شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳

تشکل‌سازی حلقه مفقوده رونق صنایع دستی

صنایع دستی، صنعتی ارزآور برای کشور و فرصتی مناسب برای جبران کسری بودجه، اشتغالزایی و ایجاد درآمد غیر نفتی محسوب می‌شود که رونق آن نیازمند تلفیق علم و هنر، نوآوری و تشکیل تشکل‌های صنفی حامی تولید و پشتیبان فروش محصولات است.
تشکل‌سازی حلقه مفقوده رونق صنایع دستی
به گزارش توليد ايرانی؛ صنایع دستی از معدود صنایعی محسوب می‌شود که تحریم‌ها بر آن بی اثر است و در شرایط تحریم به خوبی می‌تواند در گردش مالی، ارزآوری و رونق اقتصادی نقش ایفا کند چرا که در تولید صنایع دستی همه چیز بسته به خلاقیت و ابتکار صنعتگر است به شرط این که دچار آفت واسطه و دلال نشود، هیچ بن بستی در این مسیر وجود ندارد اما اکنون صنایع دستی در کشور در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و برای رونق و استفاده از ارزش افزوده این صنعت باید تدابیر هوشمندانه اندیشیده شود که یکی از راهکارها برای تسریع و تسهیل در رفع موانع رونق صنایع دستی تشکل سازی است.

انعکاس بهتر مطالبات هنرمندان حوزه صنایع دستی، کاهش هزینه‌های تولید، یکسان سازی و هدفگذاری مناسب برای تولید و کمک به بازاریابی فروش از جمله مزایای تشکل سازی محسوب می‌شود، اما هنرمندان به این مقوله مهم کمتر توجه دارند.

تشکل سازی و داشتن راهبرد صنفی اهرم کمک کننده برای تقویت بازار داخلی صنایع دستی و اتصال به بازارهای بین‌المللی است و اکنون بیشتر هنرمندان صنایع دستی با بازارهای محلی در ارتباط هستند.

کشور ایران دارای شاخه‌های صنایع دستی منحصر به فردی است که در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حتی برخی از آثار هنرمندان کشور دارای نشان سازمان بین المللی یونسکو و ثبت ملی است و لازمه استفاده بیش از پیش از این ظرفیت برای رونق تولید وافزایش فروش آثار هنری، ایجاد انسجام و هم گرایی بین صنعتگران صنایع دستی است که  این رویکرد برای پیشرفت در قالب تشکل سازی محقق می‌شود.

در استان  سمنان۳۲ تعاونی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد ۱۸ تعاونی فعال است و این تعداد تعاونی با توجه به جمعیت استان ناچیز است.

صنایع دستی در واقع صنعتی شامل مثال یک تیر و دو نشان است که علاوه بر نشر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در سطح بین الملل پویایی آن در سایه تشکیل تشکل ها، حفظ اصالت هنر، تولید کاربردی و متناسب با نیاز جامعه امروز، زمینه ساز بهبود معیشت، رونق تولید و چرخش چرخ اقتصاد است و به دلیل اهمیت و نقش مهم این صنعت در ایجاد اشتغال ارزان برای زنان و مردان  در کارگروه تخصصی اشتغال در بخش مشاغل خانگی گنجانده شده است.

سال گذشته سهم تسهیلات مشاغل خانگی در بخش‌های مختلف هشت هزار میلیارد ریال بود که از این میزان یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی جذب صنایع دستی شده است  و در استان سمنان نیز سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.

در کشور حدود 420 هزار هنرمند و در استان سمنان پنج هزار و ۴۲۳ هنرمند صنایع دستی دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند که هنرمندان صنایع دستی استان سمنان در ۵۲ رشته صنایع دستی فعالیت دارند و تاکنون ۲۰ اثر از صنایع دستی استان سمنان ثبت ملی شده است.

شاخه‌هایی مانند سفال و سرامیک، انواع بافته‌ها و ساخت ساز، در استان سمنان رونق بیشتری دارد و رشته‌هایی مانند چاقوسازی، قفل سازی، گره چینی، ارسی سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی، حجاری، سنگ تراشی سنتی و کلاه نمدی از رشته های منسوخ شده و 18 رشته نیز در خطر فراموشی قرار دارد.

صنایع دستی ریشه در فرهنگ‌ها و آیین‌ها دارد و باید از این صنعت برای انعکاس هنر و هویت کشور به جهانیان، درآمدزایی و  رونق اقتصاد به خوبی استفاده کرد و تشکیل تعاونی، خلاقیت در تولید با تکیه بر تحقیق و فعالیت جمعی گره گشای این دغدغه است.
کد مطلب: 10460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *