شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰

خط خوردگی «تولید ملی» با نوشت افزارهای چینی و هندی!

بر اساس گزارش‌های موجود، میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد می شود که به دلیل سهم بیش از 60 درصدی تولیدات خارجی از بازار کشور، در این گردش مالی، پول زیادی به سمت کشورهای چین، هند و ترکیه روانه می‌شود.
خط خوردگی «تولید ملی» با نوشت افزارهای چینی و هندی!
توليد ايرانی:تعطیلات تابستانی تقریبا به نیمه رسیده و باز والدین برای مهیا شدن فرزندانشان برای آغاز سال تحصیلی جدید به تکاپو افتاده اند و بازار را به چالشی تکراری دعوت کرده اند.
اما در میان همه چالش های آغاز سال تحصیلی از خرید کیف و کفش گرفته تا انتخاب مدرسه! آنچه بیشتر از همه به آن پرداخته شده است اما کمتر به ان بها داده شده موضوع بازار نوشت افزار یا همان لوازم التحریر است.
بازار پر سود و البته پر حرف و حدیثی که می توان درباره آن صدها مقاله و گزارش نوشت و درخصوص موانع و مشکلات موجود در این موضوع حرف زد.
به موضوع "بازار نوشت افزار" هم می توان به عنوان یک مقوله فرهنگی نگاه کرد و هم یک موضوع مهم اقتصادی که در این نوشتار سعی داریم خلاصه اما دقیق به آن بپردازیم.
شاید این روزها وارد هر صنفی که بشویم با کوهی از مشکلات و نواقص و موانع روبرو شویم اما موانع و مشکلات بازار نوشت افزار یک موضوع فراجنبی و چند وجهی است، به گونه که رفع آن ها از عهده یک دستگاه یا نهاد و سازمان خارج است.
شاید در بین مشکلات بازار آشوب زده نوشت افزار، واردات بی حساب کتاب! و قاچاق از یک سو و تولید کالای مرغوب داخلی و ایجاد فرهنگ و ترغیب استفاده از نوشت افزار ایرانی و اسلامی هم از سوی دیگر مهم ترین مولفه های رونق تولید ملی در این زمینه باشد.

***گردش مالی چهار هزار میلیاردی نوشت افزار در کشور
بر اساس گزارش‌های موجود، میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد می شود که به دلیل سهم بیش از 60 درصدی تولیدات خارجی از بازار کشور، در این گردش مالی، پول زیادی به سمت کشورهای چین، هند و ترکیه روانه می‌شود.
بررسی آمارهای گمرک حاکی از آن است که انواع مختلف لوازم التحریر از کشورهای مختلف جهان به ایران وارد می شود به طور مثال بر اساس آمارهای رسمی گمرک در سال 97حدود 495 تن انواع مداد تراش به ارزش دلاری بیش از یک میلیون و 640 هزار دلار به کشور وارد شده است. ارزش ریالی این میزان واردات نیز بیش از 68 میلیارد ریال در آمارهای گمرک به ثبت رسیده است. چین، آلمان، امارات، ترکیه، اندونزی، مالزی، کانادا، هنگ گنک و کره از کشورهای مبدا واردات تراش هستند که در این میان چین بیشترین میزان صادرات این کالا را به ایران داشته است.

***واردات قریب 600 تن مداد در سال 97
همچنین 568 تن مداد و مداد رنگی از کشورهای مختلفی مانند چین، امارات، ترکیه و ... به ایران وارد شده است ارزش ریالی این مدادها 171 میالیارد ریال عنوان شده و این درحالی است که واردات این میزان مداد سبب خروج بیش از 4 میلیون دلار ارز از کشور شده است.
در این مدت حدود 100 تن مداد شمعی نیز به ارزش ریالی بیش از 14 میلیارد ریال و ارزش دلاری 341 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

مداد نوکی یا همان اتود از دیگر کالاهایی بوده که واردات بیش از 153 تن از آن در سال گذشته سبب خروج 2 میلیون دلار از کشور شده. گفتنی است ژاپن، سوئیس، ترکیه، آلمان، مالزی، امارات متحده عربی، کره و چین از کشورهای صادرکنند مداد نوکی به ایران بوده اند.
طبق این گزارش بیش از 83 تن روان نویس به ارزش بیش از 65 میلیارد ریال و یک میلیون و 600 هزار دلار از کشورهای مختلف به ایران صادر شده است.
حدود 641 تن انواع خودکار نیز از مبدأ کشورهای مختلفی چون چین، ترکیه، امارات متحده عربی و .... به ایران وارد شده که ارزشی معادل 220 میلیارد ریال و 5 میلیون دلار در امارهای گمرک برای ان به ثبت رسیده است.
علاوه بر این ها بیش از 10 تن دفترچه مشق به ارزش نزدیک به 25 هزار دلار نیز به کشور وارد شده که ارزش ریالی ان بیش از یک میلیارد ریال در امارها ذکر شده است.
بر طبق آمارهای رسمی گمرک بیش از 356 تن مداد پاک کن در سال قبل به ایران وارد شده که ارزش ریالی ان نزدیک به 43 میلیارد ریال و ارزش دلاری ان نیز بیش از یک میلیون دلار بوده است.

*** نوشت‌افزارهای چینی بازار یزد را قبضه کرده‌اند
رئیس اتحادیه صنف کتاب، لوازم التحریر و چاپخانه یزد با بیان اینکه بازار نوشت‌افزار کشورمان در تسخیر تولیدات چین، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی است گفت: قبلا سهم تولیدات ایرانی از بازار 30 درصد بود که امروز تقریبا به 40 درصد رسیده است و تولیدات خارجی مابقی بازار را به تصرف خود درآورده است.

محمدحسین مرتضوی ادامه داد: نوشت‌افزارهای ایرانی از لحاظ کیفیت و قیمت از سطح خوبی برخوردار هستند و تولیدکنندگان داخلی سعی دارند که در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.
وی افزود: مردم برای خرید نوشت افزار ابتدا به کیفیت اهمیت می‌دهند و سپس به قیمت، و نوشت‌افزارهای ایرانی از مشابه خارجی آنها وضعیت بهتری دارند و با تبلیغاتی که تا حدودی در این زمینه انجام شده است مردم خرید جنس ایرانی را بر جنس خارجی مقدم می‌دارند.
مرتضوی با اشاره به توزیع نوشت افزار در مدارس تصریح کرد: واحدهای لوازم التحریر باید عوارض، مالیات و هزینه‌های جانبی دیگر را بپردازند و این اقدام موجب تاثیر منفی بر فروش و نارضایتی صنف لوازم التحریر شده است و با وجود پیگیری‌های زیادی که در این زمینه انجام شده از جانب مسئولان اقدامی صورت نگرفته که تداوم این موضوع موجب تعطیلی واحدها خواهد شد.
متاسفانه صنعت نوشت افزار کشور که دارای پیچیدگی زیادی هم نیست و نقش مؤثری در اقتصاد مقاومتی و اشتغال می‌تواند داشته باشد علاوه بر واردات، از قاچاق نیز رنج می‌برد.
هر چند ممکن است اغلب اجناس در بازار برند دارند و در سال های اخیر سعی شده از ورود کالاهای قاچاق به بازار جلوگیری شود اما با این وجود به جرأت می توان گفت 10 تا 15 درصد نوشت افزار موجود در بازار قاچاق هستند.
هادی نسب یکی از فروشندگان لوازم التحریر نیز با بیان اینکه وجود کالای قاچاق در هر صنفی دیده می‌شود، گفت: معمولا اجناس قاچاق از مرزهای جنوبی و غربی وارد کشور می‌شوند و متاسفانه از ورود آن جلوگیری نمی‌شود.

***محوریت پایتخت در ورود نوشت افزار قاچاق به شهرستان ها
وی تصریح کرد: کتابفروشان و لوازم ‌التحریری‌ها در یزد اجناس خود را از تهران خریداری می‌کند و چنانچه جنس قاچاقی وارد بازار شود لوازم التحریری‌ها یزد نقشی در آن ندارند و شاید اجناسی که در بازار تهران وارد شده از اجناس قاچاق بوده است.
هادی نسب ادامه داد: فروشندگان لوازم التحریر معمولا اجناسی که از بازار تهران خریداری می‌کنند با 10 تا 15 درصد سود در بازار یزد به فروش می‌رسانند در حالی که برخی از دست فروشانی که اقدام به فروش لوازم التحریر می‌کنند اجناس را با 40 درصد زیر نرخ بازار به فروش می‌رسانند که نشان می‌دهد این اجناس قاچاق هستند و بدن گمرکی وارد کشور شده‌اند.
وی ادامه داد: جنس قاچاق بدون گمرکی وارد کشور می‌شود که علاوه بر ضرر به دولت، به تولیدکنندگان داخلی و  فروشندگان محلی نیز ضربه می‌زند.

***تنوع نوشت افزار ایرانی پایین است
این فروشنده نوشت افزار در یزد با بیان اینکه نوشت‌افزارهای ایرانی کمتر از 30 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است، افزود: این نوشت‌افزارها ازکیفیت خوبی برخوردار هستند اما از آنجا که نزدیک به 70 درصد از بازار را لوازم  خارجی تشکیل می دهند مشخص است که تنوع نوشت افزارهای ایرانی بسیار پایین است.
اما این همه ماجرای قصه پر غصه بازار نوشت افزار نیست، میزان کیفیت تولیدات ملی و داشتن سینه ستبر در مقابل کالاهای بی کیفیت خارجی و البته ترویج فرهنگ استفاده از نوشت افزار ایرانی و اسلامی روی دیگر ماجراست که روایتی متفاوت دارد.
هادی نسب درخصوص رقابت نوشت افزار داخلی با نمونه های مشابه خارجی اذعان کرد: برندهای اروپایی نیز که در بازار جا افتاده است و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند متأسفانه اکثرا اروپایی نیستند بلکه تولید کشورهایی چون چین، هند و امارات هستند و با برند اروپا عرضه می‌شوند و مردم با تصور اینکه این نوشت‌افزارها اروپایی و کیفیت عالی دارند آن‌ها را خریداری می‌کنند.
این فروشنده لوازم التحریر در یزد با اشاره به طرح‌های نوشت افزارهای ایرانی گفت: طرح‌های این نوشت افزارها نسبتا خوب است ولی طرح‌های ایرانی اسلامی مانند عکس شهدا و یا آثار باستانی هنوز جانیفتاده است و مردم نوشت افزار با طرح عروسک‌های کارتونی را بیشتر از طرح های دیگر استقبال می‌کنند.
وی تصریح کرد: مردم به کیفیت اجناس بیشتر اهمیت می‌دهند و هر چه کیفیت و تنوع محصولات داخلی افزایش یابد استقبال بیشتری از آن صورت می‌گیرد.
با این اوصاف تولیدکنندگان نوشت افزار نظری دیگر گونه دارند و نه تنها کالاهای تولید شده داخل را بی کیفیت نمی دانند بلکه میزان استقبال و فرهنگ استفاده مردم از نوشت افزار داخلی را ناشی از کم رنگ بودن حمایت مسئولان ار تولید ملی می دانند.
جلالیان مدیر عامل بزرگترین واحد تولید نوشت افزار خاورمیانه در یزد اظهار کرد: این واحد تولیدی قادر است علاوه بر تولید انواع مدادهای سیاه و رنگی نوشت افزارهای فنی مهندسی و انواع خودکار را طراحی و تولید کند.
وی با اشاره به توانمدیهای این واحد صنعتی در تولید انواع مداد و خودکار گفت: این واحد صنعتی قادر است نیمی از نیاز کشور به نوشت افزار را تامین کند.

***تولید روزانه 23 هزار خودکار و مداد تنها در یک واحد تولیدی
این تولید کننده بزرگ استان یزد با انتقاد از واردات نوشت افزارهای بی کیفیت خارجی افزود: در صورت حمایت از تولید داخلی میزان تولید و اشتغال در این واحد صنعتی به بیش از دو برابر فعلی افزایش خواهد یافت.  وی با بیان اینکه این واحد تولیدی زمینه اشتغال 100نفر را فراهم کرده است گفت:  بزرگترین واحد تولید نوشت افزار خاورمیانه در یزد، روزانه ۳ هزار مداد و ۲۰ هزار خودکار مطابق با استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار می‌کند.
 
***70 تولیدی در کشور برای تولید نوشت افزار تلاش می کنند
حسین رستگاری مسئول یکی از مجموعه های فرهنگی در یزد است که از حدود 5 سال قبل تولید نوشت افزار را آغاز کرده و چند سالی است موفق به افتتاح فروشگاه هم شده است.
وی با اشاره به انگیزه خود از فعالیت در این زمینه گفت: با اینکه عرصه نوشت افزار، عرصه مهمی است اما متأسفانه سازمان ها، نهادها و ارگان های دولتی توجهی به این مساله ندارند و طرح ها و کاراکترهای غربی آسیب های مخربی به ذهن و روح کودکان ما وارد می کنند، لذا در مجموعه بهشت تصمیم گرفتیم برای گسترش استفاده از نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی تلاش کنیم.
رستگاری افزود: خوشبختانه اکنون با گذشت چند سال از توجه مجموعه های فرهنگی به این زمینه حدود 70 تولیدی در سراسر کشور برای تولید نوشت افزار تلاش می کنند و در همین راستا  چندین هزار طرح ایرانی و اسلامی تولید شده است.

***نداشتن سود؛‌ بهانه ای برای عدم حمایت فروشندگان لوازم التحریر از کالای داخلی
وی اذعان داشت: متأسفانه در استان یزد فروشندگان لوازم التحریر به بهانه نداشتن حاشیه سود، قیمت بالا و استقبال کم مردم از عرضه محصولات داخلی خودداری می کنند. در صورتی که هیچ یک از این موارد صحت نداشته و استقبال خوب مردم از نمایشگاه هایی که در این حوزه برگزار شده بیانگر همین واقعیت بوده و ضمناً کیفیت کالای ایرانی بسیار بیشتر از نمونه های خارجی بوده و قیمت آن نیز به تناسب همین کیفیت ارزش گذاری شده است.
وی اظهار کرد: اکنون در فروشگاه ما علاوه بر دفتر مشق، دفترچه یادداشت، کلاسور، دفترهای فانتزی و جامدادی تولیدی خود مجموعه بهشت، محصولات و نوشت افزار داخلی سایر مجموعه ها نیز عرضه می شود.
***گم شدن حلقه وصل؛‌ میان مردم و تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی
تولید کننده نوشت افزار ایرانی گفت: در بحث نوشت افزار علاوه بر اهمیت تولید داخل مسائل فرهنگی نیز بسیار با اهمیت است. چون واقعاً برخی از محصولات موجود در بازار قبح بسیاری از مسائل را شکسته و خیلی از چیزها برای کودکان ما عادی شده است و لذا مبارزه با این اثر مخرب بسیار ضروری است. در یزد خودمان هم شاهد هستیم که بسیاری از مردم دنبال طرح های ایرانی – اسلامی می گردند و به خاطر نبودن حلقه واسط بسیار دچار مشکل هستند.
علیرغم آنچه تاکنون در خصوص نوشت افزار ایرانی - اسلامی گفته شد، بی شک نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی در اقدامی فرهنگی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می پردازد و به جای تولید لوازم التحریر هایی با نقش و نمای بتمن و بن تن یا عروسک های باربی اقدام به تولید نوشت افزارهایی با نقش و تصاویر شخصیت های کارتونی داخلی مثل کلاه قرمزی، دارا و سارا و یا عکس هایی از شهدای هسته ای، شهدای دفاع مقدس یا چهره های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی دارد.

***تاثیر مستقیم نوشت افزار ایرانی اسلامی بر شکل گیری اخلاق و فرهنگ صحیح کودکان
محمد هادی آراسته دکترای تفسیر و علوم قرآنیدر خصوص تاثیر نوشت افزار ایرانی اسلامی در سبک زندگی کودکان و نوجوانان گفت: خرید نوشت افزارهای تولید داخل و با طرح های ایرانی اسلامی علاوه بر کمک به رونق اقتصاد تاثیر مستقیمی بر شکل گیری فرهنگ صحیح یا همان فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در دانش آموزان دارد.
حجت الاسلام آراسته بابیان اینکه کودکی و نوجوانی سنین شکل گیری باورهای انسان است اظهار کرد: در بحث سبک زندگی همانطور که نوع پوشش، لباس و حتی ماشین یک فرد می تواند معیار باشد، قطعا نوشت افزار نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: در ابتدا باید رسانه ملی و مسئولین فرهنگی محتواهای مناسب تولید، قهرمان سازی کنند و بعد از این محتوا در تولید و طرح نوشت افزار استفاده شود.
این کارشناس فرهنگی و مذهبی اذعان کرد: در سنین کودکی و نوجوانی که فرهنگ رفتاری و اخلاقی شکل می گیرد اگر بتوانیم با استفاده از ابزار های موجود مانند نوشت افزار برای معرفی الگوهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم قطعا فرهنگ صحیح در فرزندانمان نهادینه می شود.
حجت الاسلام آراسته تاکید کرد: رسانه ها باید با تبلیغ استفاده از این نوشت افزارها را برای مردم به یک فرهنگ تبدیل کنند.
با همه این تفاسیر که در این گزارش مطرح شد موانع و مشکلات بازار نوشت افزار به ویژه نوشت افزار ایرانی اسلامی در دونگاه قابل تدبیر است اول انگشت تدبیر را باید سوی مسئولانی نشانه رفت که مسئولیت مبارزه با قاچاق و مدیریت واردات بی رویه در کشور دارند.
دوم تلنگری را باید به مردم کشور به عنوان بزرگترین حامی تولید کنندگان داخلی زد که با نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی رونق تولید را در سال 98 عملیاتی کنند.
و سوم حس مسئولیت را به تولیدکننده داخلی القا کرد تا با تولید هر چه باکیفیت تر و ارزان تر بتواند جای خود را در میان میدان رقابت با خارجی ها پیدا کند.
 
کد مطلب: 10590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *