شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳

افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل در گیلان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل در استان طی سال جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.
افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل در گیلان
به گزارش توليد ايرانی؛ میرحجت علی اکبرنژاد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: چهار هزار و ۶۴۰ زنبوردار گیلانی امسال در مرحله اول، از نیمه نخست خرداد تا ۱۵ تیرماه جاری، سه هزار تن عسل به ارزش اقتصادی ۳۰۰ میلیارد تومان از کندوهای خود برداشت کردند.

وی با بیان اینکه ژل رویال و گرده گل با ارزش‌ترین و مهم‌ترین محصولات جانبی زنبور عسل است، ادامه داد: زنبورداران گیلانی در مرحله اول ۵۰ کیلوگرم ژل رویال به ارزش اقتصادی ۶۰۰ میلیون تومان و چهار تن گرده گل به ارزش حدود یک میلیارد تومان تولید کردند.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، زنبورداران استان علاوه بر عسل، محصولات جانبی دیگری همچون گرده گل، ژل رویال، موم و برموم از زنبورهای عسل به دست می آورند.
استان گیلان حدود ۲۸۹ هزار کلنی زنبور دارد و نزدیک به پنج هزار نفر در استان به زنبورداری مشغول هستند. گیلان به لحاظ بازده تولید عسل رتبه دوم و مقدار تولید این محصول در کشور در جایگاه پنجم قرار دارد.
برداشت مرحله دوم عسل در گیلان، از نیمه شهریور تا نیمه مهر انجام می شود. به دلیل تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی، بیشترین تکثیر کلنی زنبور در ماه‌های خرداد و تیر صورت می‌گیرد.

میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم در هر کلنی بود که با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته؛ تولید عسل در استان به ازای وجود هر کلونی حتی به ۱۵ کیلوگرم هم رسیده ضمن اینکه بیشترین کلنی‌های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کلنی‌های زنبور عسل استان، از شکل بومی خارج شده و به شکل مدرن در آمده‌اند.

شش درصد عسل کشور در استان گیلان تولید می‌شود. هر سال در گیلان محصول عسل در اواخر خرداد و اوایل تیرماه و نیز در شهریورماه برداشت می‌شود. هم اکنون هر کیلوگرم عسل طبیعی فصل بهار در بازارهای استان گیلان تا ۸۰۰ هزار ریال نیز خرید و فروش می‌شود.
کد مطلب: 10028
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *