پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۰

اشتغال ۸۵ درصدی معادن کوچک مقیاس

جعفری گفت: هم اکنون ۹۸ درصد از کل معادن کشور کوچک مقیاس هستند و توانستند ۸۵ درصد از سهم اشتغال بخش معدن را به خود اختصاص دهند.
اشتغال ۸۵ درصدی معادن کوچک مقیاس
به گزارش توليد ايرانی؛ وجیه الله جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: هم اکنون ۹۸ درصد از کل معادن کشور کوچک مقیاس هستند و توانستند ۸۵ درصد از سهم اشتغال بخش معدن را به خود اختصاص دهند.

جعفری با بیان ظرفیت های اشتغال در معادن دنیا، اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیون نفر اشتغال معادن کوچک مقیاس درجهان است که سهم بسزایی در اشتغال دارد.
وی ادامه داد: طرح احیا و فعال سازی معادن چند رکن دارد که شامل سرمایه گذار، سرمایه پذیر و انجمن‌های تخصصی است. پایش این طرح با هدف برطرف کردن نقص‌ها و اشکالات موجود به صورت مستمر انجام می‌شود.

جعفری با اشاره به عارضه یابی‌های انجام شده از معادن غیرفعال کوچک اضافه کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در طرح احیای معادن کوچک مقیاس، نقش آفرینی متقابل بین معادن کوچک و بزرگ است؛ به طوری که حمایت‌های ۲ طرفه بین تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران افزود: در واقع متصل کردن معادن بزرگ به معادن کوچک با این هدف انجام شد که معادن کوچک بتوانند بخشی از نیاز معادن بزرگ به ماده معدنی را تامین و در مقابل با حضور صندوق بیمه سرمایه گذاری‌های فعالیت‌های معدنی، شرایط اعطای تسهیلات از محل اعتبار معادن بزرگ به معادن کوچک فراهم شود.

این مقام مسئول با اشاره به پایش ۵ استان در سال گذشته و ۸ استان در امسال، گفت: از ۲۲ معدن پایش شده توسط ایمپاسکو، ۳۴ درصد دارای مشکل تامین نقدینگی، ۱۳درصد مشکل عدم انجام اکتشافات تکمیلی و شناسایی ذخایر جدید، ۱۳ درصد دارای ماده معدنی با عیار پایین، ۱۱ درصد مشکل فرآوری، ۵ درصد مشکل بازاریابی و ۲ درصد نیز مشکل فنی و تکنولوژی دارند.

جعفری تصریح کرد: بیشترین مشکل معادن کمبود سرمایه، نبود زیرساخت‌ها و بازار هستند که تلاش می‌کنیم با برگزاری جلسات شورای عالی معادن، اتاق فکر و هم اندیشی با صاحبان معادن راهکار‌های رفع مشکلات را بررسی کنیم و اقدامات اساسی را صورت دهیم.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: هم اکنون پنج هزار ۶۴۷ معدن فعال در کشور داریم که بیشتر این معادن در اصفهان و کمترین آن در البرز قرار دارد، به طوری که چهار هزار ۴۹۶ معدن غیر فعال در کشور وجود دارد.
مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پایان گفت: حدود ۲۰۰ معدن در حال تجهیز وجود دارد که بیشترین آن مربوط به استان مرکزی است.
 
کد مطلب: 10471
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *