پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۴

ترکیه بازار مناسبی برای صنایع دستی ایران و هرمزگان است

ناصر رهسپار کارافرین نمونه و نخبه اقتصادی هرمزگان با بیش دو از دو دهه فعالیت در عرصه تولید و فروش صنایع دستی هرمزگان در بازارهای جهانی خصوصا کشور ترکیه توانسته است بازاری ثابت برای محصولات ایرانی بیابد.
ترکیه بازار مناسبی برای صنایع دستی ایران و هرمزگان است
توليد ايرانی: هرچند نوسانات ارزی و عدم تعادل و ثبات بازارهای داخلی و تاحدید خارجی تاثیر سویی برکسب و کار وی وسایر بازرگانان و هنرمندان نهاده اما وی براین عقیده است که اگر حمایت های مناسبی از سوی مسئولات امر صورت بگیرد می تواند صادرات کانتینری هم به کشورهای اطراف داشته باشد.
با هم این گفتگو را می خوانیم.
ناصر رهسپارم هنرمند وکارآفرین نمونه استان هرمزگان رشته تحصیلی ام مترجمی زبان انگلیسی است و از سال 1371 کار خود را با مبلغ 300هزار تومان از شهرستان میناب به امید رسیدن به بازارهای جهانی شروع کردم.
در سال 1386 تعاونی صنایع دستی هرمزان کار را راه اندازی و ثبت نمودم ؛ کار را در قالب تعاونی با مشارکت زنان و مردان علاقمند به هنر صنایع دستی و حصیربافی را ادامه دادم؛ عمده این هنرمندان در روستاها مشغول فعالیت و تولید صنایع دستی حصیری هستند ، این محصولات از برگهای نخل خرما در زمانی که تازه هست و خشک نشده تهیه می شود وبا رنگهای طبیعی رنگ امیزی می شود .
نامه نگاری های متعدد ناامیدم نکرد
دراین مسیر فراز و نشیب های زیادی پیش رویم قرار گرفت؛ از نامه نگاری های مداوم و جواب های سربالا در دستگاه های دولتی گرفته تا حرفهای دلسرد کننده اطرافیان و دوستان مبنی بر عدم درامد مناسب از این راه اما هیچکدام موجب نشد که دلسرد شده و کارم را رها ویا عوض نمایم.  به نظر بنده نخبه اقتصادی کسی است که از هوش مالی و فرصت شناسی خوبی برخوردار است و میتواند تهدیدات بازار را به فرصت مناسب تبدیل نماید.
بعداز سالها تلاش دراین عرصه  و حضور مداوم در نمایشگاه های اقصی نقاط کشور به این نتیجه رسیدم که صنایع دستی هرمزگان می تواند در بزرگترین فستیوال های دنیا حضور داشته باشد بنابراین از سال 2008 میلادی صادرات صنایع دستی هرمزگان را باتوجه به تجربیاتی که طی سالها دراین عرصه کسب کرده بودم اغاز نموده البته در ان سالها به صورت چمدانی وبه مقصدکشور امارات متحده عربی صادرات را انجام می دادم.
نزدیکی فرهنگ مردمان کشور امارات با مردم هرمزگان و نزدیکی مسافت رمز موفقیت و رونق کسب و کارم بود اما بعداز مدتی به علت نوسانات ارز و کمبود سرمایه اولیه نتوانستم در ان بازار دوام بیاورم بناچار به سمت کشورهای ترکیه، گرجستان، ایتالیا، چین و سلیمانیه عراق جهت بازاریابی و فروش محصولات رفته ودر نمایشگاه های متعدد حضور یافتم .
خدا را شاکرم که با توجه به شرایط موجود در بازار ترکیه توانستم بازار ثابت و مورد توجهی برای صنایع دستی هرمزگان پیدا نمایم.  سالها تلاش و حضور در ترکیه باعث شدم بتوانم ذائقه ترکهارا به نسبت به صنایع دستی هرمزگان و کشور م پیدا کنم و به این باور و اعتقاد رسیدم که صنایع دستی هرمزگان قابلیت عرضه در بزرگترین و مطرح ترین فستیوال های دنیا و ترکیه را دارد بشرط انکه هنرمندان هرمزگان و ایران بتوانند در نمایشگاه های بزرگ دنیا حضور داشته و تجربیات ارزشمندی کسب نمایند.
بسته بندی یکی از الزامات فروش و عرضه صنایع دستی در بازارهای دنیاست و می توان گفت بسته بندی بسیار نقش مهمی در فروش محصولات دارد تا بتوانیم با فرهنگ و ذائقه ترکها اشنا شویم.
من از دوران کودکی علاقه زیادی به صنایع دستی شهر و زادگاهم داشتم و دوران راهنمایی و دبیرستان روزهای پنجشنبه  زنگ ورزش به پنجشنبه بازار میناب که به خاطر وجود صنایع دستی اش معروفیت جهانی هم دارد می رفتم تا بتوانم این صنابع دستی را از نزدیک ببینم .

کارو تلاش را در دوران دنشجویی را دنبال کردم
در دوران دانشجویی از انجایی که فرصت کمتری داشتم بازهم صنایع دستی را به شهرهای دور و نزدیک عرضه کرده و نسبت به ساخت وتهیه انها با هنرمندان دیگر همراهی کرده و کارهای قابل توجهی هم ارائه دادم و درفرصت هایی که پیش می آمد در نمایشگاه های داخلی شرکت می کردم .
صنایع دستی حصیری، سفال و رودوزی های رنگارنگ با بافت و جنس مناسب و شاد باعث شده که این صنایع دستی نسبت به سایر کارهایی که در این بازار ارائه می شود متمایزبوده و مورد توجه توریست ها و ترکها قرار بگیرد.
از انجایی که بازار ترکیه در انحصار سایرکشورهای دیگر هم هست و صنابع دستی تمام دنیا در انجا عرضه می شود جهت رقابت با رقبای خارجی سعی کردم در صنایع دستی خودمان تغییراتی ایجاد کرده وبه صورت ترکیبی حصیر با فرش یا با رودوزی های سنتی وشاد و... خلاقیت هایی ایجادکرده ام که بشدت مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است. در هرمزگان لباس های سنتی زیبا و شاد زیادی داریم با طرح و نقش های برحسته و رنگارنگ می توان با استفاده ازاین وسایل تابلوهایی با نماد پرچم ترکیه ویا گردشگری کشورمان ویا ترکیه باشد  ارائه نماییم که طبیعتا ترکها علاقه بیشتری نشان خواهند داد واین یکی از راههایی است که می تواند مشتریان ثابتی را برای صنایع دستی کشورمان جذب نماید.
به نظرم صنایع دستی هرمزگان پتانسیل بسیار بالایی برای عرضه و فروش در بازارهای خارجی دارد بشرط انکه دولت از هنرمندان نخبه و خلاق حمایت های مادی و معنوی انجام داده و با نامه نگاری های بی حاصل سنگی پیش پایشان نیاندازند . اگر از افرادی همچون بنده ودیگران که سالها دراین عرصه تلاش کرده و راهی به سوی بازارهای جهانی یافته ایم حمایت بشود حرفی برای گفتن و و راهی بسوی اشتغال زایی و ارزاوری در کشور داشته باشیم. منتها این خواسته باید از شعار به عمل تبدیل شده و زمانش رسیده که مسئولان نگاه ویژه تری به صنایع دستی هرمزگان داشته باشند تا بتوانیم ارزاوری مناسبی با توجه به نوسانات ارزی و کاهش شدید ارز ریال داشته باشیم.

رقابت با کشورهای چین وافریقا سخت است اما غیرممکن نیست
اگر حمایت نشویم نمی توانیم در رقابت با کشورهای چین ، هند و افریقا حرفی برای گفتن داشته باشیم وبجاست که مسئولان با دید باز وروشن فرد کارافرین و نخبه اقتصادی را شناسایی کرده و از انها حمایت نمایند به جرات می توانم بگویم بیشترین خدمت به صنایع دستی هرمزگان را داشته و دارم و درزمینه صادرات بازار ترکیه را بسیار مناسب می دانم و دراکثر شهرهای بزرگ و کوچک این کشور نمایشگاه برگزار نمودم و پیشرفت خوبی داشته ام و امیدوارم انتقاد ات بنده بتواند راهی به سوی ایجاد بازارهای ثابت جهانی برای همه ایرانیان فراهم نماید.
25لوح تقدیر داخلی و 5لوح تقدیراز نمایشگاه های بین المللی دارم، در سال 92 موفق شدم نشان عالی خدمت را از دست رییس جمهور دریافت نمایم و در سال 93 با همت وتلاش و توکل برخدای بزرگ به عنوان کارافرین برتر و نخبه هرمزگان معرفی شدم. تمام تلاشم طی دو دهه این بوده تا بتوانم هنر صنایع دستی زادگاهم را به تمام دنیا معر فی کنم تا ارزاوری مناسبی برای کشور و استان عزیزم به ارمغان بیاورم.
 
کد مطلب: 10225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *