جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۳

واکنش سازمان مالیاتی به ابهامات مالیاتی سکه‌های پیش فروشی

سازمان مالیاتی به ابهامات ۷گانه حول مالیات ستانی از سکه‌های پیش فروش شده واکنش نشان داد.
واکنش سازمان مالیاتی به ابهامات مالیاتی سکه‌های پیش فروشی
توليد ايرانی:سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به خبری با عنوان  «7 ابهام مالیات ستانی از سکه‌های پیش‌فروش شده/مردم را نسبت به بانک مرکزی بی‌اعتماد نکنیم»  تاکید کرد:
1-به موجب بندهای 2 و4 ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران و هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.
2- بر اساس ماده 93 قانون مذکور، درآمدی که شخص حقوقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سیار فصل‌های این قانون در ایران تحصیل می‌کند، پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشد.
3- بر اساس ماده 100 اصلاحی مصوب 1394/4/31 قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان موضوع این فصل این قانون مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 این قانون پرداخت نمایند. همچنین به موجب تبصره ماده اخیرالذکر، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد، مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.
4- طبق ماده 105 قانون فوق‌الذکر جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصدی خواهند بود.
با عنایت به مراتب فوق و فاراغ از الزامات پیش‌بینی شده در طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه که صرفا پس از طی مراحل قانونگذاری و ابلاغ توسط مراجع ذیصلاح لازم‌الاجرا خواهد بود، به طور کلی به موجب صراحت مواد قانونی مذکور کلیه درآمدهای اشخاص (از جمله درآمد حاصل از خرید و فروش سکه توسط اشخاص) به شرح قوانین یاد شده مشمول مالیات بوده مگر آنکه معافیت نرخ صفر، بخشودگی و تخفیف مالیاتی در قانون پیش‌بینی گردیده باشد. لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان دستگاه اجرایی متولی وصول مالیات صرفا مکلف به اجرای قوانین مصوب توسط مراجع ذیصلاح می‌باشد.
 
کد مطلب: 10210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *