جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴

ساخت فن خنک کننده الکتروموتور در مرکز انتقال نفت بندرعباس

فن خنک‌کننده الکتروموتورهای ۶ کیلوولت مرکز انتقال نفت بندرعباس توسط واحد مهندسی برق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس طراحی، نصب و راه اندازی شد.
ساخت فن خنک کننده الکتروموتور در مرکز انتقال نفت بندرعباس
به گزارش توليد ايرانی؛ رییس واحد مهندسی برق منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت:الکتروموتورهای ۶ کیلوولت مرکز انتقال نفت بندرعباس وظیفه انتقال فرآورده‌ها از این مرکز را بر عهده دارند که در فصلهای گرم سال حرارت سیم پیچ آنها به حد آلارم رسیده و در نهایت باعث توقف الکتروموتورها می‌شود.

علی اکبر مختاری ادامه داد: با توقف این الکتروموتورها، این مرکز در امر انتقال پایدار فرآورده‌ها دچار چالش جدی شده بود که در این راستا با بررسی و تحقیقات صورت گرفته توسط واحدهای خدمات فنی، برق و مکانیک ستاد و واحد برق منطقه خلیج فارس فن خنک کننده جدید توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته و پس از نصب و بررسی بر روی الکتروموتورهای این مرکز راه اندازی شد.

به گفته وی، نصب این خنک کننده‌ها باعث کاهش دمای ۵ تا ۷ درجه ای حرارت سیم پیچی‌ها شد.
رییس واحد مهندسی برق منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس افزود: این امر همچنین سبب انتقال پایدار فرآورده‌های نفتی با ضریب بالاتر شد.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس یکی از مناطق دوازده ‌گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال ۹۳ فعالیت خود را در شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان آغاز کرده است.

این شـرکت به صورت شـبانه روزی انتـقال ایمن نفت خام از مبادی تولید به پالایشگاه ها، دریافت فرآورده هـای نفتی مانند بنـزین، بنزین سـوپر، نفـت سفید، نفـت گاز از پالایشـگاه ها و مبـادی واردات و انتقال آنها به مخازن انـبارهای متصل به خطوط لوله در سـراسر کشور، تامـین سوخت مایـع نیـروگاه ها، فرودگـاه ها و خـوراک بخـشی از صـنایع پتروشیمی را بر عهده دارد .
انتقال فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شرکت پخش فرآورده ‌های نفتی به استان‌ های همجوار، انتقال نفت خام تولیدی شرکت فلات قاره منطقه قشم به پالایشگاه بندرعباس و انتقال فرآورده‌ های نفتی وارداتی و صادراتی از طریق خطوط لوله اسکله شهید رجایی از جمله مهم‌ترین مسوولیت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس است.

۳ مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب ‌آباد و مهرآران به منظور ماموریت این منطقه به صورت شبانه‌ روزی در انتقال حجمی معادل ۳۲۰ هزار بشکه فرآورده نفتی به استان‌ های همجوار نقش اصلی دارند.
امسال یک میلیارد و ۶۱ میلیون و ۸۷۴ هزارو ۳۴۹ لیتر انواع فرآورده های نفتی از بندرعباس به سمت مبداهای مصرف در مرکز و شمال کشور ارسال شد.

از این مقدار فرآورده های ارسالی افزون بر ۸۶۰ میلیون لیتربنزین، ۳۶ میلیون لیتر نفت سفید، ۱۳۴ میلیون لیتر نفت گاز یورو، و حدود ۳۰ میلیون لیترنفت گاز بوده است.
این میزان فرآورده های نفتی از ۲۵ اسفند سال گذشته (۹۷) تا ۱۵ فروردین سال جاری در پالایشگاه‌های نفتی بندرعباس و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تولید شده بود.
کد مطلب: 10384
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *