تولید500تن ماهی توسط کشاورزان گلستان

16 مرداد 1398 ساعت 10:39

مدیرکل شیلات گلستان گفت: با اجرای ۲۰۶ طرح پرورش آبزیان در حاشیه مزارع و چاه های آب سرایز شده به شالیزارها و باغات، کشاورزان گلستان ۵۰۰ تن ماهی تولید کردند.


به گزارش تولید ایرانی؛ سیدجواد قدس علوی  در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: فعالیت حدود ۱۸ هزار چاه کشاورزی مجاز در استان و بهره مندی از آب این چاه ها در گلستان، بهترین ظرفیت برای افزایش تولید انواع آبزی و توسعه این بخش و کمک موثر به صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال است.

وی بیان کرد: احداث حوضچه های کوچک در مسیر حرکت آب به سمت مزارع و باغ ها، فرصت مناسب تولید انواع آبزی است که می تواند به تولید بیشتر منجر شده و درآمد مضاعفی را نصیب کشاورزان کند. 

وی افزود: در هر ۱۰۰ متر مکعب آب حاصل از فعالیت چاه کشاورزی ۲۰۰ تن ماهی تولید می شود که می تواند در کسب درآمد کشاورزان و توسعه آبزی تاثیرگذار باشد.
مدیرکل شیلات گلستان اظهار امیدواری تا ۱۰ سال آینده نیمی از چاه های کشاورزی استان به مزارع تولید ماهی تبدیل شوند.
وی گفت: یکی از نتایجی که در اجرای طرح پیگیری می شود، کمک به رونق صنعت گردشگری با راه اندازی مراکز طبخ و عرضه ماهیان تولیدی در جوار آن است. 

مدیرکل شیلات گلستان افزود: تردد صدها هزار گردشگر از گلستان در تابستان که فصل پرورش ماهی است، فرصت مناسبی بوده تا با تکمیل فرایند تولید و عرضه در کنار چاه های آب به افزایش درآمد کشاورزان و پرورش دهندگان نیز کمک شود. 
قدس علوی بیان کرد: توسعه اشتغال، افزایش مصرف ماهی در میان خانواده های روستایی مجری طرح و بالا رفتن سرانه تولید از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح خواهد بود. 
مدیرکل شیلات گلستان در ادامه به شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و گفت: به دلیل بروز این بیماری و آلوده شدن مزارع، امکان رسیدن به تولید پیش بینی شده ۴ هزار تن میگو امسال وجود ندارد و ممکن است رقم تولید این محصول از سال گذشته هم کمتر باشد.
قدس علوی ادامه داد: با تمرکز بر اجرای طرح های پیشگیرانه و بهره گیری از توان و دانش کارشناسان، بحران این بیماری را با حداقل تلفات پشت سرگذاشته و بار دیگر به تولید و ثبات در پرورش میگو رسیدیم.
بیماری لکه سفید بعنوان جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.
مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: در اتفاقات مشابه شیوع این بیماری در استان های جنوبی، بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع از بین رفت اما حداکثر تلفات میگوی مزارع گلستان از ۲۰ درصد هم تجاوز نکرد.
قدس علوی افزود: از ۶۱۲ استخر فعال پرورش میگو در گلستان، این بیماری ۱۲۴ استخر را آلوده کرد و ۳۵ استخر هم به دلیل شدت شیوع بیماری به طور کامل معدوم شد.

وی اظهار داشت: کارشناسان دامپزشکی در حال رصد دقیق و مداوم استخرهای پرورش میگو برای جلوگیری از گسترش بیماری هستند اما با وجود تلاش فراوان آن ها، هنوز علت اصلی انتقال این بیماری مشخص نشده است.
مدیرکل شیلات گلستان گفت: با برطرف شدن آلودگی مزارع ، تولید بار دیگر در مجتمع پرورش میگو گمیشان آغاز شده اما به دلیل از میان رفتن برخی میگوها و تاخیر در جبران پرورش مجدد، دست یافتن به رقم تولید دو هزار و ۵۹۵ تن میگوی پارسال امکان پذیر نیست.

وی به برنامه گلستان برای توسعه تولید خاویار اشاره کرد و گفت: اجرای فاز دوم مجتمع پرورش خاویار گلستان در زمینی به مساحت ۵۰۰ هزار هکتار در مجاورت مجتمع پرورش میگو گمیشان در سفر سال گذشته هیات دولت به گلستان آغاز شد.
مطابق برنامه ترسیم شده در افق ۱۴۰۴، گلستان باید در این سال به رقم تولید ۸ هزار تن گوشت و ۴۰۰ تن خاویار دست پیدا کند.

قدس علوی بیان کرد: گلستان، مهد پرورش خاویار دنیا به شمار می رود اما برخی کاستی ها مانند خشک شدن تدریجی خلیج گرگان به عنوان یکی از بهترین مناطق زاد و ولد این گونه با ارزش آبزی، مشهود و نیازمند توجه بیشتر است.
مدیرکل شیلات گلستان افزود: از میان رفتن سامانه طبیعی ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر، موجب تاخیر و اخلال در روند تولید مثل خاویار خواهد شد که لایروبی کانال های منتهی به دریا مانند چپاقلی و خزینی می تواند این مشکل را برطرف کند.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به اهمیت لایروبی خلیج گرگان و تاثیرگذاری آن بر زندگی آبزیان این پهنه آبی گفت: در خلیج گرگان انواع پلانکتونها، کرمها، نرمتنان، بندپایان و ماهیان زندگی می کنند که لایروبی خلیج برای ادامه حیات و تکثیر این موجودات الزامی است. 
گونه های مختلف ماهی تمامی یا بخشی از زندگی خود را در خلیج گرگان سپری می کنند که بعضی از آنها مانند ماهی کلمه، کفال، کپور، ماهیان خاویاری، از نظر شیلاتی دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند.

وی با اشاره به عوامل تهدید کننده حیات خلیج گرگان گفت: از جمله عوامل مهم تهدید کننده خلیج گرگان، کاهش حجم آب به واسطه کم شدن تراز سطح آب دریای خزر و وجود میزان بالای رسوب گذاری در خلیج است که موجب تبدیل شدن این پهنه آبی به مرداب، پرشدن مرداب از رسوبات آلی و معدنی و سپس تبدیل آن به باتلاق می شود.
خلیج گرگان حوضه آبی نیمه بسته ای است که در حال حاضر فقط از طریق دهانه آشوراده ـ بندرترکمن با دریای خزر در ارتباط دایمی است.
 روند رو به کاهش تراز سطح آب دریای خزر در سال های قبل، کاهش آبدهی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان، افزایش تبخیر سطحی و افزایش رسوبات در دهانه خلیج گرگان، موجب کاهش مساحت خلیج گرگان و بسته شدن تدریجی دهانه خلیج شده  است و بیم آن می رود تا سالهای آینده ارتباط محدود خلیج گرگان با دریای خزر به طور کامل قطع شود.


کد مطلب: 10851

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/10851/تولید500تن-ماهی-توسط-کشاورزان-گلستان

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com