جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳

چرا کسی به فکر گرانی دوره‌ای مرغ نبود؟!

مسئولان به جای پاک کردن صورت مساله و تکذیب ماجرای توزیع مرغ با کارت ملی، می‌توانند در زمان مناسب و با تصمیم‌گیری های درست از بروز چنین گرانی‌های مقطعی جلوگیری کنند.
چرا کسی به فکر گرانی دوره‌ای مرغ نبود؟!
توليد ايرانی مرغ و مسائل پیرامون آن در یک سال اخیر به یکی از موارد حاشیه‌ساز در  آذربایجان‌غربی تبدیل شده به گونه‌ای که بارها شاهد افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها ‌در استان بوده‌ایم که صدای اعتراض مردم را در‌آورده است.
اما مهم‌ترین رخداد در خصوص این ماده غذایی در چند روز گذشته و در برخی رسانه‌ها  مشاهده شد به گونه‌ای که برخی از رسانه‌ها، خبری به نقل از نایب رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه با عنوان توزیع گوشت مرغ با کارت ملی در فروشگاه‌های ارومیه منتشر کردند و ظهر همان روز این خبر از سایت‌های دیگر محلی نیز منتشر و به این ترتیب همه‌گیر شد.
اما این مسئله زمانی جدی‌تر شد که علاوه بر انتشار خبر توزیع مرغ با کارت ملی، موضوع  قاچاقی بودن ۵۰ درصد از گوشت‌های موجود در بازار نیز مطرح شد که البته پس از آن‌که سر و صدای زیادی در کانال‌ها و سایت‌های خبری ایجاد شد، خبری با محتوای نقض تمام ماجرا از سایت منتشر کننده به روی صفحه رفته و خبر اول از روی سایت حذف شد که البته این موضوع واکنش مسئولان استانی را در پی داشته است.
* شروع ماجرا با انتشار خبر توزیع مرغ با کارت ملی!
ماجرا از زمانی آغاز شد که نایب رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه،اظهار داشت: ۵۰ درصد مرغ موجود در بازار ارومیه که با قیمت ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود، قاچاق است.
وی، با اشاره به افزایش قیمت سرسام آور مرغ در روزهای اخیر و عرضه مرغ تنها با ارائه کارت ملی در برخی فروشگاه ها تصریح کرد: به دلیل کمبود کشتار  قیمت مرغ در بازار ارومیه ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.
کریم عرب‌باغی، در خصوص علت افزایش قیمت مرغ نیز خاطر‌نشان کرد: کمبود جوجه یک روزه و عدم عرضه آن به مرغداری‌ها، افزایش قیمت جوجه یک روزه و مقرون به صرفه نبودن آن برای مرغداری‌ها علت اصلی افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در بازار است.
وی، با بیان اینکه در صورت تایید مجوز عرضه مرغ یخ زده به بازار کمبود موجود جبران می‌شود یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده قیمت مرغ کاهش یابد.
این خبر که ۶ مرداد‌ماه در برخی رسانه‌های استان منتشر شده بود، از سوی مسئول مربوطه و البته برخی مدیران استانی و شهرستانی به شدت تکذیب شد.
* جوجه ریزی کاهش نیافته است
در پی انتشار این خبر و مطرح شدن کمبود جوجه‌ریزی و عدم توزیع به مرغداری‌ها، «سید فضل‌الله قریشی» معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، ضمن تکذیب ماجرا، عنوان کرد: هیچ کاهشی در جوجه‌ریزی وجود نداشته و جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان طبق شرایط قبلی انجام می‌شود.
وی، بیان داشت: در خصوص گرانی مرغ باید از مسئولان مربوطه جویا شد و بنده قادر به پاسخگویی در حوزه کاری بقیه نیستیم.
با این پاسخ، سراغ مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی رفتیم تا در خصوص دلایل افزایش قیمت مرغ و راهکارهای کاهش آن اطلاعاتی دریافت کنیم.
* گرما و صادرات، عامل گرانی مرغ
«احمد دهقان» در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر ارائه گوشت مرغ با کارت ملی، گفت: اخبار منتشر شده در سایت‌ها و کانال‌های خبری مبنی بر توزیع گوشت مرغ با کارت ملی صحت نداشته و رسانه‌ها و افراد مدعی این مساله در صورت اعتماد از ماجرا، فروشگاه‌ها و زمان توزیع را مشخص کنند تا با آن‌ها برخورد قانونی انجام شود.
وی، ادامه داد: تنها عامل کمبود مرغ در آذربایجان‌غربی، مرگ و میر ۳۰ درصدی جوجه‌های یک‌روزه و عدم وزن‌گیری جوجه‌های باقی‌مانده به دلیل گرما است که البته با توجه به اینکه بیشتر مرغ‌های تولیدی شمال استان به استان‌های دیگر همچون آذربایجان‌شرقی صادر می‌شود و قیمت مرغ در این استان بسیار بالا است، باعث افزایش قیمت مرغ در استان ما نیز می‌شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، در خصوص برنامه‌های موجود جهت تنظیم بازار، اظهار داشت: توزیع مرغ یخ‌زده در بازار آغاز شده و تا تعادل قیمت‌ها این توزیع ادامه دارد.
* تاکید مسئولان استانی و شهرستانی بر کذب بودن توزیع مرغ با کارت ملی
با وجود انتشار تکذیبیه معاونان و رئیس جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه توزیع مرغ با کارت ملی صحت ندارد، فرماندار ارومیه نیز در جلسه شورای اداری شهرستان، به موضوع تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی در ۴ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت ۲۷ تن مرغ منجمد و یک هزار و ۱۴۵ تن شکر در بین مردم توزیع شد.
ملا‌محمدی‌زاده، با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه تحویل مرغ در ارومیه تنها با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر است، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و اگر فروشنده‌ای در این مورد تخلفی کرده با وی برخورد می‌شود و در این رابطه، شاید به علت گرما و کاهش جوجه‌ریزی، قیمت مرغ به صورت مقطعی در ارومیه افزایش یافته اما مطمئنا گرانی و کمبود طولانی مدت نخواهیم داشت.
* توزیع ۶۰ تن مرغ منجد در بازار
با این توضیحات مسئولان مختلف استانی و شهرستانی، برای یقین از ماجرای توزیع گوشت مرغ در سطح آذربایجان‌غربی، سراغ مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان رفتیم تا اطلاعات تکمیلی را از وی جویا شویم.
«علی محسن پور» بابیان اینکه در بحث توزیع مرغ منجمد مشکلی نداریم، ابراز کرد: طبق مجوز صادر شده، توزیع ‌۶۰ تن مرغ منجمد در آذربایجان‌غربی آغاز شده که تاکنون ۳۰ تن مرغ در استان توزیع شده است.
وی، افزود: حدود ۲۰ تن از این میزان در ارومیه و بقیه در شهرستان‌های دیگر توزیع شده و تا زمان تعادل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: این میزان مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر استان، تعاونی‌ها و فروشگاه‌های مرغ توزیع می‌شود که قیمت درب کارخانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت برای مصرف کننده نیز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.
* پاک کردن صورت مساله یا حل آن!
نکته‌ای که در این میان جالب است، اینکه مرغ با کارت ملی توزیع شود و این مسئله صحت داشته و یا کذب باشد، هیچ گرهی از مسئله گرانی مرغ حل نمی‌کند.
با توجه به سوابق گرانی مرغ در آذربایجان‌غربی طی سال های گذشته و با مروری کوتاه بر اخبار منتشر شده در این حوزه، متوجه می‌شویم که مرگ و میر جوجه‌ها بر اثر گرما و صادرات به استان‌های دیگر عامل هرساله ایجاد بحران گرانی مرغ در استان بوده است.
به نظر می‌رسد اگر مسئولان به جای اینکه سراغ پاک کردن صورت مساله به وسیله تکذیب ماجرای توزیع با کارت ملی یا هر نوع تکذیب دیگر، در زمان مناسب به فکر تامین نیازهای اساسی استان باشند، بهتر می‌توان شاهد تاثیرگذاری تصمیمات آن‌ها و نیز امنیت فکری در میان مردم و بازاریان برای تامین چرخه غذایی با قیمت مناسب بود.
امروز با گرانی گوشت قرمز و نبود نظارت مناسب بر این ماجرا، گوشت مرغ به یکی از اصلی‌ترین مواد پروتئینی مورد استفاده مردم تبدیل شده که با چنین اقدامات نسنجیده و گرانی‌های سرسام‌آور و بدون علت می‌واند به اقتصاد خانوارها نیز ضربات سنگینی وارد کند.
 
کد مطلب: 10563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *