پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵

راهکارهایی برای کاهش التهاب بازار مسکن

یکی از اصلی ترین روشهای کنترل التهاب و هیجان بازار مسکن راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای است؛ چرا که به واسطه آنکه تامین اجاره بها و اجاره نشینی در شرایط فعلی و در نبود بازار اجاره داری حرفه ای به مهم‌ترین دشواری معیشتی خانوارها تبدیل شده است.
راهکارهایی برای کاهش التهاب بازار مسکن
توليد ايرانی: بهتر است به جای اجرای سیاست های عجولانه در حوزه مسکن راهکارهایی مورد توجه قرار بگیرد که در نهایت منجر به توزیع برابر ثروت و در نتیجه کاستن از بار التهابات قیمتی و هیجانی در بازار مسکن شود. برخی از سیاست هایی که این روزها از سوی مسوولان بخش مسکن مورد تاکید قرار می گیرد در گذشته نیز آزمون شده است که نتیجه ای جز توزیع ارزشمندترین و کمیاب ترین دارایی اجتماعی یعنی زمین تنها در میان برخی از اقشار نداشته است که همین اقدامات در گذشته منجر به بازتوزیع نابرابر ثروت در میان اقشار و گروه های مختلف جامعه شد.
هم اکنون برنامه های اولویت دار تری وجود دارد که می توان و باید به آن ها پرداخته شود و از موجودی دارایی های نقدی وغیرنقدی دولتی برای پیشبرد آن ها استفاده شود. در وهله اول تکمیل واحدهای مسکن مهر و ایجاد تمام روبناها و تامین همه زیرساخت های مورد نیاز برای افرادی که اقدام به خرید این واحدها کرده اند باید در دستور کار قرار بگیرد. اگرچه انتقاداتی به این طرح وارد است اما این برنامه به اجرا درآمده است و حدود 2 میلیون خانوار این واحدها را خریداری کرده اند بنابراین لازم است ابتدا و قبل از اجرای هر طرحی نسبت به تعیین تکلیف این واحدها و سکونت پذیر کردن آن ها به معنای واقعی و متناسب با استانداردهای شهری اقدام شود.
پس از این اقدام دولت باید از ظرفیت های اراضی شهری به خصوص در کلانشهرها برای ساخت شهرک های چند هزار واحدی مشابه شهرک اکباتان اقدام کند و اولویت واگذاری واحدها را به ساکنان بافت های فرسوده قرار دهد; از این طریق یکی دیگر از مهمترین اهداف دولت یعنی بازآفرینی شهری و بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده نیز محقق می شود.
نوسازی بافت های فرسوده باید مهم‌ترین اولویت دولت در این زمینه باشد، این شهرک‌ها می تواند ویژگی های محلات قدیمی را در خود داشته باشد تا ساکنان بافت های فرسوده نیز در آن ها احساس بهتری داشته باشند. در شرایط کنونی راهکار اساسی این است که به جای آنکه دولت منابع و اراضی خود را صرف فعالیت‌های شتابزده کند در کلانشهرها برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده و بهسازی واحدهای قدیمی متمرکز شود; در واقع دولت باید با این ذهینت که هم نظام مسکن و شهری سامان پیدا کند و هم در آینده از محل اراضی دولتی تعداد بیشتری واحد مسکونی به بازار عرضه کند وارد عمل شود.
راهکار دیگر استفاده از اراضی دولتی برای ساخت واحدهای استیجاری است; یکی از اصلی ترین روشهای کنترل التهاب و هیجان بازار مسکن راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای است; چرا که به واسطه آنکه تامین اجاره بها و اجاره نشینی در شرایط فعلی و در نبود بازار اجاره داری حرفه ای به مهم‌ترین دشواری معیشتی خانوارها تبدیل شده است تقاضا برای خرید مسکن به حالت هیجانی درآمده است و همه خانوارها تلاش می کنند به مسکن ملکی دسترسی داشته باشند تا از اجاره نشینی و پرداخت اجاره بهای سنگین رهایی یابند. با راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای عطش خرید مسکن نیز کاهش می یابد و این موضوع تا حد زیادی به کنترل التهاب در بازار مسکن کمک می کند.

 
کد مطلب: 10707
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *