پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸

۳ میلیون تن موادغذایی در بندر امام خمینی داریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌ها و همه محدودیت‌ها وضعیت مواد غذایی اکنون از هر مقطعی بهتر است تا جایی که اکنون سه میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) داریم.
۳ میلیون تن موادغذایی در بندر امام خمینی داریم
به گزارش توليد ايرانی؛ «محمود حجتی»  در چهارمین جشنواره ملی ارقام جدید زراعی و باغی که در محل سازمان تحقیقات کشاورزی برگزار شد، افزود: امروزه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و سطح رفاه، بحث غذا و امنیت غذایی مورد توجه دولت ها و ملت‌ها قرار دارد و این موضوع روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.  

وی تصریح کرد: این در حالیست که کشور ما علاوه بر محدودیت‌های اقلیمی از لحاظ آب، دچار مسایل سیاسی و محدودیت‌های اقتصادی و فشارهای سلطه گران است که همین امر تامین امنیت غذایی کشور را برای ما چندین برابر با اهمیت‌تر می کند. ‌

وی با اشاره به این که برخی مسولان و اقتصادانان مدعی هستند که چرا ما باید مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید کنیم در حالی که می‌توانیم نیاز خود را از دنیا تامین کنیم، اظهارداشت: در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کردم بهتر است بررسی کنیم همه کشورهای دنیا، کشورهای پیشرفته و حتی آمریکا مواد غذایی خود را چگونه تامین می کنند.  

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تجربه کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و ترکیه نشان می‌دهد که این کشورهای آرام از لحاظ اقتصادی حتی به قیمت از بین رفتن محیط زیست خود و نداشتن ظرفیت‌های تولید، تلاش در تامین موادغذایی خود و استقلال در این موضوع دارند در حالی که هیچ یک از این کشورها همانند ما در تحریم و محدودیت قرار ندارند.
وی با بیان اینکه ژاپن سومین یا چهارمین اقتصاد دنیا را داراست اضافه کرد: این کشور با وجود  اقتصاد پیشرفته، عبور از پسا صنعت، داشتن امکانات و تجهیزات،  ارتباطات بین المللی و حضورش در اغلب پیمان های اقتصادی در برخی قراردادها مجبور به واردات برنج است که قوت اصلی این کشور به شمار می رود، اما به منظور حفظ استقلال خود همه برنج وارداتی را به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان و دیگر سازمان های بین المللی مردم نهاد ارسال می‌کند.
به گفته وی، کشور ژاپن علیرغم محدودیتی که در زمین دارد، خودکفایی خود در تولید برنج را بین ۹۰ تا ۹۱ درصد رسانده است.

وی ادامه داد: همچنین آمریکا نیز تلاش دارد تمامی نیاز موادغذایی خود را حتی به قیمت از بین رفتن محیط زیست کشور خود، تولید کند که نشاندهنده نگاه دنیا به اهمیت تامین امنیت غذایی است حتی در کشورهای متوسط و کوچک مثل ترکیه نیز سالانه ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار یارانه به تولیدات بخش کشاورزی اختصاص می یابد تا علاوه بر رفاه کشاورزان بتوانند در پیمان های بین المللی رقابت کنند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان ما علیرغم این مسائل همچنان از واردات، فشار بخش کشاورزی بر منابع آبی، محیط زیست و فرونشست زمین سخن می گویند درح الی که در دوره های گذشته نیز علیرغم صادرات نفت ما قیمت دلار را در کشور به زحمت پایین نگه داشته بودیم بنابراین محصولی که با این دلار به شکل یارانه ای و حمایتی، قیمت آن را کاذب پایین نگه داشته ایم،  وارد کشور می کنیم و سپس این محصول را با کالایی که کشاورز در داخل با سختی تولید می کند مقایسه می کنیم. حال زمانی که این مقایسه برابر نباشد شروع به سر و صدا می کنیم بدون اینکه به تمام زوایای ماجرا توجه داشته باشیم.

وی درباره محدودیت صادرات برخی کالاهای کشاورزی افزود: به دلیل ایجاد محدودیت در صادرات برخی محصولات پیشنهاد دادیم که به جای ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی که موجب سرکوبی و نوسان قیمت ها می شود،  عوارض صادراتی اعمال شود.
حجتی می گوید: ما خود می دانیم که قیمت واقعی دلار نه چهار هزارتومان دیروز است و نه ۱۲ هزارتومان امروز بنابراین باید تلاش کنیم کشاورزی ما در چارچوب ظرفیت های زیست محیطی از منابع آبی صحیح استفاده  و می توانیم نیاز کشور را تامین کنیم در غیر این صورت باید اکنون سالانه بیش از ۶ میلیون تن گندم را نیز وارد می کردیم.

وی براین باور است که کشورهای غربی علیرغم این که شعار می دهند که مواد غذایی و دارویی ما تحریم نیستند اما این موضوع  صحت ندارد، وقتی نمی توانیم نقل و انتقال ارز داشته باشیم تا مواد غذایی تامین کنیم یعنی تحریم هستیم و این ژست های بشردوستانه که سردمداران امریکا این سالها دارند فشارش به مردم ما وارد می شود زیرا به دلیل نبود مبادله های ارزی، هزینه های گزافی به کشور و مردم تحمیل می شود "تحریم بیشتر از این".
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به افرادی که کالاهای وارداتی را با تولیدات داخلی مقایسه می کنند گفت: امروز با وجود واردات برخی نهاده های مورد نیاز مواد غذایی، تخصیص ارز و پرداخت ان ماه ها به طول می انجامد تا به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برسد بنابراین مشکلاتی ایجاد می شود پس هر زمان که شما با عرق جبین ارز تولید کردید می توانید با آن ارز کالا وارد کشور کنید نه اینکه نفت را که سرمایه نسل های آینده است بفروشید دلار حاصل از آن را قیمت گذاری و بعد محصولی را که در کشور مبدا نیز مورد حمایت قرار گرفته و یارانه دریافت می کند را وارد کنید.
وی درباره سود تسهیلات ۱۵ درصدی ادوات بخش کشاورزی اظهار داشت: ما می خواهیم سود این تسهیلات برای کشاورزان صفر باشد اما با تلاش های بانک کشاورزی و شورای پول و اعتبار توانستیم ۱۵ درصد را عملیاتی کنیم این در حالی است که در کشور آذربایجان برای حمایت از تولید داخلی سود تسهیلات صفر است بنابراین محصول آن کشور نمی تواند با تولید کشورما قابل رقابت باشد.

کارت زرد حجتی به رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به رئیس موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آیا اقدامات ما در بخش تحقیق و پژوهش کشاورزی تا به امروز کافی بوده و در سطح بین المللی حضور خوبی داشته ایم البته که این به معنای نفی تلاش های محققان ما نیست اما باید بدانیم که  «بار کج به منزل نمی رسد» بنابراین باید روشمان را تغییر بدهیم، امروز معرفی ۵۱ رقم بذر جدید نسبت به هفت رقم سالهای گذشته رقم قابل توجهی است اما کافی نیست.
حجتی  ادامه داد: روسای سازمان تحققات به دنبال پول نباشند زیرا آن پولی که بابت انتقال دانش دریافت می کنند در مقابل هزینه های دولت در این بخش عددی نیست و به جای پیگیری این موضوع بهتر است مشارکت با بخش خصوصی را  در دستور کار خود قرار دهند.
وی افزود: بهتر است دست از نظر تنگی ها برداریم و  برای حمایت از محققان نیز لازم است آنان از امکانات ، تجهیزات و ظرفیت های بخش دولتی استفاده کنند و نتیجه کار برای خودشان باشد و سپس آن را به بخش خصوصی بفروشند که این امر به نفع کشور است.

افزایش ظرفیت علمی کشور با تعامل با دنیا ممکن می شود
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آیا ظرفیت علمی کشور ما همین قدر است گفت: امروز آنچه که ما در مسیر علمی خود طی می کنیم بیشتر آن را دنیا طی کرده است بنابراین نیاز است با تعامل مستقیم یا غیرمستقیم با دنیا ظرفیت های علمی خود را گسترش دهیم زیرا اکنون یکسری کارهای تحقیقاتی ما شروع و به طور مجدد در  شهری دیگر موازی کاری ان انجام می شود به طور مثال بارها پیش آمده محققی در یک شهر کاری را شروع کرده، در شهر دیگر محقق دیگری آن را از صفر شروع می کند در حالی که کار محقق قبلی نیمه تمام مانده است.
وی اضافه کرد: اکنون مردم کشور ما و ایرانی های خارج از کشور مدارک علمی و توانایی های بالایی دارند که می توانیم با ارتباط و تعامل از این ظرفیت ها به نفع منافع ملی کشور خود بهره مند شویم
وی با انتقاد از انتقال یافته ها توسط بخش تحقیقات کشاورزی افزود: امروز عملکرد بخش ترویج و آموزش کشاورزی ما ضعیف است و با وجود همه محدودیت ها تصور می کنم می توانیم با تغییر ساز و کار و روش های اجرایی تولیدات کشاورزی را به دو برابر امروز افزایش بدهیم.
کد مطلب: 10831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *