جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۱

خودکفایی تولید برنج به ۸۳ درصد رسید

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: در سال جاری تولید برنج به دلیل بارندگی‌های صورت گرفته افزایش می‌یابد به طوری که پیش بینی شده تولید، از دو میلیون تن سال گذشت به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
خودکفایی تولید برنج به ۸۳ درصد رسید
توليد ايرانی جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی مزرعه اظهار کرد: در سال جاری تولید برنج در کشور به دلیل بارندگی‌های صورت گرفته افزایش می‌یابد به طوری که پیش بینی شده تولید از دو میلیون تن سال گذشت به دو میلیون و 500 هزار تن برسد.
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: با تحقق این امر ما به خودکفایی تولید برنج در کشور نزدیک می‌شود زیرا کل مصرف برنج در کشور سه میلیون تن است و در صورتی که توجه بیشتری به تولید برنج شود خودکفایی در تولید برنج دست یافتنی است.
کوچکی نژاد اضافه کرد: در حالیکه 11 میلیون تن گندم به طول سالانه در کشور مصرف می‌شود 14 میلیون تن تولید داریم که در حوزه تولید کالای استراتژیک برنج نیز می‌توانیم به این مهم برسیم.
وی با اشاره به ارزش تولیدات بخش ماهیان خاویاری، گفت: هزار میلیارد تومان ارز تولیدات بخش ماهیان خاویاری است و پیش بینی شده که در آینده با افزایش تولید بتوانیم 100 تن خاویار تولید کنیم.
بنابراین گزارش فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ضمین تایید افزایش تولید برنج در سال جاری و رسیدن به تولید ٢میلیون و ٥� � هزار تنی گفت: براساس مصوبه دولت، کشت برنج (به دلیل آب بر بودن) باید  به صورت انحصاری باید در استان‌های گیلان و مازندران محدود شده است.
وی افزود: نیاز کشور حدود ٣میلیون تن است بنابراین دو استان یاد شده باید به عملکرد بیشتری در حوزه برنج دست یابیم؛ افزایش تولیدبا کشت ارقام پرمحصول محقق خواهد شد.
بنابراین گزارش به تازگی از دو رقم جدید برنج به نام های "آنام" و "تیسا" رونمایی به عمل آمده که مشخصات کمی و کیفی آن به شرح زیر است.
تیسا
رقم تیسا برنج کیفی و پرمحصولی است که از طریق یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول از موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج تولید شده است این رقم با عملکرد حدود 7 تن در هکتار کیفیت مطلوب پخت دارد و ارتفاع بوته آن حدود 110 سانتیمتر است.
درباره دیگر مشخصات این نوع رقم برنج آمده است که مقاومت کامل به بیماری بلاس و مقاومت نسبی و آفات و بیماری‌های مثل کرم ساقه‌پا، شیت‌بلایت و لکه قهوه‌ای دارد طول کاشت تا برداشت آن حدود 92 تا 95 روز است و با ارقام بومی مثل طارم و یا هاشمی 4 تا 5 روز تفاوت دارد لذا به قالب برداشت منطقه نزدیک بوده و زمان برداشت ارقام بومی در صورت تاریخ کشت‌های مشابه معیار خوبی برای برداشت این رقم محسوب می‌شود.
آنام
بنابراین گزارش در خصوص مشخصات رقم زارعی آنام نیز آمده است که این رقم حاصل تلاقی برنج هاشمی و صالح بوده و عملکرد دانه آن 4.8 تا 6  تن در هکتار است و دانه 2.5 تا 2.6 گرمی دارد.
تعداد دانه پر 135 تا 145 و ارتفاع بوته 93 تا 102 سانیتمتر است و جزو ارقام زودس (100 تا 104 روزه) به حساب می‌آید.
رقم جدید آنام در سال 97 به طور رسمی معرفی و به دلیل زودرس و مقاومت و خوابیدگی و مصرف کمتر آب و با دارا بودن عملکرد قابل قبول به همراه کیفیت پخت مطلوب مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و رقم آنام جدید پتانسیل‌های بالاتری نسبت به رقم قبل دارد.
بنابراین گزارش نیاز آبی آنام جدید به دلیل زودرس بودن بسیار کم بوده (4500 مترمکعب) و برای این منظور آبیاری تناوبی با فاصله به 7 روز دارد و آبیاری تا 5 سانتیمتر توسعه می‌شود.
توصیه کودی این رقم باید براساس ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک باشد و تراکم کاشت در زمین اصلی به تعداد نشاء بین دو تا 3 عدد در 7 کوپه و فاصله کاشت رقم آنا در مدل دستی به صورت 30 سانتیمتری بین ردیف و 10 تا 15 سانتیمتری روی ردیف است اما در روش مکانیزه فاصله روش کاشت ثابت 30 سانتیمتر ولی فاصله بین بوته‌ها روی ردیف باید حداقل فاصله (13 سانتیمتر) باشد. نشاء این رقم را معمولا زمانی که 20 تا 25 روزه هستند به زمین منتقل می‌کنند.
 
 
 
کد مطلب: 10567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *