جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱

آشتیان قطب تولید صابون ارگانیک کشور

تولید صابون ارگانیک در آشتیان قدمتی ۵۰۰ ساله دارد.
آشتیان قطب تولید صابون ارگانیک کشور
به گزارش توليد ايرانی؛  صابون محلی، سوغات ۵۰۰ ساله آشتیان است که در حال حاضر ۲ کارگاه با تولید سالانه ۲۰۰ تن صابون محلی نیاز استان مرکزی و استان‌های همجوار را تامین می‌کنند.

ذکایی تولید کننده صابون سنتی با بیان اینکه تولید صابون محلی اختصاص به فصل تابستان دارد و در فصول سرما تولید نمی‌شود گفت: سالانه بین ۱۰۰ تن صابون تولید می‌کند.

نورایی تولید کننده صابون سنتی هم می‌گوید، مواد اولیه تولید صابون محلی آشتیان چربی حیوانی، سود سوزآور، نمک و آب است

نوراییافزود: جداسازی سود سوزآور و نمک از صابون و تولید صابون خالص و پخته شدن آن در دو مرحله از ویژگی‌هایی است که آن را از صابون صنعتی متمایز می‌کند وصابون آشتیان در ۸ ساعت آماده و بیش از ۱۰ روز در آفتاب خشک می‌شود تا به مرحله استفاده برسد.

امیری کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هم گفت: درگذشته بین ۱۰ تا ۱۵ کارگاه تولید صابون در آشتیان فعال بود که به علت هزینه بالای تولید و سختی کار این واحد‌ها یکی یکی تعطیل شدند.

صابون سوغات اصیل آشتیان به ثبت ملی خواهد رسید
امیری با بیان اینکه تولید صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است گفت: در آینده‌ای نه چندان دور صابون سوغات اصیل آشتیان به ثبت ملی خواهد رسید.

افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن و عدم گازرسانی به این دو احد تولیدی ازجمله مشکلاتی است که این دو تولید کننده آشتیانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد مطلب: 10781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *