يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵

ضرورت جهت دهی فضای مجازی با نظارت متولیان مربوطه

چند سالی است که با گسترش و همه گیر شدن استفاده از شبکه های مجازی شاهد پدیده خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی هستیم.افرادسودجویی که تعداد آن ها به شدت در این روزها افزایش یافته با پرداخت هزینه های جزیی اقدام به فروش کالای قاچاق در بین مردم می کنند.
ضرورت جهت دهی فضای مجازی با نظارت متولیان مربوطه
توليد ايرانی: چند سالی است که با گسترش و همه گیر شدن استفاده از شبکه های مجازی شاهد پدیده خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی هستیم.افرادسودجویی که تعداد آن ها به شدت در این روزها افزایش یافته با پرداخت هزینه های جزیی  اقدام به فروش کالای قاچاق در بین مردم می کنند.
در همین خصوص برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن بر شمردن آسیب های فروش کالای قاچاق در فضای مجازی ابعاد مختلف این پدیده مخرب را بررسی کرده و معضلات بوجود آمده به سبب گسترش این پدیده در کشور را گوشزد کردند.
در ادامه گزیده این گفتگو ها را می خوانید: 
 
محمدرضا صباغیان نماینده مردم یزد در مجلس:
نظارت لازم در برخورد با فروش کالای قاچاق در فضای مجازی وجود ندارد
محمدرضا صباغیان، نماینده ۵ شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی می گوید: پدیده قاچاق کالا به هر شکلی به اقتصاد و تولید داخلی کشور آسیب می‌زند و چه در فضای مجازی و چه در فضای غیر مجازی آثار نامطلوب خود را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: فضاهای مجازی صرفا زمینه قاچاق کالا و خرید و فروش آن را تسریع کرده اند که در این زمینه لازم است متولیان نظارتی هوشیاری بیشتری داشته و با سازوکارهای موجود و در صورت نیاز با تعریف قوانین و راه کارهی جدید مانع از نابودی اقتصاد داخلی شوند.
صباغیان  ضابطه‌ مندی تجارت داخلی و خارجی را ضروری دانست و عنوان کرد: واردات و صادرات در کشور باید بر اساس برنامه و نیازهای کشور انجام شود تا از یک سو از واردات و قاچاق کالاهای مشابه داخلی جلوگیری شود و از سویی دیگر با تقویت تولید داخلی زمینه صادرات کالا به خارج از کشور نیز ایجاد شود.
وی با اشاره به حجم بالای ورود کالای قاچاق به کشور گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی مانند زد و بند، رشوه، نبود نظارت و ... شاهد آن هستیم که به راحتی کالای قاچاق از مرزها وارد و در سطح کشور توزیع می شود و متاسفانه نظارت لازم در این زمنیه وجود ندارد و انگیزه ای هم برای مقابله با این کار وجود ندارد و تقریبا به یک بیماری مسری تبدیل شده است
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی نظارت جدی و برخورد قاطع با متخلفین را ضروری دانست و افزود: افرادی که در کار قاچاق کالا به کشور هستد چه دانه درشت ها و چه افراد پایین دستی با روابط غیرقانونی که دارند زمینه قاچاق را فراهم و کار خود را انجام می دهند اما باید با آن ها شدیدترین برخوردها را داشت تا کسی جرات این کار را نداشته باشد.
صباغیان بابیان این که در زمینه قاچاق کالا قوانین زیادی وجود دارد اما قانون روی کاغذ فایده ای ندارد ادامه داد: در کشوری که به قانون توجه نشود قانون تضعیف می شود و روابط به جای قوانین حاکم می شود و روابط هم جایی که زور، قدرت و ثروت است به هر چیز دیگری می چربد.
 
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس:
تغییر سبک زندگی با ارائه کالاهای قاچاق در فضای مجازی/ به جای تبلیغ کالای بنجل خارجی از تولیدات ملی حمایت کنیم
یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدت هاست که زنگ خطر عملکرد سوء بعضی ها در فضای مجازی به صدا درآمده است و این موارد به نفع و صلاح جامعه نیست .
وی گفت: اگرچه ما معتقدیم که باید ازعلم، تکنولوژی و فن آوری به نحو صحیح استفاده کرد ولی آن چه باعث استفاده صحیح از این حوزه می شود مدیریت، کنترل و نظارت بر این فضاست.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان این که متاسفانه امروزه خیلی از این نظارت ها و کنترل ها ملموس نیست؛ خاطر نشان کرد: اکنون در فضای مجازی هر کسی با نام و تصویر مجهول اقدام به تشکیل گروه ها و شبکه هایی کرده است که در آن ها به بنیان های اعتقادی، فکری و فرهنگی جامعه حمله می شود و شخصیت هایی را مورد خطاب قرار می دهند و به طور کلی نظارتی بر عملکرد آن ها وجود ندارد.
کمالی پور ادامه داد: اکنون نیز شرایط آن ها به سمت گسترده تر از جمله ایجاد شغل های کاذب و تبلیغات سو و بسیاری کارها که در شان و منزلت نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست سوق داده شده است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: خرید و فروش کالای قاچاق و ترویج و تبلیغ آن نیز یکی از همان مواردی است که برای جامعه مخاطره آمیز می باشد و می تواند به بنیان های جامعه در حوزه های مختلف آسیب وارد کند.
وی بیان کرد: بنده در نطق میان دستور خود در روز گذشته اعلام کرده ام که وقت آن رسیده دولت با یک عزم جدی تری کار مدیریتی خود را انجام دهد و به نوعی کنترل و نظارت بر فضای مجازی داشته باشد تا در صورت خروج افراد از مسیر قانونی خود تذکرات لازم داده شود و در صورت عدم رعایت تذکر با آن ها برخورد کنند.
کمالی پور با بیان این که خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی به تولید داخلی ضربه می زند؛ عنوان داشت: تک بعدی عمل کردن ما سبب سوق دادن گرایش مردم به سمت کالاهای خارجی می شود و باید در کنار تبلیغات بلافاصله برند ایرانی با کیفت خوب و قیمت مناسب در ردیف قرار گیرد .
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تشریح کرد: ممکن است عده ای وله اجناس خارجی را داشته باشند اما اکثریت مردم این گونه نیستند و به تولیدات داخلی اهمیت می دهند بنابراین اگر به جای تبلیغ از کالاهای بنجول و دست چندم خارجی از کالاهای داخلی تبلیغ و تعریف کنیم و همان سرعت العمل را در آوردن محصول به درب خانه داشته باشیم مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود .
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی:
هدف از تبلیغ کالای قاچاق درفضای مجازی اشاعه فرهنگ غرب است /با ارزش گذاری غلط به برند خارجی چرخه دهها کارخانه داخلی از حرکت خواهد ایستاد
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه در بستر فضای مجازی با رشد روزافزون خرید و فروش کالای قاچاق روبرو هستیم اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما بر اثر فرهنگ غلط استفاده از کالاهای خارجی وترجیح دادن آن بر تولیدات داخلی یکی از عوامل رکود اقتصادی شده است؛ با وجود تاکید چند ساله رهبر انقلاب بر استفاده از کالای داخلی اما هنوز نگاه بعضی ها بر اثر  باور نداشتن توانایی داخلی چرخه اقتصاد تولید را به پرتگاه بحران هویت مصرفی کالا و خودباختگی اقتصادی کشانده‎ است.
وی گفت: در اثر همین نگاه غلط  اقتصادی مصرف کنندگان داخلی استفاده وداشتن یک مارک و برند خارجی برای خود را ارزش می‎دانند و با این فرهنگ غلط  چرخه دهها کارخانه داخلی از حرکت ایستاده وهزاران کارگر از معیشت روزمره زندگی محروم شده‎اند وتا زمانی که  این دیدگاه تغییر نکند وضعیت مصرف از کالای داخلی همین است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در سه چهار سال اخیر اقداماتی در این رابطه صورت گرفته که ورود کالای قاچاق به حداقل برسد ولی با وجود این، هم اکنون سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود و این بدان معناست که به همان میزان اشتغال در کشور از بین می رود و برخی از صنایع نیز دچار آسیب می شوند و اشتغالزایی جوانان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی گفت : بنابراین یک وظیفه ملی است که همه نهادها و ارگانهایی که می توانند در مبارزه با ورود کالای قاچاق وارد شوند اقدام نمایند به موازات آن هم مردم فهیم کشور نیز باید کمک کنند به این معنی که با استفاده از ظرفیت تولید داخلی اقداماتی را به عمل آورند که رونق تولید شکل گیرد یعنی سعی کنند کالاها و اجناسی را که نیاز دارند بیشتر کالای ایرانی باشد تا خارجی، استفاده از کالای ایرانی موجب خواهد شد که کالای خارجی رنگ ببازد و در کنار این تولید کنندگان هم باید دقت کنند کیفیت کالا کیفیت مناسبی باشد .
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه افزایش کیفیت کالای داخلی از اهم تولیدات به شمار می رود، افزود: به طور مثال مردم از تولید خودرو استقبال می کنند ولی آیا قیمتی که خودروی داخلی دارد با کیفیت آن همخوانی دارد .
زاهدی ادامه داد: وقتی مردم تصمیم بگیرند که از کالای داخلی استفاده کنند انتظار بجایی دارند که کیفیت کالای مورد استفاده داخلی حتما کیفیت مناسبی داشته باشد پس برای مبارزه با کالای قاچاق سه کار باید انجام شود یکی نهادهای مربوطه از جمله نیروی انتظامی، گمرکات، اطلاعات و سپاه مبارزه جدی داشته باشند و در کنار آن تولید کنندگان داخل کشور باید به افزایش کیفیت کالا اهمیت دهند تا مردم باید به کالای های داخلی روی آورند.
وی بیان کرد: به نظر من اگر این سه مقوله صورت پذیرد طبیعی است که فضای مجازی هم از رونق خواهد افتاد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اصل باید گفت یکی از برنامه های دشمن این است که با استفاده از فضای مجازی فرهنگ بیگانه را به کشور وارد کند و این از کالای قاچاق خطرناک تر است .
زاهدی گفت : باید وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، گمرکات مبارزه جدی خود را با جاهایی که مغایرت با اهداف نظام و انقلاب و منافع ملی دارد مقابله کنند.
 
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی:
کالای قاچاق ذائقه مخاطب را به سمت کالای غیراستاندارد سوق می‌دهد/ در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی مماشات صورت می‌گیرد
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: قاچاق کالا به هر نحوی به تولید کشور آسیب‌های جدی وارد می‌کند.
سلیمی بابیان اینکه کالای قاچاق ذائقه مخاطب را به سمت کالای غیراستاندارد خارجی سوق می‌دهد افزود: همچنین قاچاق کالا موجب بیکاری، رکود کارخانه‌های و عدم کار کردن کارخانه‌ها با ظرفیت کامل و آسیب زدن به امنیت ملی می‌شود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد روزافزون خریدوفروش کالای قاچاق در فضای مجازی، بیان کرد: متأسفانه به قاچاق کالا در فضای مجازی توجهی نمی‌شود، در صورتی که از همین فضا قاچاق‌های گسترده‌ای شکل می‌گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید بررسی شود چگونه این میزان کالای قاچاق از طریق فضای مجازی خریدوفروش می‌شود گفت: متأسفانه در این خصوص مماشات می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در خصوص قاچاق کالا نباید مماشاتی شکل بگیرد افزود: توقع این است که دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع قاچاق کالا را جدی بگیرند و برای حل این معضل تلاش بیشتری داشته باشند و اجازه قاچاق کالا را به‌هیچ‌عنوان در کشور ندهند
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در خصوص مبارزه با قاچاق کالا از نظر قانونی مشکلی نداریم و باید منفذهای قاچاق کالا را قطع کنیم گفت: یکی از منفذهای قاچاق کالا ورود بخش‌های شبه‌دولتی در بحث واردات است.
سلیمی وجود دست‌های پنهان در قاچاق کالا را از دیگر منفذهای این معضل خواند و افزود: باید با دست‌های پنهانی که به بخش‌های دولتی وابسته هستند و از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند برخورد جدی شود.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله جدی با قاچاق کالا و آتش زدن کالاهای قاچاق ادامه داد: متأسفانه تنها اقداماتی نمادین در این خصوص انجام شد و آن‌گونه که انتظار معظم له بود در این خصوص کار نشده است.
وی خاطرنشان کرد: بعضاً قاچاق کالا توسط عده‌ای انجام می‌شود که در برخورد با آن‌ها احتیاط‌هایی صورت می‌گیرد که نباید این‌گونه باشد.
 
اکبر رنجبرزاده نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی:
قوانین اقناع کننده‌ای برای برخورد با خرید و فروش کالا در فضای مجازی وجود ندارد/ لزوم مقابله وزیر ارتباطات با فروش کالای قاچاق در فضای مجازی
اکبر رنجبرزاده اظهار داشت: همه مسیرهایی که به نحوی در ترانزیت و تهیه، توزیع و تأمین کالای قاچاق صورت بگیرد، خلاف قوانین است و در مسیر احیاء قاچاق کالا تلقی می‌شود و متناسب با قوانین و آئین نامه هایی که وجود دارد، می‌تواند مورد برخورد سیستم های قضایی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه بالاخره فضای مجازی فضای گسترده است که تعقیب افراد هم کار آسانی نیست و قوانین اقناع کننده ای هم در این زمینه وجود ندارد، افزود: در این فضا سواستفاده های مختلفی اتفاق می افتد که یکی همین ها خرید و فروش کالای قاچاق و اقلام غیر ضروری و نامناسب با رنگ و لعابهای تبلیغات غربی است و میتواند برای اقتصاد کشور ما مضر و آسیب رسان باشد.
 
خرید و فروش کالاها در بستر فضای مجازی مورد نظارت سیستم های مالیاتی هم قرار نمی‌گیرد 
نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: خرید و فروش کالاها در بستر فضای مجازی مورد نظارت سیستم های مالیاتی هم قرار نمی‌گیرند و علاوه براینکه قاچاق کالا صورت می‌گیرد، به نوعی فرار مالیاتی هم انجام می‌شود؛ بنابراین مضرات این کار زیاد است و باید لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود که بتوان به صورت قانون تصویب و آن را اجرا کرد.
وی تأکید کرد: تا زمانی که دولت لایحه ای را برای مبارزه با خرید و فروش کالاهای قاجاق به مجلس ارائه می دهد، پلیس فتا موظف است که این نوع موارد را رصد کرده و به دستگاه قضایی گزارش دهد.
رنجبرزاده گفت: اگر برای تولیدات داخلی در بستر فضای مجازی تبلیغاتی صورت بگیرد، ایرادی نیست و در واقع میتوان از این ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کرد، اما نباید اجازه داد که تبلیغات کالای قاچاق و غیر ضرور و خارجی در این بستر انجام شود چرا که هم به تولید داخل آسیب می زند، هم فرار مالیاتی است و البته اخلال در نظم اقتصادی کشور وارد می کند که حتما باید مورد تعقیب قضایی بگیرد.
وی تأکید کرد: در کنترل اوضاع کالاهای قاچاق اقتصادی باید نیروی انتظامی، دستگاههای نظارتی، پلیس فتا، دستگاه قضا ورود پیدا کند و به خصوص افرادی که حجم مبادلاتشان به لحاظ ریالی و ارزی بالاست، مورد تعقیب قرار گیرند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه وظیفه وزارت اقتصاد است که مسیرهای ورود کالاهای قاچاق به داخل را مراقبت کند و نظم و سلامتی را در این میان برقرار کند، گفت: باید همیشه ورود کالاها از گمرک چک شود و بیشتر نظارت صورت بگیرد و در مبادی ورودی غیر رسمی هم نیروهای مسلح بیشتر توجه کنند.
وی تأکید کرد: ما در مجلس به صورت مداوم تذکر و سؤال از وزیر اقتصاد در خصوص مبارزه با قاچاق کالا داریم و این امر تحت نظارت مجلس و بازرسی کشور است.
 
وزیر ارتباطات امر مبارزه با کالای قاچاق را در بستر فضای مجازی دنبال کند
رنجبرزاده با بیان اینکه تبلیغات کالاهای قاچاق در بستر فضای مجازی موضوعی است که باید وزیر ارتباطات هم پاسخ دهد و مبارزه با این نوع کالاها یک مطالبه جدی از وی است، گفت: وزارت ارتباطات باید بستر لازم برای کنترل اوضاع داشته باشد و با وزارت اقتصاد لینک شود و افراد متخلف مورد تعقیب قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: ما نباید به بهانه ورود به مسیرهای شخصی افراد اجازه دخل و تصرف سواستفاده کنندگان از این فضا را بدهیم و یک نوع تعدی و ظلم صورت بگیرد و این در حالی است که می‌تواند مورد کنترل و دقت قرار گیرد.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:
عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی موجب وابستگی اقتصاد می‌شود/ وزارت صمت به خرید و فروش مجازی کالا حساس باشد
سید هادی بهادری،اظهار داشت: مردم در فضای مجازی شاید آنطور که باید نتوانند اجناس قاچاق را تشخیص بدهند و تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق توسط مردم در فضای مجازی مقدور نیست.
وی، افزود: ناظران بر عرضه کالای قاچاق باید فعالیت های خود را بیش از قبل کرده و به مردم آگاهی های لازم را در خصوص عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی ارائه کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ناظران وزارت صمت که در کنترل و بازرسی بازار فعالیت دارند، باید به موضوع عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی نیز رسیدگی کنند.
وی، ابراز کرد: عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی مشکلات مهمی را ایجاد می کند، عرضه این نوع کالاها با توجه به اینکه یک نوع اقتصاد پنهان در پشت خود دارد باعث ضربه اساسی به تولید ملی و تولید کنندگان داخلی می ‌شود.
بهادری، افزود: این کالاها با وجود اینکه کیفیت خوبی ندارند اما وقتی با تبلیغات متعدد و رنگارنگ در فضای مجازی همراه می‌ شوند مشتریان خاص خودشان را دارند، حتی کیفیت این کالاها تا جایی است که بعضا برخی از افراد اقدام به عرضه کالاهای با کیفیت بسیار پایین در فضای مجازی می‌ کنند.
وی، اذعان کرد: عوارض منفی عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی غیراستاندارد بودن این اقلام و ضربه‌ ای است که اغلب این کالاها به سلامت خانواده‌ ها می ‌زنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: عرضه مداوم کالاهای قاچاق در فضای مجازی سبب می ‌شود که اقتصاد کشور از اقتصاد تولید محور به سمت اقتصاد خدماتی پیش برود، در این صورت کشورمان نه تنها در کالاهای مختلف خودکفا نمی شود بلکه به نوعی وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر پیدا می کند.
وی، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد روزافزون فضای مجازی و داد و ستد از طریق این محیط، لازم است ابعاد خرید و فروش کالای قاچاق از طریق محیط ‌های مجازی علاوه بر سایر محیط‌ ها مورد بررسی و کنترل و نظارت قرار گیرد.
 
دبیر کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی:
مردم علاقه‌مند به استفاده از کالای ایرانی هستند/ دولت برای مبارزه با قاچاق عزم خود را جزم کند
نادر قاضی‌پور گفت: عدم شناسایی صحیح نیازهای مردم جامعه موجب قاچاق می شود.
وی، افزود: با توجه به مصرف سیگار مارلبرو در کشور و عدم تولید آن در داخل، قصد تولید آن در داخل را داریم چرا که به عنوان یکی از کالاهای قاچاق بوده و فروشی معادل ۳۴ میلیون دلار در ایران دارد و این میزان ارز از کشور خارج می شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بعضی کالاها در ایران ارزان و در کشورهای همسایه گران است همچون «سوخت» بنابراین ما باید قیمت این گونه کالاها را هم تراز با قیمت همسایگان خود کنیم تا از قاچاق به خارج پیشگیری کنیم.
وی، اذعان کرد: زمانی که برای تولید یک کالای ایرانی هزینه های گزافی همچون سوخت، برق، آب و حتی کار کارگر ایرانی صرف می شود و قیمت تمام شده یک کالای داخلی گران تر از مشابه خارجی آن است همین موضوع نیز به عنوان بروز پدیده قاچاق و رغبت مصرف کنندگان به استفاده از کالای ارزان خارجی می شود.
قاضی پور، ابراز کرد: امروزه با وجود گرانی های بازار و وضعیت نامناسب اقتصادی، مردم علاقمند به خرید کالای داخلی هستند و کالای ایرانی را به کالای بی کیفیت خارجی ترجیح می دهند.
وی، گفت: به طور مثال در یک نمایشگاه خارجی و بین المللی بیش از  هزار و ۴۰۰ جفت کفش تبریز که صفر تا صد آن تولید داخلی و حاصل زحمات کارگر ایرانی است، به فروش می رود و این امید را در میان تولیدکندگان افزایش می دهد.
عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی نیز گفت: مردم باید تک به تک احساس غیرت داشته و در حمایت از کالای ایرانی تلاش کنند چرا که نقش استفاده از تولید داخلی در سفره تمام افراد اثرگذار بوده و باید خودشان در این فرهنگسازی بکوشند.
نماینده زنجان در مجلس:
شاهد ولنگاری در برخورد با قاچاق و فضای مجازی هستیم/ نبود نظارت کافی دولت فروش کالای قاچاق را به فضای مجازی کشانده است
احمد بیگدلی با بیان اینکه متاسفانه خرید و فروش کالای قاچاق شکل عادی به خود گرفته است، اظهار داشت: این خرید و فروشها باعث ایجاد تنش در بازار شده است.
وی با بیان اینکه خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی رو به افزایش بوده است، ابراز کرد: گاهی ما مشاهده می‌کنیم که حتی این کالاها به نام برندهای معروف در فضای مجازی به فروش می‌رسد.
بیگدلی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در خصوص برخورد با قاچاق و همچنین خرید و فروش آن کافی نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز نتوانستیم بر مشکلات و آسیب‌هایی که از جانب فضای مجازی بر کشور تحمیل می‌شود، فائق آییم.
وی با اشاره به اینکه ما هنوز نتوانستیم فضای مجازی را در کشور تعیین تکلیف کنیم، عنوان کرد: فضای مجازی کشور نیاز به یک تصمیم قاطع دارد و این فضا باعث شده تا اوضاع به سمت یک ولنگاری هدایت شود.
بیگدلی با بیان اینکه ما در حوزه قاچاق و همچنین فضای مجازی شاهد یک ولنگاری هستیم، گفت: قاچاق کالا هم به مصرف کننده آسیب می‌زند و هم کمر تولید کننده داخلی را می‌شکند.
وی بیان کرد: در کشور ما نظارت در بازار حقیقی ضعیف است حال فضای مجازی که خود مشکلاتی دارد نیز با مهیا کردن بستر فروش کالای قاچاق بر مشکلات افزوده است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که می‌توان تولید را رونق داد، مبارزه با قاچاق است، اظهار کرد: دولت باید ورود جدی به بحث فروش کالای قاچاق در فضای مجازی داشته باشد.
وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و اقتصاد باید به این بحث ورود جدی داشته باشند، عنوان کرد: ما فروش کالا در فضای مجازی را رد نمی‌کنیم بلکه با فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی مخالفیم.
بیگدلی با اشاره به اینکه فروش قاچاق در هر بستری که باشد به تولید داخل آسیب می‌زند، تصریح کرد: در این شرایطی که دشمن فشارهای زیادی را از بعد سیاسی و اقتصادی به کشور وارد می‌کند، نباید اجازه داد تا ورود کالای قاچاق به کشور و فروش آن به اقتصاد کشور ضربه بزند.
 
نماینده انزلی:
برخی افراد فاسد در دستگاه های اجرایی وجود دارند/ این افراد با قاچاقچیان کالا همکاری می کنند
حسن خسته بند اظهار کرد: مسئولان ذیربط در فضای مجازی تذکرات و هشدار های لازم را در بحث خرید و فروش کالاهای قاچاق داده اند و بسیاری از افراد مال باخته شدند و نتوانستند پولشان را پس بگیرند.
وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق به فرهنگ سازی نیز نیاز دارد، گفت: تا زمانی که متولیان فرهنگسازی این خطرات رابرای مردم تبیین نکنند و شفاف ابعاد آن را بیان کنند و سایت های درست و قانونی فروش کالا را به مردم معرفی کنند این مسائل وجود دارد.
نماینده مردم انزلی در مجلس با اشاره به اینکه اکثر کشور های دنیا در این رابطه فرهنگسازی کرده اند، تصریح کرد: فرهنگسازی در کشور خطرات خرید و فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی را به حداقل می رساند تا افراد فریب این شیوه ها را نخورند و روش های جدید فرهنگسازی امنیت مالی مردم را به همراه دارد.
خسته بند افزود: وزیران ارتباطات و اقتصادی و دستگاه قضا در برخورد با قاچاق کالا باید هماهنگی لازم را داشته باشند تا بتوانند اطلاعاتشان را به روز کنند و در حوزه فضای مجازی این تعامل باشد و کالاهای قاچاق را رصد کنند و روند ورود و توزیع کالاها در داخل را زیر نظر داشته باشند.
وی گفت: فرهنگسازی لازم راباید این دستگاه ها برای تجار انجام دهند تا بدانند روند ورود کالا توسط این دستگاه ها رصد می شود تا دست به تخلف نزنند و جلوی ورود این دست کالاها گرفته شود.
نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد فاسد در دستگاه های اجرایی وجود دارند، اضافه کرد: این افراد با قاچاقچیان کالا همکاری می کنند و برخورد لازم با آنها نمی شود.
خسته بند با بیان اینکه باید تکنولوژی را در این بحث به روز کنیم، اظهار کرد: باید از تجربیات کشور های موفق در بحث قاچاق کالا استفاده کنیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:
ضرورت تصویب قانونی درباره اقدامات مجرمانه اقتصادی در فضای مجازی/ دولت در حل گرفتاری اقتصادی مردم موفق نبود
 
شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، پیرامون وضعیت موجود خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار کرد: قاچاق کالا در هر نقطه ای به کشور ضربه اقتصادی می‌زند.
وی افزود: مجلس مخالف قاچاق کالا در هر سطحی است و باید امر تولید با مبارزه با کالای قاچاق، تقویت شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کوله بری در نقاط مرزی باید ساماندهی شود تا بتوانیم هدفمند این اقدام صورت بگیرد و لذا باید در پی گذر از شرایط تحریمی، گرفتاری‌های اقتصادی مردم حل و فصل شود.
وی افزود: تیم اقتصادی دولت نتوانست این مهم را محقق سازد لذا با کمک مردم می توانیم در برابر تحریم‌های ظالمانه مقابله شود.
مجلس مخالف قاچاق کالا در هر سطحی است
نادری تصریح کرد: گروهی در کشور در پی ایجاد ناهنجاری اقتصادی هستند و دستگاه‌های امنیتی نباید اجازه دهند هر فردی در هرمسئولیتی برای کشور تصمیم‌گیری داشته و اقتصاد کشور را ناامن کند.
وی ضمن اشاره به تأثیرات منفی قاچاق کالا بر اقتصاد افزود: اجازه نخواهیم داد افرادی که در اخلال در نظام اقتصادی فعال هستند ادامه مسیر دهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که مرزنشینان نیاز دارند امورات اقتصادی خانواده خود را در این شرایط بگذرانند خاطرنشان کرد: برخی قاچاق های سازمان‌یافته صورت می‌دهند که نیاز است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برخورد لازم را داشته باشند.
وی افزود: رونق یافتن تولید، راه مقابله با تحریم های ظالمانه است و مجرمان در فضای مجازی با فروش کالای قاچاق در پی اخلال در نظم و نظام اقتصادی کشور هستند که از پلیس امنیت درخواست برخورد را داشته و ورود کنند.
گروهی در کشور در پی ایجاد ناهنجاری اقتصادی هستند
نادری ضمن اشاره به اهمیت فضای مجازی کنترل شده و تأثیرات آن بر موضوعات اقتصادی گفت: در پی تصویب قانونی درباره اقدامات مجرمانه اقتصادی در فضای مجازی هستیم.
وی افزود: در راستای مقابله قانونی دستگاه هایی مانند وزارت اقتصاد، تعزیرات، صمت و گمرک متولی امر است و علی‎رغم همه مشکلات، امروز مسئولان، مدیران توانمند و لایق باید در راستای مبارزه با کالای قاچاق هماهنگ باشند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستگاه های متولی امر باید علاوه بر ساماندهی مرز ها به عنوان مسیری برای دور زدن تحریم ها، بر مناطق آزاد کشور برای جلوگیری از کالای قاچاق نظارت بیشتری داشته باشند.
 
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس:
قاچاق کالا در فضای‎مجازی همانند سایر حوزه‎ها قابل کنترل است / حجم بالای قاچاق در این فضا، جامعه را به بن بست می‎رساند
نورمحمد تربتی نژاد اظهار کرد: کالای قاچاق یعنی خرید و فروش کالاهایی که غیرقانونی بوده و مجاز نیست و می تواند به اقتصاد و بازار و زندگی مردم ضربه بزند .
تربتی نژاد افزود: قاچاق کالا در فضای مجازی به دلیل سرعت بالا و انعطاف پذیری، حجم بیشتری از قاچاق را در کسری از ثانیه انجام می دهد لذا سوء استفاده ها در این فضا زیاد است و به مصالح کشور خسارت می زند .
نماینده  مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر فضای مجازی کنترل نشود قاچاق کالا در این فضا می تواند ضربات جدی به کشور و اقتصاد جامعه وارد کند و فضای فعلی نگران کننده است و لازم است سیستم های امنیتی و پلیس فتا با ارائه راهکارهای لازم به این قضیه ورود کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: به نظر من هر روش تقلب آمیزی که در سیستم غیر مجازی قابل کنترل است حتما در فضای مجازی هم قابل کنترل خواهد بود و مبارزه الکترونیکی با سودجویان جزو کارهایی است که در کشورهای غربی که قبلتر از ما وارد تجارت الکترونیکی شده اند، آغاز شده است .
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما همانگونه که در کشورمان می توانیم مسایل سیاسی و سایر حوزه ها را در فضای مجازی کنترل کنیم، پس می توان قاچاق کالا در فضای مجازی را هم کنترل کرد به شرطی که برنامه ریزی دقیقی بکنیم و از امکانات و ابزارهای روز دنیا استفاده کنیم .
وی تاکید کرد: قانون قاچاق کالا را ممنوع اعلام کرده است و بسته به شرایط اقتصادی و منع صادرات و‌ واردات ابعاد ملی و بین المللی دارد و فعلا که در تحریم هستیم و نمی توان ارز را انتقال داد، این موضوع نیز تاثیر خود را روی قاچاق گذاشته است .
تربتی نژاد گفت: دولت باید در زمینه قاچاق کالا در فضای مجازی ورود کرده و راهکار قوی بدهد و مجلس هم در این راستا حمایت می کند و اگر این قضیه مدیریت و کنترل نشود احتکار و قاچاق جامعه را به بن بست می رساند .
 نماینده مجلس  مطرح کرد؛   
خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی تهدیدی برای مردم و تولید داخلی
احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، گفت: خرید و فروش کالای قاچاق غیر قانونی است و از هر طریقی هم تبلیغ شود چه در فضای مجازی چه در روزنامه ها و نشریات مکتوب، باید با آن برخورد شود.
وی با بیان اینکه وزارت ارشاد، پلیس فتا و نهادهای ذی ربط نظارتی باید در این خصوص وارد شوند و اقدام کنند، تصریح کرد: هر نوع تخلفی از جمله تخلف در زمینه خرید و فروش و تبلیغ کالای قاچاق باید شناسایی و با آن برخورد کرد تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه اضافه کرد: مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی می تواند وارد شود و تخلف خرید و فروش کالای قاچاق را بررسی و پیگیری کند.
همتی با بیان اینکه منشا واردات و توزیع کالای قاچاق را می توان شناسایی کرد و شناسایی آنها سخت نیست، افزود: عده ای از طریق رانت و باند، کالای قاچاق را وارد و آنها را در فضای مجازی هم عرضه می کنند که باید طبق قانون با این نوع تخلفات برخورد کرد.
وی با اشاره به اینکه هرنوع تخلفی در جامعه می تواند منشا فساد باشد، اظهار کرد: این فساد به صورت رانت و باندبازی بروز می یابد و درآمدهای نامشروع را ایجاد می کند که مسئله پولشویی را می تواند در پی داشته باشد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس ضمن بیان اینکه همه اینها سیستم مالی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: علاوه بر فساد در سیستم مالی کشور، تبعات و عوارض ناشی از استفاده کالای قاچاق می تواند دامن جامعه و مردم را نیز بگیرد.
همتی تصریح کرد: اگر کالای قاچاق اعم از مواد غذایی و آشامیدنی، صنایع، وسایل خانگی و هر وسیله دیگری که مورد استفاده مردم است غیر استاندارد باشد، برای مردم عوارض سوء ایجاد می کند.
وی با اشاره به ضربه ای که قاچاق کالا به اقتصاد کشور و تولیدات داخلی وارد می کند، افزود: قاچاق کالا، کالاهایی که با زحمات زیاد و به صورت استاندارد در داخل کشور و در شرایط حساس اقتصادی تولید می شود را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت باعث بی اعتمادی جامعه خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در مصاحبه با صبح قزوین:
نابسامانی و تشویش در بازار اقتصادی از نتایج رواج معاملات قاچاق در فضای مجازی است/ مجلس به خرید‌و‌فروش کالای قاچاق در این فضا ورود می‌کند
بهمن طاهرخانی گفت: مجلس حتما به این موضوع حساسیت نشان خواهد داد، اما باید متصدیان امر از جمله وزارت صنعت و معدن، تعزیرات کل کشور و تمام سازمان‌های ذی ربط از مجلس درخواست بررسی داشته باشند.
وی ادامه داد: به علت اینکه موضوع پیشینه زیادی ندارد هنوز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است، اما قطعا لطمه‌هایی که به اقتصاد، تجارت، تولید زاخلی و ملی وارد می‌کند مورد توجه قرار خواهد گرفت و حتما در آینده قوانین بازدارنده‌ای برای آن به تصویب می‌رسد.
نماینده مردم تاکستان در مجلس ابراز کرد: رواج خرید و فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی موجب می‌شود تولیدات داخلی از نظر بازاریابی، فروش در بازار مصرف لطمه ببیند و با کاهش تولید آسیب‌هایی که برآمده از آن هستند افزایش یافته و کاهش سرمایه گذاری و تاثیر زیاد بر اشتغال را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: نابسامانی و تشویش در بازار اقتصاد کشور نیز از جمله نتایج این موضوع است و همچنین و صدمات دیگری نیز به همراه دارد که باید بصورت کارشناسی و مبسوط بررسی شود.
ضرورت جهت دهی فضای مجازی با نظارت متولیان مربوطه
عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به نقش فضای مجازی در جهت مثبت و معرفی تولیدات داخلی عنوان کرد: باید فضای مجازی با نظارت متولیان مربوطه جهت‌دهی شود تا بتواند به رونق تولید کمک کند و نباید فضا به گونه‌ای باشد که مردم را به سمت بازار و مصرف کالای خارجی تشویق کند که به تولید ملی لطمه می‌زند.
وی ادامه داد: لازم است محسنات کالاها و تولیدات داخلی و تاثیرات آن در درآمد خالص و ناخالص ملی در فضای مجازی بیان شود تا مردم را به مصرف کالای داخلی تشویق و از آن حمایت کند.
طاهرخانی بیان کرد: با همه این‌ موارد باید دید فضای مجازی در عمل تولید ملی را رونق می‌دهد یا به آن لطمه می‌زند بعد برای این موضوع برنامه ریزی لازم را انجام داد.
وی در پایان گفت: ثبات اقتصادی، تاثیر در تولید، اشتغال و ایجاد درآمد از جمله مواردی هستند که اهمیت توجه به نقش فضای مجازی در ترویج مصرف کالای داخلی را نشان می‌دهد.
پیشنهاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس:
مجلس آماده تدوین قوانین برخورد با قاچاق کالا در فضای مجازی است
حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا اظهار داشت: قاچاق کالا در همه عرصه های جامعه دارای گردش مالی بسیار بالایی است و هجمه های زیادی به اقتصاد وارد کرده است.
وی افزود: قاچاق کالا به طور ویژه اشتغال را دچار چالش و بحران های جدی کرده به گونه‌ای که در حوزه قاچاق پوشاک حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و در حوزه سیگار حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد.
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مردم نباید اجناس قاچاق را خریداری کنند، بلکه وجوهات صرف شده در این حوزه باید به سمت حوزه تولید وارد شود تا شاهد رونق تولید باشیم.
حجت الاسلام حسینی کیا با بیان اینکه وارد شدن این وجوه به بخش تولید سبب ایجاد اشتغال و افزایش گردش مالی این بخش خواهد شد، گفت: استان کرمانشاه بیکار ترین استان کشور است که اگر هزینه های صرف شده در بخش قاچاق کالا به تولید آن اختصاص یابد شاهد ایجاد اشتغال پایدار در استان خواهیم بود.
وی افزود: بخش عمده ای از گردش مالی حاصل از کالای قاچاق به خارج از کشور و بخش دیگر نیز به جیب دلالان می رود برهمین مبنا باید از خرید کالاهای قاچاق خودداری کرد.
حجت الاسلام حسینی کیا گفت: نهادهای نظارتی نیز باید برخورد با کالای قاچاق را جدی بگیرند و موارد آن در شعبات ویژه ای که در قوه قضاییه در نظر گرفته شده خارج از نوبت رسیدگی شود همچنین این شعبات باید در تمام کشور راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: همچنین اگر خلاهای قانونی در زمینه برخورد با قاچاق کالا وجود دارند مجلس هم آماده است تا قوانین متناسب با روز که بازدارندگی بالایی داشته باشد را تدوین کند.
نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس عنوان کرد: در فضای مجازی نیز پلیس فتا و وزارت اطلاعات و ارتباطات باید موارد را رصد کنند و با قاچاق کالا در فضای مجازی از طریق فیلترینگ مقابله کنند که البته به راحتی قابل انجام و پیگیری است.
حجت الاسلام حسینی کیا خاطر نشان کرد: در این راستا بخشی از وظیفه بر عهده وزارت اقتصاد، بخشی با وزارت صمت و بخشی بر عهده وزارت ارتباطات است که باید به صورت جدی‌تری با این موارد برخورد کنند و دست به دست هم دهند تا شاهد ترویج قاچاق کالا در فضای مجازی نباشیم.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:
جلوی ورود کالای قاچاق را در مبادی نمی گیرند و می خواهند در شهرها آن را کنترل کنند
اصغر سلیمی در خصوص بحث کالای قاچاق اظهار داشت: فراکسیون مبارزه با مفاسد در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل 44 برای این موارد تشکیل شده است که برای بحث تولید ملی و رونق و قوانین آن فعالیت می کنند؛ مقابله با قاچاق کالا باید در مبادی ورودی انجام شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: می بینیم که جلوی ورود کالای قاچاق به کشور در مبادی ورودی گرفته نمی شود و می خواهند برای برخورد با این کالاها در شهرها و مراکز استان و به صورت خیلی سخت‎تری انجام شود.
 
وی افزود: اگر در مبادی ورودی جلو قاچاق گرفته شود راحت تر می‎شود مقابله و برخورد کرد؛ برخورد با قاچاق کالا در شهرستان ها تبعات خوبی ندارد به طور مثال سمیرم که در شهرستان گردشگری است نمی تواند همه ماشین را بازدید کرد که قاچاق نداشته باشد؛ چرا که روی مسئله گردشگری تأثیر منفی می گذارد.
 
سلیمی در پایان با بیان این‎که قوانین باید وضع شود که جلوی کالای قاچاق در مبادی ورودی کنترل شود، تصریح کرد: پلیس فتا باید به عرصه فضای مجازی و توزیع کالای قاچاق ورود و با متخلفان برخورد کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
 
از فروش کالای قاچاق در فضای مجازی جلوگیری شود
 
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که باعث رکود موجود و تعطیل و نیمه تعطیل شدن تعداد قابل توجی از تولیدی ها و کارخانجات صنعتی شده، ورود کالای قاچاق به کشور است، اظهار داشت: متأسفانه مقدار این قاچاق زیاد است، به تازگی با توجه به بازرسی ها و جریمه قاچاق در بازار، فروش و تبلیغ این کالا در فضای مجازی رواج پیدا کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از کالاهای قاچاق، نمونه آن در کشور تولید می شود اما باز هم این کالاها در فضای مجازی تبلیغ می شود؛ در سالی رهبر انقلاب شعار آن رونق تولید گذاشتند و بر حمایت از کالا و تولید ایرانی تأکید کردند با دست خود و خرید و پخش کالای قاچاق به اقتصاد کشور ضربه می زنیم.
وی افزود: با خرید کالای قاچاق ارز از کشور خارج می شود و جوانان کشور بیکار می شوند و اشتغال برای دیگر کشورها ایجاد می کنیم؛ این ها همه ضربات سنگینی بر اشتغال و اقتصاد و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
حجت الاسلام موسوی لارگانی تأکید کرد: باید یک برنامه ریزی در وزرات ارتباطات و تعزیرات انجام تا از فروش کالای قاچاق در فضای مجازی جلوگیری شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با توضیح اینکه هنوز در برخی از فروشگاه ها کالای قاچاق به فروش می رسد، تصریح کرد: باید بازرسی ها جدی تر و جریمه ها بازدارنده تر و سنگین تر باشد؛ اکنون طبق آمار دولتی ها 12.5 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که برای کشور ضربه سنگینی است.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی:
داد وستد کالای قاچاق در فضای مجازی ضربه به تولید داخلی است/ مرز فرصتی برای رونق اقتصاد و معیشت مرزنشینان
 
علیم یارمحمدی افزود: در دو سال اخیر با توجه به تاکیدات ویژه رهبر انقلاب در راستای قاچاق، شاهد کاهش چشمگیر این پدیده هستیم که مسئولان اجرایی و دولتی نیز مکلف به اجرای دستور العمل هایی در این خصوص شده و کار را دنبال می کنند.

وی در خصوص داد و ستد کالای قاچاق در فضای مجازی بیان کرد: این امر موجب شکست تولید ملی می شود، باید جلوی کالای قاچاق گرفته شود چرا که واردات کالای مشابه تولید داخل مصداق بی توجهی به اقتصاد مقاومتی می باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بهترین راهکار مقابله با کالای قاچاق را تولید باکیفیت داخلی مطرح کرد و گفت:  باید جلو قاچاق کالا از مبادی رسمی و غیررسمی گرفته شود، در این راستا مجلس هم دولتمردان را موظف کرده  تا در استان های مرزی به صنعت، کشاورزی، صنایع شیلاتی و ... اهمیت دهند، بر این اساس می طلبد تا از ظرفیت مرزهای استان بهره مند و در زمینه ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد، معیشت مرزنشینان و ... به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی  تصریح کرد: یکی از اقدامات اتجام شده در مقابله با قاچاق، ایجاد کولیدورهایی برای فروش نفت و گاز و بنزین است که در این راستا سازمان های خاصی نیز در استان های مرزی همکاری دارند تا سوخت به صورت قانونی به کشورهای همسایه توسط مرزنشینان فروخته شود و اقتصاد کشور با خرید و فروش غیر قانونی سوخت ضربه نخورد، چرا که اختلاف قیمت زیادی بیت قیمت سوخت در داخل کشور ما با سایر کشورها وجود دارد .

یارمحمدی بیان کرد: با قانونی شدن فروش سوخت در استانهای مرزی،  جلو هدر رفت این سرمایه ملی نیز گرفته می شود و درآمدی برای مرزنشینان ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر به همراه برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستیم درآمد این روند قانونی به خود مرزنشینان داده شود چرا که نه تنها جمعیت آنها کم بوده بلکه باعث افزایش صادرات نیز می شوند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این روند، دولت به اهداف مدنظر خود رسیده و در کنار آن معیشت مردم مرزنشین نیز بهتر می شود.
 
 
 
کد مطلب: 10573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *