جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۲

صادرات و هزینه‌های جانبی علت اصلی گرانی سیب‌زمینی

افزایش قیمت سیب زمینی طی روزهای اخیر از 5هزارتومان شروع شده و به 6هزارتومان هم رسیده که در فروشگاه‌های سطح شهر به قیمت 11هزارتومان هم به فروش می‌رسد.
صادرات و هزینه‌های جانبی علت اصلی گرانی سیب‌زمینی
توليد ايرانی:  این روزها شاهد گرانی سیب زمینی هستیم که از کیلویی ۴هزارتومان شروع و به ۸هزارتومان هم رسیده و موجب نارضایتی مردم شده است چراکه هر روز با افزایش قیمت ناگهانی یکی از اقلام اصلی مواجه می‌شوند و بسیاری از نرخ‌ها ثبات ندارد.
برای بررسی این موضوع سری به بازار قزوین زدیم و در بازدیدی که داشتیم به گفت‌وگو با یکی از بازاریان پرداختیم؛
وی اظهار کرد: افزایش قیمت سیب زمینی طی روزهای اخیر از ۵هزارتومان شروع شده و به ۶هزارتومان هم رسیده که در فروشگاه‌های سطح شهر به قیمت ۱۱هزارتومان هم به فروش می‌رسد.
این کسبه بازار با ابراز بی‌اطلاعی از علت گرانی سیب زمینی ادامه داد: در بازار بارهایی داشتیم که به قیمت ۴هزارتومان هم به فروش رسیده درحالی محصول از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است.
آقای مسنی که برای خرید سیب زمینی به یکی از مغازه‌ها مراجعه کرده بود، گفت: در روزهای گذشته شاهد قیمت‌های کمتری بودم اما اکنون قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است؛ چرا مسوولین برای ثبات قیمت‌ها کاری نمی‌کنند؟
خانم خانه‌داری که مشغول خرید بود،ابراز کرد: پس چه زمانی قرار است که محصولات با کیفیت و قیمت معقول وارد بازار شود و شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
برای بررسی این موضوع به مصاحبه با رییس اتحادیه میوه و تره‌بار قزوین پرداختیم؛
حبیب صادقی پور اظهار کرد: علت اصلی گرانی سیب زمینی صادرات این محصول است و اکنون دربازار به قیمت۵ تا ۶ هزارتومان به فروش می‌رسد.
وی افزود: هزینه حمل و نقل، کمیسیون و حق کارگری افزایش یافته و در افزایش قیمت بار تاثیر دارد؛ ما متوجه هستیم که هزینه برای مصرف‌کننده بالاست اما برای تولیدکننده هم به لحاظ بالا بودن هزینه حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌ها نیز صرفه اقتصادی زیادی ندارد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار قزوین بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم که پس از برداشت این محصول و فراوانی آن در بازار قیمت آن کاهش پیدا ‌‌کند.
صادقی پور گفت: اکنون ما در استان قزوین برداشت سیب زمینی نداریم و بیشتر از استان‌های اصفهان و همدان وارد می‌کنیم اما در فصل پاییز که برداشت سیب زمینی در استان آغاز می‌شود ‌نیز شاهد فراوانی این محصول خواهیم بود.
 
کد مطلب: 10055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *