جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳

ذوب کارگران هرمزگان در گرمای خرماپزان

در این هوای گرم و طاقت فرسای استان هرمزگان که دما و شرجی هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد و به خرماپزان معروف است، کارگرانی هستند که پای کوره های ذوب فلزات و یا مستقیم زیر نورآفتاب گویی ذره ذره ذوب می شوند.
ذوب کارگران هرمزگان در گرمای خرماپزان
به گزارش توليد ايرانی؛ در این هوای گرم و طاقت فرسای استان هرمزگان که دما و شرجی هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد و به خرماپزان معروف است، کارگرانی هستند که پای کوره های ذوب فلزات و یا مستقیم زیر نورآفتاب گویی ذره ذره ذوب می شوند. کارگرانی که با وجود تحمل سختی‌ها و مشقت‌های فراوان مجبورند در این استان ساحلی روزانه بین ۱۰ تا ۱۶ ساعت کار کنند و با وجود درد و رنج و اندک درآمد کارگری، خدا را شاکر باشند.

اگر شغلی در روستا داشتم مجبور نبودم پای کوره کار کنم
مجتبی کارگر شرکت فولاد است، پای کوره‌های ذوب فلزی کار می‌کند، تازه داماد است، می‌گوید در روستایمان برای جوانانی مثل بنده کار پیدا نمی‌شود مجبور شدم به شهر بیایم تا بتوانم زندگی ام را بچرخانم.
در شهر مستاجرم؛ اجاره‌های خانه بسیار سنگین است، تاکنون به خاطر گرانی اجاره خانه، چند بار جابجا شده‌ام؛ اگر در روستایمان کار بود مجبور به تحمل این همه سختی نبودم.
صورتش از گرما و داغی کوره‌های فلزی زخم شده بود، می‌گفت پشتم از گرما و حرارت کوره جوش‌ها و تاول‌های قرمز بیرون زده است.
ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کردم، پمادی تجویز کرده که نه تنها بهتر نشدم بلکه بدتر هم شده است. بار دیگر به متخصص پوست رفتم، پزشک گفته حرارت کوره بدنت را سوزانده هر چند ویزیت و داروهایش گران است اما اکنون بهتر شده‌ام.

هر روز حمام آفتاب می‌گیرم
عرق کرده، سر و صورت و حتی بدنش خیس خیس شده بود انگار آب تنی کرده باشد، هر لحظه با دستمال روی گردنش، عرق‌هایش را خشک می‌کرد می‌گفت هوا بس ناجوانمردانه گرم است، هر روز زیر نور خورشید حمام آفتاب می‌گیریم، گرما کلافه مان کرده اما مجبوریم در این هوای گرم و شرجی کار خود را ادامه دهیم.
صادق کارگر فضای سبز شهرداری است؛ می‌گوید از ساعت ۶ صبح بعد از نماز با پای پیاده به محل کار می‌روم و تا ساعت ۲ بعد از ظهر مشغولم، گاهی هم شیفت شب به پستم می‌خورد که از ساعت ۱۰ شب تا ساعت ۶ بامداد در محل کارم و بعضاً در شب معتادان متهاجر به سراغمان می آیند و ما را با سلاح سرد تهدید می‌کنند.
هزینه‌های زندگی برایم کمرشکن است، با داشتن قسط وام، بدهی، اجاره خانه و قرضی مغازه مجبورم در این هوای گرم تابستان کار کنم تا شکم زن و بچه ام را سیرکنم هرچند که پیمانکاران شهرداری هر وقت عشق شان کشید آن هم بعد از چند ماه تنها حقوق یکماه را می‌دهند اما ناامید نیستم چون خدا بالای سرمان هست!

راضی به رضای خدا
علی شاطر نانوایی است، ۲ شیفت کار می‌کند، از ساعت پنج صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعد از ظهرها نیز از ساعت ۴ یا ۵ تا پاسی از شب دست به کار می‌شود تا نانی سر سفره مردم بیاورد.
پای تنور داغ، نان را از تنور جدا می‌کند زود زود عرق دست و صورتش را پاک می‌کند، مواظب است تا عرق جبینش بر نان نریزد و صدای مشتری درنیآید.
می‌گوید مشتریان حواسشان به ماست که چگونه عرق سر و صورتمان را خشک می‌کنیم نکند نان آلوده شود اما باور کنید ما دوست نداریم نان آغشته به عرق به مشتریان بدهیم. در این هوای گرم آن هم پای تنور صورتمان قرمز می‌شود، گاهی دستمان از کَندن نان از تنور می سوزد اما شاید سرنوشت من چنین بوده و راضیم به رضای خدا. چرا که همه کارها به پشت میزنشینی ختم نمی‌شود و اگر کارگران نباشد چرخ اقتصاد کشور لَنگ است.

۴۰ سال است در سرمای و گرمای هوا به کار چوپانی مشغولم
هوشنگ چوپان روستا است ساعت ۶ و نیم تا ۷ صبح، دام را به چرا می‌برد و غروب به خانه برمی گردد. می‌گوید امسال هوا خیلی گرم و سوزان شده است، (باد لواری) هم می‌وزد که صورتمان را می‌سوزاند.
باد لوار (تش باد یا آتش باد) بادی سوزاننده است که از سمت جنوب غربی می‌وزد و از بیابان‌های عربستان نشات می‌گیرد. زمان وزش باد لوار از تیر ماه تا شهریورماه است، و از بادهای موسمی استان هرمزگان است.
بطری یخ زده همراهمان از شدت گرما سریع ذوب می‌شود، مجبورم برای خرجی خانه کار کنم. دیگر در این کار مو سپید کرده‌ام و پیر و ناتوان شده‌ام، ۴۰ سال است در سردی و گرمی هوا به کار چوپانی مشغولم، اگر شغل دولتی داشتم تاکنون بازنشسته شده بودم.
هوشنگ می‌گوید سنم به بیش از ۷۰ سال می‌رسد، از کارافتاده ام دیگر رمقی برای کار کردن ندارم ولی چند سرعائله دارم که یارانه و مستمری ناچیز کمیته امداد کفاف مان نمی‌دهد
قیمت اجناس نیز بدجوری گران شده است توان خرید را از ما گرفته است، مغازه‌ها قرضی نمی‌دهند اگر بدهند سر ماه پولشان را می‌خواهند؛ مجبورم به اندازه بخور و نمیرمان کار کنم.

«سواره خبر از حال پیاده را ندارد»
رانندگان تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، مسافران، صیادان، ماهی گیران، بناها و کارگران ساختمانی، رفتگران شهرداری، کشاورزان، تعمیرگاه‌ها، جوشکاری‌ها، آشپزخانه‌ها، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی، کارگران پالایشگاهی، نیروگاهی و کارگرهای روزمزد از دیگر اقشاری است که در معرض مستقیم نور آفتاب و یا گرمای درون محل کار قرار دارند و از افزایش دما و شرجی بودن هوا همواره می‌نالند.
اگر سری به روستاها و یا حاشیه شهرها بزنید می‌بینید که جدای از هر چیزی، در این گرمای سوزان، کولرهای گازی و یخچال خانواده‌های کم بضاعت و آبرومند که همین قشر کارگر و روزمرد را شامل می‌شوند، براثر گرما و نوسان برق از کارافتاده است و می‌گویند این گرانی و گرما امانمان را بریده و با حقوق ناچیز کارگری نه توان تعمیر و نه خرید وسیله را داریم.
حتی خبرنگاران و عکاسان نیز از این قشر زحمتکش جدا نیستند چرا که سرما و گرما چشیده‌اند و در واقع شبانه روز از صبح تا نصف شب پا به پای مردم و مسوولان مشغولند و خبر از گرمی و سردی هوا ندارند.
«سواره خبر از حال پیاده را ندارد» و «سیر خبر از حال گرسنه ندارد» این ضرب المثل ها بیانگر این است کسی که وضع زندگی خوبی دارد و در خوشی و شادکامی به سرمی برد از حال آدم‌های تهدیست خبر ندارد این سخن درستی هم است کسی که زیر کولرگازی و درجای خنک کار می‌کند نباید هم خبری از کارگری که مستقیم زیرنور آفتاب است، داشته باشد.

اوج گرمای هرمزگان در ماه‌های تیر و مرداد
گرما و شرجی هوا در فصل خرماپزان هرمزگان بیشتر شهرهای این استان را درگیر کرده است و بیشینه دما و رطوبت نسبی هوا در روزهای تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد.
هرچند مردم هرمزگان گرمای هوا را از نیمه اسفندماه تجربه می‌کنند و کولرهای گازی از همان زمان ۲۴ ساعته در حال جان کندن است اما در ماه‌های تیر و مرداد که دمای هوا در برخی شهرها به حدود ۵۰ درجه و رطوبت نیز به ۱۰۰ درصد می‌رسد برای رهایی از تابش سوزان آفتاب و گرمای کلافه کننده ترجیح می‌دهند در خانه و اداره در کنار کولرهای گازی بمانند و یا در هنگام صبح و غروب که آفتاب کمتر است تن خود را به خنکای آب دریا و رودخانه‌ها بسپارند.

تعطیلی پنجشنبه شامل حال کارگران نمی‌شود
گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی موجب شده تا استاندار به عنوان مدیریت عالی استان درجهت صرفه جویی در مصرف برق، از اول خردادماه تا پایان مردادماه ۹۸ روزهای پنجشنبه ادارات هرمزگان را تعطیل اعلام کند اما تعطیلی پنجشنبه‌ها در هرمزگان شامل حال کارگران و شغل‌های آزاد نمی‌شود.
طبق اعلام شرکت توزیع برق هرمزگان، شبکه برق کشور سراسری است و افزایش موج گرما در مناطق مرکزی بار بیشتری را بر شبکه تحمیل می‌کند که نیازمند نهضت ملی در مدیریت مصرف است.
شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: مصرف برق در استان در اوایل تیرماه امسال ۴ درصد افزایش یافته است که درصورت حفظ پایداری شبکه و مدیریت مصرف، هیچ مورد خاموشی در تابستان امسال به دلیل کمبود برق وجود نخواهیم داشت داشت.
کارگران مجبورند در روزهای پنجشنبه و جمعه و یا روزهای تعطیل مناسبتی حتی روزهای عید و تاسوعا و عاشورا نیز به سر کار بروند تا دیگران به کارهای روزانه خود برسند چرا که اگر نانوایی نباشد که نان کند، مغازه‌ای نباشد تا مردم خرید کنند، پلیسی در سرچهار راه نباشد که امنیت را برقرار کند، رفتگری نباشد که فضای شهر را پاکیزه کند، تعمیرگاهی نباشد تا وسیله‌ای را تعمیر کند و… در واقع هزاران هزار کار بر زمین می‌ماند، هرج و مرج بوجود می‌آید و چرخ اقتصاد از کار می‌افتد.

تشدید بیماری‌های تنفسی و پوستی درگرما
شرجی و گرمی هوا به دلیل مختل کردن روش‌های طبیعی دفع گرما از بدن، علاوه بر بیماری‌های پوستی، موجب فشار بر روی سیتسم تنفسی نیز می‌شود.
با بروز گرما و شرجی کارکرد سیستم تنفسی بدن نیز دچار مشکل می‌شود و بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت مزمن، کم خونی، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات تنفسی تشدید می‌شود.
قشر کارگر نیز بدلیل اینکه مستقیم در معرض نور آفتاب و گرمای هوا هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض این نوع بیماری‌ها هستند که نباید از آن غافل باشند.

رونق تولید در دستان کارگران
کارگران قشر زحمتکش جامعه هستند و در واقع دوام و قوام اقتصاد و تولید کشور و استان به دستان پرمُهر و زبر و خشن این قشر بستگی دارد.
دین مبین اسلام برای قشرکارگر جایگاهی ویژه ای قائل است تا اندازه‌ای که پیامبراکرم (ص) اشرف مخلوقات عالم بر دستان پینه بسته و خشن کارگران که روزی حلال به دست آورده، بوسه می‌زند و می‌گوید آتش دوزخ به دست کارگر نمی‌رسد.
گرمای تابستان امسال موجب شده است تا کولرگازی ها با فشار و سروصدای زیادی خود را نشان دهند و این وسایل خنک کننده دربرابر گرما دیگر نایی ندارند و نمی‌توانند خنکای خوبی از خود ساطع کنند.
این روند گرما علاوه بر گرمازدگی دربین مردم و بروز انواع بیماری‌های پوستی و تنگی نفس، درختان را هم آسیب پذیر کرده و میوه برخی از درختان گرمسیری مثل خرما و انبه به صورت نارس و زودتر از موعد بدست می‌آید.

درک مفهوم گرما و تحمل آن
در تحقیقات آمده گرمای هوا در واقع ایجاد واکنش‌های هسته‌ای در خورشید است که به وسیله امواج الکترومغناطیس به زمین می‌رسد و باعث بوجود آمدن زندگی در سطح زمین می‌شود.
در فیزیک و ترمودینامیک، گرما انرژی جابجا شده از یک جسم به جسم دیگر یا از ناحیه‌ای به ناحیه‌ای دیگر، طی برهم کنش‌های گرمایی است.
گرما موضوعی جهانی است که باعث تابستان‌های گرم و طاقت فرسا، ذوب شدن یخچال‌های قطبی و طغیان حیوانات و رنجش انسان‌ها می‌شود.
گرما آن چیزی است که با تمام وجود خود احساس می‌کنید، زمانی که دست خود را بالای آتش می‌گیرید، درساحل حمام آفتاب می‌گیرید و یا هنگام دوش گرفتن به طور سهوی خود را می‌سوزانید.
بهتر است افراد در فصل گرما و تحمل آن از نوشیدنی‌ها و غذای های خنک استفاده کنند، تا حد امکان بیرون از منزل نباشند، از کِرِم ضد آفتاب برای صورت و بدن استفاده کنند، عینک آفتابی بزنند، در طول روز حداقل یک بار دوش بگیرند و از لباس‌های گشاد و نخی استفاده شود.
کد مطلب: 10169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *