
کد مطلب: 10887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *