۹۲۳ کیلوگرم شیره ون از درختان بنه سروآباد برداشت شد

11 مرداد 1398 ساعت 13:54

امسال ۹۲۳ کیلوگرم شیره درخت ون (سقز) از درختان بنه در جنگل های زاگرس در سروآباد برداشت شد.


به گزارش تولید ایرانی؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد روزجمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهره برداری از درختان بنه (استحصال شیره سقز) با توجه به شرایط ظاهری، وضعیت سلامت و شادابی درختان و با رعایت دستورالعمل های فنی انجام شد.

سید آزاد محبت یادآور شد: بهره برداری از درختان بنه در سطح جنگل های ۱۳ روستای تابعه این شهرستان و در قالب ۲۹ قرارداد به مجریان و بهره برداران محلی واگذار شد.
وی اضافه کرد: برابر تعرفه مصوب سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۲۱ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال بابت حق بهره برداری و حقوق دولتی از بهره برداران محلی اخذ شد.

وی تاکید کرد: مجریان و بهره برداران باید به این مهم توجه کنند که بهره برداری صحیح و مناسب با توجه به شرایط ظاهری درختان منجر به حفظ سلامت و تعادل فیزیولوژیک درختان شده و ضمن کاهش فشار بر آنان منجر به افزایش عمر و بهره برداری پایدار و طولانی مدت از درختان بنه می‌شود.
محبت افزود: انجام بهره برداری در فواصل نامناسب زمانی و بهره برداری شدید باعث فرسودگی و خشکیدگی زودهنگام درختان شده و ضمن تخریب درختان زیبای بنه درآمدزایی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد.

 برداشت شیره سقز از درخت قزوان یکی از سخت ترین کارها و نیازمند تعامل و همکاری مردم روستا با هم است طوری که برداشت کنندگان در قالب گروه های چهار و پنج نفری این کار را انجام می دهند.
برداشت کنندگان در فصل برداشت (تیر و مرداد) به مناطق جنگلی می روند و پس از درست کردن پیاله های گلی به نام 'کوچله' و زخمی کردن درختان، آن را در محل های مناسب روی تنه درخت نصب می کنند.

زخم‌های افقی تازه بر پیکره و تنه درخت باید به گونه‌ای باشد که آسیب زیادی به درخت وارد نکند و شیره سقز بداخل پیاله گلی هدایت شود که جنگل نشینان به سبب تجربه و مهارت خاصی که در این کار دارند، با استادی تمام و بدون نقص این بخش از کار را انجام می دهند.

درختان قزوان که بخشی از درختان جنگل های زاگرس را تشکیل می دهند به سبب قدمت، قابلیت ها و اهمیتی که برای جنگل نشیان دارد نیازمند مراقبت ها بیشتری بوده و لازم است حفاظت از آنها در اولویت قرار گیرد.

ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری می توانند با اجرای طرح های توسعه و احیای جنگل با کاشت نهال قزوان به تراکم بیشتر درخت قزوان در جنگل های زاگرس کمک کنند.

راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی و فرآوری شیره سقز و سایر فرآورده های درخت قزوان در مناطق مختلف می تواند از خام فروشی ها جلوگیری کرده و به نفع بهربردان و روستاییان حاشیه جنگل باشد.
درخت بنه با نام علمیPistaciaatlanticaمتعلق به خانواده پسته(Anacardiaceae) بوده و از لحاظ جغرافیایی انتشار آن از جزایر قناری و سواحل دریای مدیترانه آغاز و به کشورهای سوریه ارمنستان ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ایران ختم می شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان ۳۷۴ هزار هکتار است.
 


کد مطلب: 10609

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/10609/۹۲۳-کیلوگرم-شیره-ون-درختان-بنه-سروآباد-برداشت

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com