جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵

باهنر: آمریکا از غلط‌هایی که کرده پشیمان می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:خیلی دور از ذهن نمی‌بینم که آمریکا در فاصله نه چندان دوری از غلط‌هایی که کرده پشیمان شود از این رو دست ایران، دست بالایی است.
باهنر: آمریکا از غلط‌هایی که کرده پشیمان می‌شود
توليد ايرانی: محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس، فعال سیاسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه شامگاه دوشنبه جهان آرا در پاسخ به این سوال که آیا فضای عمومی کشور را به نفع اصولگرایی می‌بینید، اظهار داشت: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم دو جریان سیاسی مشهور در کشور هستند که با هم رقابت می کنند.
وی افزود: در نظام مردم سالاری دینی، در غیبت چند حزب قدرتمندِ چارچوب دارِ پاسخگو که نداریم، نگران آینده مردم سالاری دینی هستیم. لازمه این دموکراسی و مردم سالاری وجود احزابِ چارچوب دار، قدرتمند فراگیر و البته پاسخگو است.
باهنر بیان کرد: متاسفانه ظرف این ۴۰ سال عملا جریان ها و جبهه ها با همدیگر رقابت کردند تا اینکه چند حزب باشند. جنس جریان‌ها هم ژله ای است و مانند احزاب نیستند که چارچوب تعریف شده ضابطه مندی داشته باشند و با همدیگر رقابت می کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت:تلاش بر این است که این رقابت‌ها سالم باشد اما گاهی از دست در می‌رود و برخی فعالان جبهه سیاسی - چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی- ممکن است ضوابط و مسائل عمومی را رعایت نکرده و حقوق مردم را مواظبت نکنند و گرفتاری هایی به وجود بیاید.
باهنر تصریح کرد: این وعده‌ها و صحبت‌هایی که نزدیک انتخابات می شود مقداری از آن رجز خوانی است.
وی در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا شما هم رجز خواندید، گفت: نه ببینید گاهی رجز خوانی یعنی بلوف زدن و اقرار به جهل کردن اما گاهی در میدان‌های کارزار و نبرد هم عموما رجز می خوانند.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: اکنون یک جنگ اقتصادی سنگینی علیه ما شروع شده و ادامه پیدا کرده است، در کنار آن آتش تهیه این جنگ اقتصادی را با یک جنگ روانی و اقتصادی شروع کردند چون آنها هدفشان به زانو درآوردن ملت ایران است و خواب های آشفته می بینند و انشاءالله خواب های آنها تعبیر نمی‌شود.
باهنر یادآور شد: تجربه نشان داده است که در میدان سیاست رجزخوانی جزء کار، لازم و نوعی تبلیغ است اما اینکه چه مقداری از آن واقعیت و چه مقدار از آن بزرگ کردن واقعیت است باید مخاطبین تشخیص دهند.
وی تصریح کرد: ادعای ما این است که دولت مورد حمایت جریان اصلاح طلبی قرار گرفته است، اگر چه مدتی است که برخی از آنها فرار به جلو و فرافکنی می‌کنند و کار را به گردن دیگران می اندازند اما در هر صورت افکار عمومی این را نمی پذیرد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: ششمین سال است که دولت مورد حمایت اصلاح طلبان کار می کند، البته اگر بخواهیم تحلیل عملکرد دولت را داشته باشیم بحث دیگری است و قطعا نکات مثبت و البته نقاط ضعفی هم دارد.
باهنر در ادامه سخنانش تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم مجلس دست اصلاح طلبان بوده اما مجلس دهم شاید اولین مجلسی بود که فراکسیون اکثریت نداشت.
وی اظهار داشت: برخی نزد بنده می آمدند و می‌گفتند چون امثال شما دیگر در مجلس نیستید مجلس ضعیف ظاهر شده است اما پاسخ من این است که در این مجلس آدم‌های قدرتمند، قوی، ریشه‌دار و باسابقه کم نداریم اما مجلس دهم یک اشکال پیدا کرده که شاید برای اولین بار است و آن اینکه فراکسیون اکثریت ندارد. یعنی سه فراکسیون دارد که هر کدام اقلیت هستند، البته یک حزب هم وجود ندارد که منظم و چارچوب کار کند. برخی نمایندگان هم در پایین فراکسیون ها جابه جا می شوند و شناور هستند.
مشاور رئیس مجلس اظهار داشت: عموما در ترمینولوژی حقوق و سیاست در دنیا، دولت‌های ائتلافی و مجالس ائتلافی نمی توانند قدرتمند ظاهر شوند و علتش این است که دستشان روی ساطور همدیگر است.
باهنر گفت: مجلس دهم نقطه مقابل اصلاح‌طلبان نبود. البته اصلاح طلبان می‌توانند بگویند دست ما نبوده اما مطمئنا نمی‌توانند بگویند دست اصولگراها بوده است.
وی ادامه داد: اصولگراها ظرف ۳ سال و اندی سال گذشته در مجلس و ظرف ۶ سال گذشته در دولت جایگاهی برای مانور نداشتند و اگر عملکردی در کشور اتفاق افتاده، عملکرد جریان اصلاح‌طلبی است بنابراین وضعیت به گونه‌ای است که رضایت عمومی وجود ندارد. حال سوال پیش می آید که این نارضایتی واقعی است یا آن را بزرگ می کنند اما مبتنی بر این تحلیل می‌توانیم بگوییم که مردم در انتخابات اسفند ماه رویکرد خوشی به اصلاح طلبان ندارند.
۸۰ درصد از نمایندگان تغییر می‌کنند
وی بیان کرد: مردم در انتخابات مجلس اصولا نمایندگان را در همه دوره ها عوض می کنند. در گذشته ۶۵ درصد نمایندگان موجود در مجلس برای دوره بعد رای نمی آوردند که دلایل متفاوتی دارد. دراین دوره پیش بینی می‌کنم که این آمار از دو سوم بالاتر می‌رود و احتمالا ۸۰ درصد از نمایندگان تغییر می کنند چرا که این ناشی از احساس نارضایتی عمومی از ناکارآمدی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه شما منتقدان و موافقانی در جریان اصولگرا دارید حال سوال این است که مردم چگونه به شما اعتماد کنند و ایده شما برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی چیست، گفت: حدود هشت ماه قبل چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی را گذراندیم، اتفاقاً این یکی از موارد ویژه ای بود که رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب در این قضیه خوب کار کردند.
باهنر گفت: شما را ارجاع می‌دهم به اینکه به هر حال ظرف ۴۰ سال خیلی کار در کشور صورت گرفته است یعنی اگر کسی بخواهد بگوید در گذشته اصلاح طلبان یا اصولگرایان کاری نکردند که انصاف نیست اما اینکه آیا در تراز این ملتِ بزرگ توانستند ظاهر شوند بله این را قبول داریم به هر حال تقصیر و کوتاهی وجود داشته است و در جاهایی حتما می‌توانستیم بهتر کار کنیم. برخی شاخص‌های کلان ما کاملاً قابل افتخار است اما برخی شاخص‌ها قابل اصلاح است.
وی عنوان کرد: مردم از نظام در کلان راضی هستند، این نظام شاخه‌های مختلفی مانند سیاست، فرهنگ و اقتصاد و... دارد. به هر حال در کشور خیلی از شاخص‌ها مانند بهداشت، علم، آموزش، فناوری های نو و دیگر موارد رشد کرده است که همه این‌ها را نظام به واسطه کارگزارانش و دولت‌ها انجام داده است.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اگر کسی بخواهد بگوید فلان دولت کار نکرده است که خیلی بی انصافی است. همه دولت‌ها کار کردند و زحمت کشیدند، برخی قصور و تقصیرات و البته نقاط مثبتی داشتند. تراکم همه این فعالیت‌ها امروز نظام شده است. اگر شما بخواهید وضعیت امروز را با ۴۰ سال قبل مقایسه کنید، اصلاً قابل مقایسه نیست. اینقدر اعداد و ارقام و شاخص‌ها تغییر نجومی کرده است که قابل مقایسه نیست اما گاهی می گوییم آیا حق مردم این بوده که من می‌گویم خیر. حق مردم این نبود. به علت صبر، جهادگری و ایثارگری حق مردم بیشتر از این حرف‌هاست که کارگزاران کشور انجام دادند.
باهنر با اشاره به اینکه برای نظام، دولت و مجلس هم می توانید شخصیت مستقل قائل شوید، گفت: مجموعه تلاش ها حاصل کار نمایندگان، مجالس، دولت ها و موارد دیگر است. البته مسائل دیگری مانند قدرت دفاعی، اطلاعاتی و سیاست خارجی هم وجود دارد که به صورت ویژه تحت نظر مستقیم رهبری است که بحث جدایی است.
۱۶ هزار نفر خود را برای ورود به مجلس گرم می‌کنند
وی در پاسخ به این سوال که مردم وضعیت فعلی و مدیریت برخی را دیده اند و با توجه به ناکارآمدی اصلاح طلبان مردم چگونه امید داشته باشند، گفت: من نمی‌خواهم به نامزدهای انتخاباتی مجلس توهین کنم اما از چند وقت دیگر انتخابات شروع می‌شود. در دوره گذشته ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس  مجلس شرکت کردند و برای امسال هم می گویند ۱۶ هزار نفر خود را برای ورود به مجلس گرم می‌کنند. یک نفر می آید و می‌گوید دولت‌ها و مجلس ها که هیچ کاری نکرده اند من می آیم تا همه چیز را درست کنم اما بعد از ۷ ماه نمایندگی می‌بینم هیچ کاری نمیک‌ند. من نمی‌توانم مانند یک نامزد تازه وارد کار کنم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص وضعیت مسکن گفت: معمولا هر چهار سال یک بار قیمت مسکن نوسان پیدا کرده و بعد دوران سه ساله رکود را گذرانده یعنی خط مسکن یک خط پلکانی است. از زمانی که نفت در اقتصاد کشور جدی شده این بحث وجود داشته است. این اتفاق هم مختص دولت روحانی، احمدی نژاد، خاتمی و رفسنجانی نیست.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس اصولگرا و اصلاح طلب چه فرقی با هم دارند، اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم آنها صفر هستند و ما ۱۰۰ هستیم که رجز خوانی است. آنها یک سری کار کردند و ما هم کارهایی انجام می‌دهیم. اختلافات در صددرصد و ۸۰ درصد نیست. ممکن است ما ۵ درصد از آنها بهتر باشیم لذا نباید شاخصها را غیرعادی مطرح کنیم.
وی گفت: از این ۱۵ هزار نفری که برای مجلس ثبت نام می‌کنند بالای ۹۰ درصد آنها اصلا نمی‌دانند اختیار یک نماینده چیست، به هر حال ۳۰۰ نفر از اینها رای می آورند. بعد از ۶ ماه هم اینها می‌فهمند که آن خبرها نیست.
۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی داریم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همین الان ما به تعابیر مختلف ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی داریم. نمایندگان دو توقع از دولت دارند که می‌گویند این دولت این پروژه های منطقه ما را تمام کند و همچنین چون منطقه محروم داریم باید چند پروژه دیگر شروع کند. حال دولت در این سال‌ها که مشکلات بودجه ای هم دارد سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی می‌گذارد که اگر همه آن تخصیص داده شود ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان در مقابل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یک بیستم می‌شود. نهایتا دولت حداکثر ۳ درصد از وعده هایی را که به مردم داده می‌تواند ظرف ۴ سال انجام دهد.
باهنر یادآور شد: اینکه من بگویم یک میلیون مسکن می‌سازم یا آن را کنترل می‌کنم که درست نیست. دولت آقای هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با همدیگر خیلی متفاوت بوده است و مردم باید تحلیل کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند تفاوت گفتمانی شما و امثال شما فرقی با آقای روحانی ندارد، بیان کرد: ما درباره دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی حرف می‌زنیم. فرض کنید در جریان اصولگرایی یک ستون آدم به طول ۱۰۰ متر وجود دارد. به ۲۰ متر اول آنها اگر بگوییم کلاه بیاورید انقد تند و تیز هستند که سر می آورند. ۲۰ متر ته جریان اصولگرا هر چند اصولگرا هستند اما انقدر محافظه کار هستند که در گوش شما می گویند اصولگراییم اما به کسی نگویید. یک سری که تند و تیز هستند هم می‌گویند آن ۲۰ متر اول و آن ۳۰ متر آخر را  بیرون بیندازید و با آن ۵۰ متر وسط کار کنید که من می‌گویم این یک عملکرد سیاسی جذاب نیست.
وی بیان کرد: هنر این است که جریان سیاسی به گونه‌ای ارائه شود که هم ۱۰ نفر اول را بخواهد و هم نفر آخر را نگه دارد و حتی به جریان ته صف رقیب طمع کند و بتواند از آنها استفاده کند، حذف و رد کردن که خیلی ساده است.
باهنر ادامه داد: این که می گویید جریان اصولگرایی با برجام مخالف بوده است! من این را قبول ندارم. شما فکر می کنید اگر برجام مخالف جدی در سطح بالای نظام داشت اصلا کسی این اجازه را داشت که برجام را امضا کند؟
وی در واکنش به صحبت مجری برنامه مبنی بر اینکه عین صحبت رهبر انقلاب است که من به مذاکرات خوشبین نیستم، گفت: شما فکر می کنید اگر حضرت آقا در مملکت تصمیمی بگیرند کسی هست که بتواند خلاف آن عمل کند؟ ناراضی بودن و رضایت کامل نداشتن با مخالف بودن خیلی فرق می کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه ما مخفیانه با سناتور دیدار می‌کند و بعد خبر آن منتشر می‌شود، ادامه داد: مخفیانه نبوده است و باید دقت کنید که اگر گفته شده مخفیانه بوده است، این مخفیانه از دیدگاه نظام است یا از نظر کوچه و بازار؟
باهنر اظهار داشت: این ظلم به رهبری و نظام است. نظام ما خوشبختانه موفق است و طرفدار در کشور دارد. من فکر می‌کنم شما از آن ۱۰ متر اولیه هستید که اگر بگوییم کلاه بیاورید سر می آورید.
وی ادامه داد: نظام یک استراتژی دارد و با یاری خدا همانگونه که رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده دیگر نمی‌تواند ادامه دهد اما این به این معنا نیست که فردا همه چیز را با موشک خراب کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در حال حاضر مجلس CFT و پالرمو را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. تحلیل شما این است که کل جریان اصولگرایی با آن مخالف هستند. بنده می‌گویم خیر، آن ۲۰ متر اول مخالف هستند.
باهنر در پاسخ به این سوال که اختلاف اساسی شما با دولت چیست، گفت: دولت آقای روحانی خدمات زیادی را انجام داده است، اما دو سه اشتباه استراتژیک داشت.
وی افزود: دولت آقای روحانی اعلام کرد که من تلاش می‌کنم تا چرخ‌های اقتصاد و چرخ‌های سانتریفیوژها با هم بچرخد. از همان اول فکر می‌کنم دولت آقای روحانی اشتباه کرد که این حرف را زد. روشن تر بگویم، آقای روحانی یک تورم ۴۰ درصدی اقتصادی را تحویل گرفت و یک استراتژی داشت که تورم را تک رقمی کند و ظاهر قضیه این بود که اگر دولت ۴۲ درصد را تک رقمی می‌کرد همه باید خوشحال می شدند. 
باهنر تاکید کرد: یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین منتقدان این استراتژی من بودم و گفتم اگر ۴۰ درصد تورم را هم بتوانید تک رقمی کنید، تبعاتی دارد.
وی بیان کرد: اگر ما در رکود تورمی می‌خواستیم درصد تورم را اصلاح کنیم باید هدف گذاری را روی ۲۰ درصد داشته باشیم. روی ۱۰ درصد زمانی که هدف گذاری می کنید اشکالات متعددی در آینده پیش می‌آید که مشخص است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت آقای روحانی تورم را پنج سال سرکوب کرد و ظاهرا کار خوبی بود. یعنی تا قبل از دی‌ ماه سال گذشته همه اصولگرایان و افراد اقتصادی می‌گفتند تورم در کشور ۱۲ درصد شده است و بحث بین ۱۰ و ۱۲ درصد بود. اما ما به دولت گفتیم این طور که شما تورم را سرکوب می کنید رکود را به‌شدت گسترش می دهد و همچنین این تورم در جایی می‌ترکد.
باهنر گفت: آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۷۴ درصد تورم ۴۹ و نیم درصدی را رکورد زد. در دوره دوم دولت اصلاحات تورم داشت اوج می‌گرفت اما چون پارس جنوبی و عسلویه شروع شد، تورم در محدوده ۳۰ درصد کنترل شد. در دوره دوم احمدی نژاد دلار ۳۲۰۰ تومانی، ۳۴۰۰ تومان شد و در دوره دوم روحانی دلار ۳۶۰۰  شد مثلا ۱۰ هزار تومان.
قیمت دلار قابل کنترل است
وی در واکنش به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه البته که قیمت ۱۰ هزار تومانی برای دلار یک رویا شده و اکنون نرخ آن در بازار بیشتر است، گفت: نه. رویا نیست. اتفاقا من معتقدم اگر سیاست هایی که اکنون دولت شروع کرده منسجم پیش برود می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند. من معتقدم قیمت واقعی دلار ۹ تا ۱۰ هزار تومان است و مازاد بر آن بحث روانی است. البته تا ۱۸ هزار تومان هم رفت و حتما ۴۲۰۰ تومان هم حرف بی ربطی بوده و هست و ۱۹ هزار تومان هم روانی بود لذا این یکی از اشتباهات استراتژیک روحانی بود.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری عنوان کرد: در دوران احمدی نژاد و روحانی گفتم که مشکلات اقتصادی کشور از تحریم حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد آن مربوط به کم کاری دولت است. هم تحریم ها موثر است و مشکل ایجاد می‌کند اما تاثیر آن در اقتصاد فعلی کشور حدود ۳۵ درصد است.
دولت روحانی تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه دولت روحانی تمام تخم‌مرغ‌ها را در این سبد برجام گذاشت و فکر می‌کرد که همه چیز نجات پیدا می‌کند و این از اشتباهات استراتژیک آقای روحانی بود.
وی ادامه داد: زمانی که رئیس جمهور قبلی(احمدی نژاد) خانه نشینی کرد، یک سری از دوستان تند او گفتند عدم کفایت سیاسی او را مطرح کنیم و باید او را زمین بزنیم. اما بنده با این که از مخالفین احمدی‌نژاد بودم اما می گفتم به هیچ وجه نباید این اتفاق بیفتد.
باهنر گفت: دولت روحانی هم در اواخر دوره اول و اوایل دوره دوم عده ای می‌گفتند چرا باید بگذاریم تا ۱۴۰۰ بماند و باید قضیه را تمام کنیم، که بنده می‌گویم از این اصل عدم کفایت رئیس جمهور بعد از انقلاب یک دفعه استفاده کردیم که آن هم برای بنی‌صدر بود که نوش جانش و حقش بود اما معتقدم تا زمان ظهور امام زمان (عج)  دیگر از این اصل استفاده نکنیم.
این نماینده ادوار مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر بنده از برجام دفاع می کنم. همین امروز هم بنده معتقد هستم ما از برجام خارج نخواهیم شد مگر زمانی که به این جمع‌بندی برسیم که منافع برجام کمتر از هزینه های آن است و چون هنوز به این نقطه نرسیده ایم از آن خارج نمی شویم. زمانی که به این نقطه برسیم ما و نظام تصمیم می‌گیریم از برجام خارج شویم.

ظریف جزء بهترین وزرای خارجه کشورمان است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: سیاست خارجی ما در عرصه دیپلماسی فعال بوده و معتقدم آقای ظریف جزء بهترین وزرای خارجه کشورمان است اما معتقدم سیاست خارجی ما یک اشتباه استراتژیک کرد و آن این بود که تمام سبد ظرفیت‌ اجرای خود را در مذاکرات با ۵ کشور گذاشت، در حالی که ما ۲۰۰ کشور داریم یعنی وزارت خارجه باید با کشورهای دیگر همسایه و شرقی نیز مذاکره می کرد. اما زمانی که برجام نتیجه داد و تحریم‌ها داشت از بین می‌رفت آقایان دوباره به سمت غرب خیز برداشتند.
وی با اعلام اینکه کلیه متن برجام را مطالعه کردم و آن را یک اتفاق جامع می‌بینم، گفت: اگر ما برجام را امضا نکرده بودیم همه تحریم‌ها پابرجا می ماند. البته من تخصصی در سیاست خارجی ندارم بلکه می‌گویم یک شاکله ای به نام برجام داریم که اگر وارد آن نشده بودیم کلیه تحریم ها وجود داشت. 
باهنر با بیان اینکه این دروغ است که در قلب راکتور اراک بتن ریخته شده است،اظهار داشت: ما نشان دادیم که اگر قرار باشد از برجام خارج شویم در یک مدت زمان مشخص می توانیم به قبل از برجام برگردیم و کسی در آن تردیدی ندارد. اما اگر در برجام نرفته بودیم یک اتفاق و وحدت جهانی علیه ما وجود داشت که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اکنون ممکن است که اروپا، چین و شوروی به ما کمک هایی انجام دهند اما هیچ کدام نیستند که بگویند در این جریان حق با آمریکا است. همه می‌گویند حق با ایران است. آن وحدت جهانی علیه ما دیگر وجود ندارد.
باهنر گفت: یک زمانی دولت حاکم در کشورمان می‌گفت این قطعنامه‌ها ورق پاره هستند، در تحریم آن زمان هم می‌خواستند فروش نفت ما را به صفر برسانند که ما تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت فروختیم اما اکنون ما نباید این را در رسانه ها اعلام کنیم که چقدر می‌فروشیم.
وی در واکنش به سوال مجری مبنی بر اینکه اخیرا زنگنه وزیر نفت در نامه سرگشاده خود به یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی گفته که قبل از برجام روزانه یک تا یک میلیون و نیم نفت می‌فروختیم، گفت: من این اظهارات را ندیدم. آنها می‌خواستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و رهبری بارها دستور دادند و آرزو کردند که زمانی به نقطه‌ای برسیم که نیاز به فروش یک بشکه نفت هم نداشته باشیم اما اینکه شما می‌گویید اگر برجام نبود وضع آن موقع بهتر بود بگذارید شنوندگان خودشان قضاوت کنند.
باید به مخاطب خارجی‌مان بگوییم شما هیچ غلطی نکردید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به مجری مبنی بر اینکه این حرفی است که آقای زنگنه زده است، اظهار داشت: اشتباه برداشت می‌کنید. ممکن است ممیزها و اعداد را اشتباه بخوانید. آقای زنگنه خیلی حرفا می‌زند. شما این رویه ها را در رسانه ملی شروع نکنید.
وی با اشاره به اینکه ممکن است آقای زنگنه صدها جمله گفته باشد،افزود: ما به مخاطب خارجی مان باید بگوییم شما هیچ غلطی نکردید و برای مخاطب داخلی مان باید بگوییم آیا کاری شده است یا خیر.
باهنر خاطرنشان کرد: امروز اگر ما روزی ۲ میلیون بشکه نفت هم بفروشیم نباید بگوییم و نباید در رسانه‌ها اعلام کنیم.
امیدی به کوتاه آمدن‌های آمریکا و اعوان و انصارش نداریم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ارزیابی خود از گام‌های متقابل ایران در رابطه با بدعهدی های آمریکا و اروپا گفت: گام‌هایی که برداشته شد بسیار مثبت بوده است. در سه ماه گذشته ما دستمان بالای دست آمریکا بود و خوشبختانه توفیقات بسیار خوبی پیدا کردیم و آنقدر در مذاکرات و رفت و آمدها همین آقایان تند و تیزی که علیه ما ناجوانمردانه در می‌آیند از نظر  مواضع کوتاه آمدند که اگر یک فرصت معمولی بود می‌توانست به عنوان یک پیروزی بزرگ ملی جشن گرفته شود. البته ما به هیچ وجه این کوتاه آمدن های آمریکا و اعوان و انصار آن هیچ امیدی نداریم.
وی اضافه کرد:اما ما می‌گوییم در یک جنگ روانی که اینها علیه ما شروع کردند ظرف سه چهار ماه گذشته موفقیت‌های خیلی خوبی داشتیم و خیلی صریح و روشن آقای ترامپ و یارانش از مواضع گذشته خود عقب‌نشینی کردند.
باهنر ادامه داد: ما حتما با این عقب نشینی ها قانع نیستیم چرا که ظلم کردند و حرف زیادی زدند و باید به نقطه اول شان برگردند بنابراین این داستان گام‌های بعدی را هم ادامه می‌دهیم اما ما اراده کردیم که گام‌های بعدی را برداریم؛ اگر به نقطه ای رسیدیم که آمریکا نه در گفتار - چرا که به گفتارشان به هیچ وجه اعتماد نداریم- بلکه در عمل گفت که غلط کردم دیگر قدم را بر نمی‌داریم.
آمریکا در فاصله نه چندان دور از غلط‌هایی که کرده پشیمان می‌شود
وی تصریح کرد:خیلی دور از ذهن نمی‌بینم که آمریکا در فاصله نه چندان دوری از غلط‌هایی که کرده پشیمان شود و دست ایران دست بالایی است. اما اینکه بگویید ما گام‌های بعدی را برمی‌داریم تا از برجام خارج شویم اصلاً قرار ما این نیست. قرار ما این است که زودتر جلو رویم تا دشمن و متخاصم را سرجای خودش بنشانیم و اگر موفق شدیم بحث را ادامه می‌دهیم.
باهنر در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات مجلس گفت: ما اکنون جریانی و جناحی عمل می‌کنیم و حزب مشخصی نداریم، متاسفانه جریان‌های سیاسی به هر دوره ای از انتخابات که نزدیک شویم بخش عمده‌ای از وقت و توان ما صرف وحدت درون تشکیلاتی می شود و این حیف است. یعنی این بهره وری را بسیار پایین می‌برد.
وی ادامه داد: زمانی که انتخابات شروع می شود جلسه می‌گذاریم که با هم تفاهم کنیم. چشم‌انداز ما برای وحدت و امیدمان آن قله است اما در دوره های مختلف متفاوت بوده است و گاهی به ۷۰ و ۸۰ درصد می رسید و هنوز هم که هنوز است به ۱۰۰ درصد نرسیده ایم اما قله و چشم انداز ما آن نقطه ۱۰۰ درصدی است.
این فعال سیاسی گفت: امسال همه تجربیات گذشته را در وحدت به کمک گرفتیم، البته این جمنا نیست اما پیشرفته ترِ آن است. اگر در گذشته وحدت ما به ۷۵ درصد رسیده بود امسال آن را به ۸۰ درصد می‌رسانیم.
وی با تاکید براینکه البته قله ما صد درصدی است ولی امید داریم به ۸۵ درصد جلو رویم،اذعان داشت: یک اشکال اساسی هم وجود دارد که عمده انرژی را صرف وحدت داخلی می کنیم و زمانی که می خواهیم با رقیبمان رقابت داشته باشیم ۲۰ درصد انرژی باقی مانده که این از اشکالات جریان ما است.
باهنر تصریح کرد: ما در حال حاضر نمی‌توانیم به آن وحدت گفتمانی برسیم. اگر هم برسیم شکست قطعی است. ما در دموکراسی یکی از مشکلات‌مان همان آقایانی هستند که پایه و اساس دموکراسی را در فلسفه بنا نهاده اند و یک سری از اشکالات دموکراسی را گفته اند که در دموکراسی آرا را می‌شمارند و وزن نمی‌کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر زمانی در تمام کشور هیچ اختلافی هم نداشته باشیم برای خودمان رقیب درست می کنیم تا بگوییم انتخابات یعنی رقابت.
باهنر بیان کرد: در انتخابات باید صالحی را بیاوریم که بتواند رای بیاورد و کسی می‌تواند رای بیاورد که بیش از ۵۰ درصد از آرا و افکار عمومی جامعه را داشته باشد. اگر قرار باشد ما اینجا بنشینیم و حرفهایی بزنیم و بعد بگوییم به جهنم که مجلس و دولت تحویل رقیب داده می شود؛ ما این را از آن افرادی می بینیم که کمتر تجربه دارند.
وی گفت: اگر قرار باشد خودمان را در آن ۱۰ یا ۲۰ متری اول جریان اصولگرایی بگذاریم می‌توانستیم یک گروه انقلابی باشیم و به هیچ وجه زمانی به منافع قدرت دست پیدا نکنیم اما در انتخابات باید تلاش کرد و مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را گرفت و فکر انقلابی و جهادی را اعمال کرد.
باهنر در پاسخ به سوال دیگری درباره حصر، گفت: بنده نه عضو شورای عالی امنیت ملی هستم و نه در آنجا شرکت می کنم. حس من این است که مسئله حصر دارد کمرنگ می شود و خبرهایی که می شنویم آقایان محصور می توانستند امکانات و رفت و آمد بیشتری داشته باشند. در آن زمان آقایان بیانیه بلند و طولانی و مفصل صادر کردند که من می‌گویم که کار او (کروبی) نیست چون او را می‌شناختم و این پوست خربزه ای بود که زیر پایه او انداختند.

عده‌ای از مقوله حصر نان می‌خورند
وی بیان کرد: تصور من این است که یک عده از مقوله حصر نان می‌خورند. یعنی بارها گفته‌ام حتی می توانم حدس بزنم که آقایان چه راه هایی برای تمام شدن حصر طی می کنند. هر زمانی که قرار است این حصر تمام شود آقایان یک ترتیباتی می‌دهند ولی در هر حال مسئله حصر آنقدر پیچیده نیست و قابل حل است.
باهنر افزود: در فتنه دو نفر بیشتر نداشتیم و همان دو نفر(موسوی و کروبی) بودند. عده ای می‌خواستند این تعداد را بیشتر کنند و تصور من این است که هر چه تعداد شریک جرم را بیشتر کنیم محدوده جرم پایین‌تر می‌آید. آن هم به نفع آن دو نفر است. بنابراین اعتقاد و تعصب دارم که سران فتنه فقط آن دو نفر هستند. دوستان ما اعتقاد دارند که بگویند این دو نفر بشوند سه تا یا پنج تا. حتی عده‌ای اعتقاد داشتند که هاشمی رفسنجانی را هم جزء سران فتنه کنند که من این را اعتقاد ندارم. موسوی و کروبی مواضع مناسبی نگرفتند و حالا باید به گونه‌ای جبران شود.
این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: محور گفتمانی فتنه‌گران این بود که در آن زمان تقلب شده است. حال باید این تقلب را ثابت کنند یا بگویند نشده است این حداقلِ قضیه است. گفتم اگر این را جبران کنند می‌توانند وارد فضای سیاسی شوند که برخی روزنامه های اصلاح طلب سوءاستفاده کرده بودند و "اگر" بنده را حذف کرده اند.
 نمی‌توانم در مورد حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نظری دهم
باهنر انتخابات ۱۴۰۰ را غیرقابل پیش بینی دانست و گفت: نمی‌توانم در مورد حضور آقای لاریجانی نظری بدهم که حضورشان مفید است یا خیر. شاید سه ماه مانده به انتخابات از او بخواهم که در انتخابات باید بیاید یا نیاید اما عوامل محیطی، زمان و مکان است که مرا به جمع‌بندی می‌رساند اما اکنون هیچ نظری در این خصوص ندارم.
وی با اشاره به مناظره ها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مناظره ها خوب است اما مشکل اساسی دارد. مثلا می بینیم که طرف با یک جمله می‌خواهد طرف مقابلش را اصطلاحا لوله کند. من معتقدم اگر شورای نگهبان یک مقدار کوتاه بیاید، با این مناظره ها در دوره آینده حتما یک شومن رئیس جمهور می شود.
باهنر ادامه داد: البته شومن بودن فی نفسه هیچ مذمتی ندارد اما این مناظره ها با این شیوه باعث می شود که هر کس طرف مقابلش را لوله کند یا گازانبری حمله کند و گاهی با یک جمله چند میلیون رای به کسی اضافه یا از کسی کم می شود در حالی که معیار انتخاب باید تجربه ها، برنامه ها، عملکردها و کارنامه ها باشد.
وی تصریح کرد: الحمدلله آنقدر کاندیداهای ریاست جمهوری زیاد شده اند که می توان آنها را صادر کرد. بعضی ها خیلی تشنه خدمت به مردم هستند و می‌خواهند حتما مسئولیت سطح بالایی بگیرند.
این فعال سیاسی درباره قالیباف و ایده نو اصوگرایی اظهار داشت: من خیلی متوجه نشدم که نواصولگرایی چیست. من به فعالین سیاسی توصیه می کنم که وقتی واژه‌ای را رها می‌کنند چارچوب آن را تعریف کنند. رئیس دولت اصلاحات هم یک واژه را رها کرده بود به اسم جامعه مدنی؛ بعضی ها می گفتند این جامعه مدنی همان مدینه فاضله ارسطو است، بعضی ها می‌گفتند مدینه النبی است، بعضی ها هم جامعه لایک را مطرح می‌کردند. الان هم هر کسی یک واژه مطرح می کند. جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی باید یک مانیفست ارائه بدهند. آقای قالیباف کلمه نواصولگرایی را مطرح کرده‌اند قاعدتاً خودشان باید این موضوع را بشکافند.

به جمنا کمک می‌کردم اما عضو شورای مرکزی آن نبودم
وی درباره گلایه های قالیباف از جمنا اظهار داشت: من به جمنا کمک می کردم اما عضو شورای مرکزی نبودم. ایراداتی هم به آن وارد می‌دانستم الان هم وارد می‌دانم اما احساس می‌کنم جمنا در حال برطرف کردن برخی ایرادات اساسی خود است.
باهنر افزود: این ایرادات آقای قالیباف یک مقدار کم لطفی است. جمنا یک هنر بسیار خوب داشت که ۴ رای ۱۲ درصدی سال ۹۲ را تبدیل کرد به یک رای ۴۰ درصدی.
وی در واکنش به اینکه خودتان اشاره کردید رای را می شمرند و وزن نمی کنند، گفت: یک زمانی آقای روحانی در مجلس گفته بود درست است من ۵۰.۹ درصد رای آوردم اما نفر بعد از من مثلاً ۱۲ درصد آورده و فاصله رای من با نفر بعدی مثلا حدود ۳۰ درصد است من همان جا یادداشت دادم به وی و گفتم که رقیب شما ۴ نفر بودند که روی هم ۴۹ درصد رای آوردند.
باهنر گفت: موقعی که رای ها با هم تجمیع شود هم دولت می فهمد که یک رقیب قدرتمند منسجم دارد و هم خود رقیب می فهمد که ما ۴۰ درصد را داریم و اگر چند اصلاح گفتمانی انجام دهیم می توانیم این را به ۵۲ درصد برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: در مورد کنار رفتن رئیسی به نفع قالیباف یا بالعکس هم نظرات مختلفی وجود داشت که من وارد نمی شوم.
اگر رای نمایندگان علنی باشد، مفاسد بیشتری دارد
باهنر در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفتش با شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: در همه جای دنیا پذیرفته شده است که رای مردم باید مخفی باشد و در افشا شدن رای مردم یک هزینه‌های وجود دارد؛ اگر رای نمایندگان علنی باشد، مفاسد بیشتری دارد. اگر رای نماینده علنی باشد باید حساب همه اطراف قضیه را بکند و به صورت میانگین تصمیم بگیرد که چه رایی بدهد یعنی هم حوزه انتخابیه هم مسئولان و هم دولت را باید در نظر بگیرد و از چارچوب حق منحرف می شود اما وقتی رای مخفی باشد بین خودش و خدای خودش تصمیم می‌گیرد و این فلسفه در دموکراسی قابل دفاع است.
وی در واکنش به مجری برنامه که پرسید آیا غیر شفاف بودن آرا باعث برخی کاسبی ها نمی شود، اظهار داشت: اگر رای مخفی نباشد کاسبی نمی کنند؟ اتفاقاً در رای علنی خیلی کاسبی های بیشتری می توان کرد و نمی‌توانند تصمیم نزدیک به حق بگیرند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره قضاوت بین چهار دولت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی گفت: ما گاهی مزاح می کردیم و می‌گفتیم ما یک دولتی داشتیم که فقط کار می کرد اما فکر نمی کرد الان هم دولتی داریم که فکر می کند اما کار نمی کند.
 
کد مطلب: 10824
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *