شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۶

گرانی چراغ خاموش مرغ در سایه سکوت مسئولین

با یک رصد کوتاه در بازار قزوین می‌توان از تغییر چشمگیر قیمت‌ مرغ و انواع فرآورده‌های آن مطلع شد که در عرض چند روز به طور نجومی بالا رفته است.
گرانی چراغ خاموش مرغ در سایه سکوت مسئولین
توليد ايرانی: سال گذشته قیمت مرغ به یک باره از کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان به آستانه ۱۵ هزار تومان رسید که دولت با ستاد تنظیم بازار و توزیع مرغ منجمد تا حدی توانست بازار متشنج را کنترل کند.
مرغداران علت گرانی مرغ را به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و گرانی دلار نسبت می‌دادند، از طرفی دولت هم معتقد بود که مرغداران از طریق قاچاق، جوجه‌های یک روزه را صادر می‌کنند البته این کنترل قیمت‌ها بعد از تعطیلات نوروز که مردم بیشترین نیاز به این محصول را داشتند، بی تاثیر نبود و قیمت مرغ به ۸ تا ۱۰ هزار تومان کاهش یافت.
با توجه به متولی بودن جهاد کشاورزی در بحث نهاده‌های دامی نیز رئیس جهاد کشاورزی قزوین از روش‌های متفاوتی از جمله توزیع نهاده‌های دامی با نرخ دولتی در بین مرغداران و جلوگیری از صادرات مرغ به استان‌های دیگر نیز سعی در کنترل قیمت‌ها داشت که بعد از چندین ماه تلاش این موضوع هم اتفاق افتاد و شاهد کاهش قیمت مرغ بودیم.
اما علی رغم تذکرات مجدد رئیس جهاد کشاورزی در خصوص پیشگیری از افزایش قیمت و حمایت از مرغداران به ویژه در فصل گرما؛ متاسفانه در سایه بی توجهی مدیران و متولیان امر نیز این روزها قیمت مرغ در بازار قزوین در آستانه ۱۵ هزار تومان قرار دارد.

با یک رصد کوتاه در بازار قزوین می‌توان از تغییر چشمگیر قیمت‌ مرغ و انواع فرآورده‌های آن مطلع شد که در عرض چند روز به طور نجومی بالا رفته است؛ برای مطلع شدن از این قیمت‌ها سری به بازار و راسته مرغ فروش‌ها زدیم که طبق گزارش میدانی خبرنگار شاخص، قیمت هر کیلو مرغ در بازار قزوین به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.
همچنین قیمت سینه مرغ کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان، جگر مرغ ۴ هزار تومان، دل مرغ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، پای مرغ ۶ هزار تومان، سنگدان ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.
 
در این میان دقایقی را به شنیدن نظرهای مردم در رابطه با افزایش قیمت مرغ پرداختیم؛
احمدی که یک مرد میانسال بود با اشاره به حقوق کارگری که ماهانه دریافت می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده که دیگر مردم به این گرانی‌ها و سکوت و انفعال مسئولین عادت کرده‌اند؛ اگر مسئولین ما اقدامات جدی انجام می‌دادند، وضعیت این گونه بود؟!
وی افزود: مرغ را دیروز کیلویی ۱۰هزار تومان می‌خریم و فردا باید ۱۵هزار تومان خریداری کنیم؛ وقتی از صنف مرغ فروش‌ها هم سوال می‌کنیم نیز ابراز بی اطلاعی می‌کنند؛ مرغ و گوشت از اقلام ضروری زندگی مردم است و انتظار دارند با قیمت معقولی خریداری کنند.
رضایی که خانمی شاغل بود  و با دو فرزندش به خرید آمده بود، اظهار کرد: من و همسرم هر دو کار می‌کنیم و تقریبا سطح اقتصادی متوسطی داریم، اما اگر روند قیمت‌ها به این شکل باشد بدون شک زندگی سخت تر می‌شود.
وی ابراز کرد: کودکان ما در سنین رشد هستند و باید از تغذیه مناسبی برخوردار باشند، در حالی که تمامی اقلام اصلی از جمله مرغ از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و از زمانی که تورم روند افزایشی داشته نیز مصرف پروتئین خانواده چهار نفره ما نصف شده است.
یکی از فروشندگان مرغ و ماهی که از کاهش مشتری گلایه کرد، گفت: ما مجبور هستیم نسبت به عرضه و تقاضا قیمت گذاری کنیم؛ قزوین از استان‌های مهم در تولید گوشت مرغ است اما این نابسامانی‌ها باعث شده تا مرغداران تولیدات خود را به مناطقی که قیمت بالاتری دارد صادر کنند.
وی افزود: علت‌های مختلفی در افزایش قیمت مرغ دخیل است که مسئولین باید رسیدگی کنند؛ بسیاری از مرغداران از آنجایی که ما مطلع هستیم تولیدات خود را یا با نصف ظرفیت دارند و یا اصلا تولید نمی‌کنند.
در این میان یکی دیگر از شهروندان قزوینی که دانشجوی جوانی بود، اظهار کرد: با وجود اینکه چندین ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده اما جو سیاسی استان طوری است که مسئولین، بی توجه به وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها در سکوت به سر می‌‎برند به طوری که هر روز قیمت یک کالا به صورت چراغ خاموش افزایش می‌یابد، دریغ از اینکه کسی به این موضوع توجهی داشته باشد.
وی افزود: امیدوارم مسئولین به مسائل اقتصادی بویژه محصولاتی که در سبد اصلی غذایی مردم قرار دارد توجه کنند چراکه موضوع تغذیه و سلامت انسان در میان است.
برای اطلاعات بیشتر به گفت‌وگو با آقاجانی، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان استان قزوین پرداختیم که درباره قیمت مرغ اظهار کرد: اکنون مرغ قیمت ثابتی ندارد و به نسبت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هیچ قیمت گذاری واحدی از مرکز به ما اعلام نشده است.

وی افزود: عوامل زیادی در افزایش قیمت‌ها موثر هستند که گرمای هوا از جمله آن است چراکه مرغداران نیز کمتر از ظرفیتی که دارند تولید می‌کنند و یا دمای بالا موجب تلفات می‌شود که کاهش عرضه را در پی دارد.
این مسئول عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که نرخ ثابت ۱۳هزار تومان را به طور سراسری تعیین کنند در حالی که مرغداران از این قیمت تبعیت نمی‌کنند و تولیدات خود را به سایر مناطق کشور که با قیمت بالاتری عرضه می‌شود نیز صادر می‌کنند.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان استان قزوین خاطرنشان کرد: اکنون قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد از ۱۳هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان است و بر اساس رقابتی که وجود دارد متغیر است.

 
کد مطلب: 10340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *