پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸

آبیاری مزارع برنج با فاضلاب در حاشیه کلان شهرها و روستاها

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در حاشیه برخی از کالان شهرها و حتی برخی از موارد در روستاها، مشاهده شده که مزارع برنج با آب های آلوده و فاضلاب شهری آبیاری می شوند.
آبیاری مزارع برنج با فاضلاب در حاشیه کلان شهرها و روستاها
توليد ايرانی مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در نشست خبری در ارتباط با ورود آب‌های نامتعارف مانند پساب و فاضلاب شهری به مزارع برنج اظهار داشت: پایش سلامت محصول برنج از سال گذشته  با دستور رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آغاز شده و ادامه دارد.

وی افزود:براساس پایشی که روی سلامت برنج هایی که سر سفره مردم می آید انجام شده، نتایج نگران کننده ای در این ارتباط مشاهده نشد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: برنج سه مرتبه پوسته از روی آن برداشته (تا تبدیل به برنج سفید شود) ، شتشو و پخته می‌شود؛ بعد از طی این فرآیند، برنج پخته شده به حدی آلودگی ندارد که وارد سفره مردم شود یا حداقل تا اینجای بررسی‌ها این نتایج را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: مصرف درازمدت این محصولات (برنج های آبیاری شده با آب های آلوده) به دلیل اینکه  اثر تجمعی دارند می‌تواند برای سلامت مصرف کنندگان خطرناک باشد که چندین مکاتبه در این ارتباط با مسئولین ذی ربط داشته ایم.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اضافه کرد: در حاشیه برخی از کالان شهرها و حتی برخی از موارد در  روستا ها این امر مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: در مراحل تولید برنج با توجه به اینکه 25 روز تا یک ماه قبل از برداشت  آبیاری متوقف و شالیزار خشک می‌شود فعلا آلودگی مشاهده نشده است زیرا  فاصله زمانی میان آبیاری با آب های نامتعارف تا ورود به سفره مردم وجود دارد.
 
کد مطلب: 10636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *