دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲

مناطق محروم قربانی تصمیمات وزارت بهداشت

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه درباره کمبود پزشک در مناطق محروم، گفت: با وجود تاکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی به محرومیت‌زدایی، مناطق محروم کشور از جمله استان کرمان برای تامین پزشک در مضیقه هستند.
مناطق محروم قربانی تصمیمات وزارت بهداشت
توليد ايرانی:طبق اعلام برخی از مسئولان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبودی در زمینه نیروی پزشکی وجود ندارد و مشکل اصلی توزیع نامناسب پزشکان است.[1] از سوی دیگر برخی از مسئولان کمیسیون بهداشت معتقدند که توزیع پزشک در کشور مناسب بوده و نیازی به تربیت پزشک بیشتر در کشور وجود ندارد.[2]
راهکار کم پزشکی، تربیت پزشکان بومی است
از همین روی، حبیب‌الله نیکزادی، نماینده مردم بم و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نیاز شدید استان کرمان و شهرستان بم به پزشک گفت: استان کرمان دارای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته زیادی در کشور است. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش بهداشت و درمان آن داشته و درحال حاضر استان کرمان با کمبود پزشک مواجه است. ازجمله راهکارهای حل این مشکل، استخدام و تربیت نیروی پزشک بومی است که امیدواریم به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: وزیر بهداشت در سفری که به استان داشتند، قول تامین نیروی پزشک را داده بودند. اما مشکلی که وجود دارد این است که حضور پزشکان در مناطق محروم فقط برای گذراندن دوره طرح پزشکی و کسب تجربه است. این پزشکان بعد از اتمام دوره طرح خود به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کند.
 سهمیه 30 درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست
نماینده مردم بم درباره تاکید قانون اساسی به محرومیت‌زدایی گفت: علی‌رغم تاکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی به محرومیت‌زدایی، شاهد آن هستیم که مناطق محروم استان کرمان برای تامین پزشک در مضیغه هستند.
نیکزاد پناه با بیان لزوم اختصاص سهمیه پذیرش دانشجوی پزشکی به مناطق محروم، گفت: وزارت علوم و سازمان سنجش با هماهنگی نهادهای دولتی باید نیازسنجی مناسب برای جذب داوطلبان پزشکی را داشته باشند. در حال حاضر 30 درصد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به صورت استانی در نظر گرفته شده است که این موضوع عادلانه نیست.
وی در پایان گفت: علت عادلانه نبودن سهمیه 30 درصدی استان‌ها در زمینه ظرفیت رشته‌های پزشکی این است که دانش آموزان مراکز استان از امکانات آموزشی بیشتری نسبت به سایر داوطلبان استان برخوردارند و در مناطق محروم، امکانات دانش‌آموزان بسیار کمتر است. در همین راستا، درخواستی مبنی بر اختصاص سهمیه‌ای به داوطلبان گروه علوم تجربی مناطق محروم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، داریم.
 
طبق آمارهای اعلام شده توزیع پزشکان در کشور نامتوازن است؛ بطوریکه 50 درصد متخصصان کشور در چهار استان تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان حضور دارند.[3] همچنین سرانه پزشک در ایران نسبت به سرانه پزشک در منطقه و جهان بسیار کم است. به عبارت دیگر مشکل اصلی توزیع پزشک در کشور نیست، مشکل تعداد کم پزشک در کشور است که باعث توزیع نامتوازن در کشور شده است. برای اثبات کمبود پزشک در کشور می‌توان به نیاز شدید مناطق محروم به پزشک از یکسو و درآمد بالای پزشکان در شهرهای بزرگ استناد کرد.
لازم به ذکر است تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف سایر رشته‌ها توسط وزارت بهداشت و پزشکان انجام می‌شود. به دنبال این موضوع پزشکان برای کسب منافع بیشتر و انحصار بازار پزشکی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی را افزایش نمی‌دهند.
 
 
کد مطلب: 10292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *